Rött kiss?
Köpte igår en hage till marsvinen, och den är fylld med spån. Igår när honorna sprang i den såg jag en "rödfärgat" kissfläck men ingen av dem klagade något över kisseriet. Höll mer utkik och såg att det är nog Doris som gör det. I spånet ser det ut som samma färg som innanmätet i en tomat. Det är inte slemmigt på något sätt.
Jag har läst att morot kan färga kisset, men det är ju ändå tre dagar sedan de fick morot… Sen när kisset torkar syns det inte alls… Är det spånet som luras eller vad betyder det röda? Urinsten har jag läst om, men borde de inte klaga då?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Har du fodrat med mycket maskrosblad? Kaniner vet jag kan få rödfärgad urin av för mycket maskrosblad.
Annars ett tips om man misstänker att något inte stämmer med urinen är att ge kli el havregröt utrört i tranbärsjuice.
Jag ger mina pälsklingar tranbärsjuice ett par gånger i veckan för att förhoppningsvis undvika ev njurproblem. 🙂
Marsvin 4-ever
.
maskrosblad är det en vecka sedan sist tror jag, så det borde inte vara det :( Men får testa tranbärsjuice :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Visst gräs och örter ger också rödfärgat kiss. Mina har ofta det på sommaren. Symptom på urinvägsproblem är i första hand pip när de kissat, i andra han blod i urinen. Blod i urinen ser anmorlunda ut än det röd/orange urin som de kan få.
#3 Okej :) hur "brukar" blod se ut? Är det lite slemmigt, eller mörkare? De kisset Doris har nu är ju som sagt mer orange, och det verkar inte slemmigt på något sätt.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida