Nät mellan burarna?
Jag har sett att en del inte har heltäckande avgränsningar mellan sina burar i såna burskåp, utan endast nät.
Jag undrar om det fungerar, eller riskerar ställa till med bråk mellan paren/flockarna?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Varför jag undrar är för att jag själv funderar på det för att släppa in ljus i burarna och dra ner på så mycket trä som möjligt ur ohyresperspektiv. Men är som sagt orolig över att det ska ställa till med oreda om de har möjlighet att ha närkontakt. Speciellt om man har hanar och honor på samma plan, eller 2 hanpar på samma plan.. Någon?
Jag har nät/galler mellan många av mina och det är bara om ett hanpar går med honor bredvid som det kan bli bråk.
Hos oss var inte nät (använde mig av C&C) något att föredra mellan två hanpar. Det var hela tiden lite spänning mellan alla hanarna och till slut började de även att rymma till varandras burar och det blev flera sår att sköta om (och ett marsvin som tillslut fick somna in). Nu när de har flyttat till en bokhyllebur med ordentlig mellanvägg som även är lite högre än själva bokhyllans kanter så att de inte kan se varandra har det blivit mycket lugnare. Från brokande och rymmande marsvin har det blivit marsvin som sitter och tvättar sina burkompisar :) Själv personligen skulle jag inte mera våga ta risken med nät i mellan ifall det finns hanar inblandade.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jag har nät mellan mina, MEN man får se till att inte få för klent nät, vilket de är hos mig, om man råkar få klent nät kan man få marsvin som bytter sälskap aldeles själva ;) vilket jag varit med om många gånger ;) hanar som inte vill bo med den kompisen dom har, utan själva bestämmer attvi ska minsan på 3 pojkar här, så vi gör ett hål som matte inte ser å flyttar oss mellan burarna som vi själva vill ;)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Tack för svaren!
Chocopops, hur delar du upp det könsmässigt i de avgränsande burarna?Kan du ha honor och hanar på en rad med nät mellan?
Eller borde man köra på det säkra i så fall och bara ha honor i de burarna?
Nätet jag har är galvaniserat….. ja vad heter nätet? :D Det är iaf rutor på 1x1 cm.
2 hanpar bredvid varandra, bråkar dom inte?
Jag tycker det låter som att tigga om dålig stämning i burarna om man delar med nät.. i alla fall om det är hanar det handlar om. Honor kan nog fungera. Jag tror du (#5) menar galvaniserat fyrkantsnät, zink? :P
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och jag har inte haft några problem. Just nu går ett hanpar som jag nyligen satt ihop (och det har gått ganska hett till mellan dem) bredvid två andra hanar, men jag tycker det snarare hjälper att det bor ett par lugnare hanar bredvid.
Just nu har jag tre sådana burar - alltså fyra hanar med bara nät/galler mellan varje par. Inga problem alls ännu iallafall. Men det är bara hur det är här, tycker iallafall att, som du säger, så är det lättare att göra en sanering då om det behövs.
#8 Det är just ur sanerings och renlighet jag vill få ner trämängden till minimalt.
Jag löste det i alla fall med både och. Hälften vägg, hälften nät. Skulle det nu inte funka och det blir en massa osämja här hemma är det inte mycket krångel att bara byta ut det till heltäckande mellanvägg. :)
Förut hade jag lite blandat, men insågatt de inte funka då hanarna lätt tog sig in, just nu har jag en hane som är hopplös på att knapra sönder, har fått sätya en skiva mellan han ich honorna som han gärn besöker, honorna är inte dåliga på att uppmuntra honom heller ;) då vid nästa stor röj ska jag fixa annan läsning på de hella ;)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon