Hur får jag honom att sluta?
Enzo har börjat med sina dumheter mer och mer.
Innan var det bara då och då, men nu är det dagligen.
Han rycker i gallret när han ser oss och vill ha mat eller godsak. Morgonen är värst. Hur ska jag få honom att sluta? Har "puttat" till honom försiktigt några gånger, för att markera att det är fel men det fattar han inte utan för det ingen dagen efter eller samma dag.
Hjälper inte att ignorera för han börjar igen så fort han ser oss.
Speciellt mig eftersom det är jag som brukar utfodra dem.
De andra marsvinen som hållt på så har det hjälpt att ignorera ett tag och ge när de slutat men hjälper inte på honom
Någon som har bra tips?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har dom hö då? Mina kommer också alla tre till gallret och sqeakar på morgonen, jag tycker det är jätte jobbigt precis när man vaknat. Men då brukar jag ge dom hö sen får de grönsaker. :D
Jag vet inte hur man får dom att sluta.😮
#1 Ja självklart. De har hö dygnet runt 🙂 Men det är inte hö han vill ha, utan det är grönsaker och havregryn 😉
#2 Havregryn ligger nästan alltid kvar i skålen på morgonen för mig. De äter nog bara när de är hungriga och om höet tar slut. Lämnade lite smultron igår kväll och de verkar ha ätit upp det på natten!😉
#3 De äter upp det snabbt 😉 Har inte fri tillgång till dem
Kan du inte börja med att ställa in en skål havregryn över natten då? och grönsaker?
Pinnar, med löven kvar? Möblera om? Mer golvtid? Mer utomhus? Annars är det väl bara att stänga av öronen och ignorera :) Vissa tar det mer tid "att lära" än andra :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#5 De får på dagen när de andra får, annars rycker han för att han inte får. I såfall måste jag minska det de får på dagen så att de kan få på natten med.
Grönsaker får de bara på dagen, så jag kan plocka bort något om det blir äckligt eller så, plus att han äter upp det snabbt, vara inte länge 😉
#6 Pinnar får de flera dagar i veckan, med löven på.
Möblera om gör jag 1 gång/vecka när jag städar buren
Golvtid eller hage utomhus har de runt 1-3 timmar/dag ungefär, de turas om med de andra 2 paren att vara i hage. (kan bara ha en hage inomhus åt gången, så därför får de turas om).
Stor bur har de också (150x60).
Så aktivering/motion är jag noga med plus stora burar
Men detta är när han vill ha mat, främst morgon och kväll då, på dagarna är det ganska lugnt, speciellt nu när det är varmt. Hö har de dygnet runt. Så på dagen aktiveras han ju, då genom golvtid eller hage ute.
Mjo det vet jag men han är snart 2 år gammal,haft honom sedan han var runt 3 månader gammal 😉 Och han har inte hållt på såhär mycket hela tiden jag har haft honom.
Jag hade en hamster som betedde sig på det här viset, jag tror dels att han tiggde men även att han var uttråkad. Jag fick honom aldrig att sluta utan stod ut tills han blev gammal och fick sämre tänder (stackarn kunde då inte gnaga på gallret längre).
Hur beter du dig när han börjar rycka i gallret? Du skrev att du tillrättavisat honom ibland. Men utöver det, ger du honom det han vill ha? Det jag skulle gjort är att fullkomligt strunta i honom, inte ens titta på honom, tills han lugnat ner sig. Om han går på gallret så fort han ser er så är det er uppmärksamhet han vill ha. Om han då på något vis får den, så varför skulle han sluta?
Det måste vara otroligt jobbigt med detta gallergnagande, jag vet själv hur frustrerad jag blev. Men mitt råd är att räkna till tio, andas & ignorera. Han borde lägga ner så småningom.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#8 Jag brukar ignorera men han kan börja direkt igen så fort han ser oss igen och hans burkompis blir ju lidandes som inte får något pga honom. Men ger aldrig medan han rycker i gallret, för de blir det ju belöning. Ger enbart när han inte gjort det på en stund (vilket kan ta en bra stund ibland)
Ja uttråkad borde han inte vara eftersom han får motion, har stor bur, burkompis och mycket annat.
Ja jobbigt är det, hade ett annat marsvin som gjorde så med men slutade när man ignorerade, men han slutar i regel bara tillfälligt och så fort man kommer igen, så rycker ha i gallret.
