Grey goldenargente
Är det någon som har ett foto på ett marsvin i grey goldenargente. Har funderat på att köpa ett men är osäker på hur färgen ser ut egentligen. Jag kan inte åka dit och titta i förväg då hon bor för långt bort (hon har även ett annat marsvin som jag ska köpa, därför jag ska köpa hos henne). Någon som kan hjälpa mig?
Wiras föder upp grey goldenargente och har bilder på sin hemsida på nonselfsidan och kullsidan.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Åhh vad fin färg! Inte så vanlig va?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tack så mycket för bildhjälpen! :)
Alltså, ni som haft en grey goldenargente, ser de lika fläckiga ut i verkligheten eller är det blixten/kameran som gör dem fläckiga? Jag har läst att hårstråna är grå i basen, golden i mitten och grå i toppen, gäller det alltid över hela marsvinet? Eller kan de liksom vara grey grey goldenargente? Alltså helgrå vissa partier och grey goldenargente vissa partier?
#8 Om de ser fläckiga ut eller inte beror på om bottenfärgen är blottad eller inte. Ligger pälsen lite snett kammad kan de gråa partierna synas lite mer. Har marsvinet partier som är helgråa är marsvinet grey goldenargente/grey och inte bara grey goldenargente.
#9 Tack för svar, då var det som jag tänkte :)
#9 Mjo… Förutom att grey goldenargente/grey är en omöjig kombination. ;) Goldenfläckar är däremot helt möjligt.
#11 Jaså är den omöjlig? :o)
#11 Oj, haha, du har rätt. Här följde inte tanken med ordentligt. Tyckte väl att det föll konstigt i munnen. ;) Men kanske finns det något marsvin i världen med en sådan ovanlig mutation.
#12 Marsvin kan som mest ha en "svart" färg, en "röd" färg och vitt. Grey goldenargente räknas i princip som svart färg och likaså gör grey. Det innebär att ett grey goldenargente/grey marsvin har två svarta färger, vilket är omöjligt. Marsvin kan ju max ha en svart färg.
Åh så fin färg 😍
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
#13 Lite OT, sorry, men det innebär alltså att det inte finns marsvin som är tex silveragouti/black? Det är helt omöjligt?
#15 Helt omöjligt ja.😉Marsvinsfärgerna är uppdelade i rödgruppsfärger som golden, cream mm och svartgruppsfärger som black, lilac och alla agouti och argente mm. På ett marsvin kan det finnas max en rödgruppsfärg och en svartgruppsfärg om det inte är den jätteovanliga teckningen mosaik. Sen kan de ju ha vitfläck eller inte men det är en lite annan sak.
#16 Ok :) Måste kolla upp mosaik…