Djurvårdare, djursjukskötare.
Hej! Finns det någon här som antingen utbildar sig eller jobbar som djurgårdare eller djursjukskötare? Jag har börjat tänka på vad jag vill jobba med i framtiden och har ganska många frågor att ställa till någon som pluggar eller jobbar som något av dessa två eller något liknande. Tack i förväg.
Jag är utbildad djurvårdare och har praktiserat på många olika ställen inom djurvård, och jag planerar att utbilda mig till djursjukvårdare inom en framtid 🙂
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Åh va roligt! Får jag lov att ställa ett antal frågor här eller i PM? :D
Ja absolut, du får fråga vart som helst 🙂 Fast frågar du här så kan andra som kanske tänker på samma sak se de, och de kanske underlättar för dem då 😃
/Amanda
Då frågar jag här :D Har så många frågor så vet knappt vart jag ska börja! 1.Kommer man behöva jobba jour? Eller hur ser arbetsdagarna ut? 2. Vart utbildade/kommer utbilda dig? Har bara hittat SLU i Skara som ska flytta till Uppsala där se har sådana utbildningar. 3. Vad får man göra sen när man är klar? Är så förvirrad med allt de skriver så förstår inte riktigt vad man får behörighet att göra Kommer nog på flera frågor senare men börjar med dessa :D
1. Som djurvårdare behöver man oftast inte jobba jour eftersom från och med nästa år får vi ej jobba på djurkliniker. Men man får förmodligen jobba jour som djursjukvårdare beroende på vart man jobbar. Annars ser arbetsdagarna ut som normalt, jag har haft praktik på grisfarm, hunddagis, djurklinik och djurpark och de har vart ungefär som vilket jobb som helst på de 🙂
2. Jag kommer gå i uppsala om jag kommer in, och jag tror tyvärr att de endast är de som utbildar till djursjukvårdare 😕
3. De jag får göra är att jobba med djur såklart, på djurparker och sånt. Och sen har jag även godkänd läkemedelshantering på smådjur, kursen heter D9 så jag får injicera smådjur. Sen har jag även något som heter ZOORF som är Zoohandelscertifikat där jag får öppna en egen djurbutik 😃
Hoppas du är nöjd med svaren 🙂
/Amanda
På Jordbruksverkets sida kan man bl.a. läsa följande "För att arbeta som djurvårdare på grundnivå behöver du inte ha någon utbildning utan du kan lära dig på plats." Fullständig beskrivning av vad man får göra som djurvårdare finns att se här.
Jag har sökt till SLU:s kandidatprogram Djursjukskötare ganska många år nu, men kommer alltid bara på reservplats. Man bör vara medveten om att det krävs toppbetyg (eller bra resultat på högskoleprovet) för att få en av de 40 platser som drygt 1200 sökande krigar om. Jag har över 20.0 när jag söker just till djursjukskötareprogrammet, men kommer som sagt inte in ändå. Det är stenhårt!
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Var precis det jag letade efter! :D Lite tråkigt att man inte får jobba på djurkliniker längre då :/ Men hur ser arbetsmarknaden ut för vårdare och skötare (förkortar det så istället)? Tänkte så det inte känns helt värdelöst när man är klar. Hur lång är utbildningen du gick för vårdare? :)
#7 Är osäker på de faktiskt, men de känns som att det finns jobb, man måste bara hitta dom 🙂 Med tanke på att djurvårdare är ganska brett så kan man jobba på allt från gårdar, affärer och djurparker 🙂
Jag gick 3 år eftersom de var ett gymnasieprogram 🙂
/Amanda
#6 Förlåt såg inte din kommentar! Jo, misstänkte att det skulle vara så svårt :/ #7 Jaha! Jag har ett år kvar på gymnasiet och går Foto så känner inte för att gå om ;) Men åhh va jobbigt det blev nu! Jag har precis kommit fram till vad jag vill jobba med så det är ganska nytt för mig. Men om man jobbar skift istället som skötare, kan man göra det? Istället för jour. Min mor jobbade inom vården och så kunde man göra och det är ju ganska likt för det är ju fortfarande liv och som sjukhus.
#6 Men vad gör du medan du väntar på att komma in?Hur e har du väntat?
Jag är utbildad djurskötare :)
#11 Vart utbildade du dig? :) (#10 Länge*)
Jag ska utbilda mig till Djurvårdare som är en treårig linje på en naturbruksskola här i närheten, men jag är lite orolig för att det inte finns så mycket jobb :/
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Jag är utbildad djurvårdare via gymnasiet. Men jobbar inte med det, ville egentligen bli djursjukvårdare, men hade inte en sportslig chans att komma in i Skara trots bra betyg och högskoleprov, så jag har lagt de drömmarna åt sidan tyvärr… ska studera till lärare i vår istället ;) är personlig assistent idag, har jobbat på hunddagis i många år tidigare och jobbar som kennelflicka åt min hunds uppfödare också när de reser bort :)
#12 På Nils Holgerssongmnasiet i Skurup :)
#13 Gymnasium eller universitet? :) #14 Tycker det är så synd att det inte finns fler skolor med den inriktningen :( Ville verkligen men först så är det så långt (bor ihop med min pojkvän och vi båda har all familj här på västkusten) och det är så svårt att komma in. #15 Åhh är snart klar med gymnasiet så tyvärr är det ingen idé :(