Djurvårdare, djursjukskötare.
Hej! Finns det någon här som antingen utbildar sig eller jobbar som djurgårdare eller djursjukskötare? Jag har börjat tänka på vad jag vill jobba med i framtiden och har ganska många frågor att ställa till någon som pluggar eller jobbar som något av dessa två eller något liknande. Tack i förväg.
Jag är utbildad djurvårdare och har praktiserat på många olika ställen inom djurvård, och jag planerar att utbilda mig till djursjukvårdare inom en framtid 🙂
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Åh va roligt! Får jag lov att ställa ett antal frågor här eller i PM? :D
Ja absolut, du får fråga vart som helst 🙂 Fast frågar du här så kan andra som kanske tänker på samma sak se de, och de kanske underlättar för dem då 😃
/Amanda
Då frågar jag här :D Har så många frågor så vet knappt vart jag ska börja! 1.Kommer man behöva jobba jour? Eller hur ser arbetsdagarna ut? 2. Vart utbildade/kommer utbilda dig? Har bara hittat SLU i Skara som ska flytta till Uppsala där se har sådana utbildningar. 3. Vad får man göra sen när man är klar? Är så förvirrad med allt de skriver så förstår inte riktigt vad man får behörighet att göra Kommer nog på flera frågor senare men börjar med dessa :D
1. Som djurvårdare behöver man oftast inte jobba jour eftersom från och med nästa år får vi ej jobba på djurkliniker. Men man får förmodligen jobba jour som djursjukvårdare beroende på vart man jobbar. Annars ser arbetsdagarna ut som normalt, jag har haft praktik på grisfarm, hunddagis, djurklinik och djurpark och de har vart ungefär som vilket jobb som helst på de 🙂
2. Jag kommer gå i uppsala om jag kommer in, och jag tror tyvärr att de endast är de som utbildar till djursjukvårdare 😕