#9 Åh, vilken lurig gris.. Nyligen i en annan tråd så diskuterades det hur man skulle göra för att få ett marsvin att sluta bita på sitt hus. Där föreslogs det att smörja huset/husknutarna med vinäger eller sånt medel som man använder för att sluta bita på naglarna. Jag vet inte om det kanske kan hjälpa? Att han då inte vill rycka i gallret för att det smakar illa. Samtidigt kanske det blir svårt/snuskigt/jobbigt att smörja in allt galler..
/ Emma
Funkar det inte att ta bort gallret då? Antingen utan eller sätta för plexiglas? Kanske köpa en ny bur? :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Mitt marsvin Pölsa gjorde likadant, började skaka galler klockan 5-6 på morgonen varje dag. Jag har läst mycket psykologi på gymnasiet och det bästa sättet att få bort ett oönskat beteende eller att få ett önskat beteende är att använda positiv och negativ förstärkning. Straff är en tredje metod men den är inte lika bra.
När marsvinet gör något oönskat använder man negativ förstärkning och gör något som marsvinet upplever negativt eller obehagligt. Marsvinet kommer då att koppla det negativa till just det beteendet och sluta.
När marsvinet gör något önskat använder man istället positiv förstärkning och belönar det med något som marsviner upplever som positivt. På samma sätt kommer den att koppla den positiva förstärkningen till just det beteendet och fortsätta göra på detta viset även i framtiden.
Det är väldigt viktigt att man endast ger den negativa eller positiva förstärkningen när marsvinet gör beteendet som man vill ha eller få bort och ALDRIG annars. Annars kommer det skapa förvirring och ge dubbla budskap till marsvinet.
Jag gjorde som så att när Pölsa skakade galler skallrade jag i gallret eftersom han upplever ljudet som obehagligt. Han fick förutom det ingen uppmärksamhet eller mat. Att ge uppmärksamhet eller mat i en sådan situation skulle vara att ge positiv förstärkning vilket bara skulle förstärka beteendet. Det är alltså mycket viktigt att aldrig belöna marvinet på något sätt när det gör något oönskat.
När han istället var lugn och snäll gav jag honom uppmärksamhet, något att äta eller mys vilket på så sätt förstärkte det önskade beteendet. Pölsa har inte skakat galler en ända gång på flera månader så det har fungerat väldigt bra. Självklart tar det här tid och det är viktigt att man hela tiden är konsekvent så att man inte ger dubbla budskap.
Tänk på att straff är den sämsta metoden att påverka beteende både på människor och djur, det fungerar bara för stunden och är inte långsiktigt plus att det inte säger något om hur individen istället borde göra för att undvika straffet vilket påverkar individen negativt.
#11 Har katter plus hund, så måste ha galler på bur.
Katter är alltid katter, oavsett hur snälla dem är när man är hemma 😉
Varför skulle jag köpa nu bur?
#10 Haha ja han är lurig gris hihi
Har inget av det hemma hmm… För använder inte det men kanske är ett alternativ, och se om det hjälper, får testa att smörja in med något som inte smakar gott men som är ofarligt ändå 😛
#13 förstår dig! Har själv 2 st katter och 1 hund. Jag vet ju inte vilken bur du har.. Så jag tänkte att det kanske fanns en "lämpligare" bur att göra om eller att ha typ plexiglas istället för galler. Men kan du inte ha något på gallret som gör att han inte vill skaka/tugga? Typ senap eller liknande? :)
#14 Aha ok nej tyvärr kan jag inte ha bokhyllebur eller liknande, finns inte möjlighet till det just pga bland annat hund och katter.
Senap luktar ju en del och blir kladdigt, kan väl inte vara så bra för dem att få i sig heller, eller?
#15 okej! Jo kanske.. Men det var en liknande tråd innan fast hur man skulle få ett marsvin att sluta gnaga på husen! Där skrevs det bland annat senap. Själv har jag ingen erfarenhet av det. Men det var bara det som jag kom att tänka på! :)
#16 Hmm, ja jag får se hur det löser sig…
Har bara stark senap hemma, borde vara mild man ska använda (låter mest logiskt i mina öron hehe)
Varför får han inte skaka galler el varför får de inte bita på sina hus?
#18 dels så är det jobbigt för ägaren att lyssna på sen så är det inte så bra för marsvinen!
#18 inte bra för deras tänder, jobbigt för oss ägare att lyssna på, även för andra djur. Bättre att de gnager på det dem ska :)
Vill bara poängtera att det inte alltid hjälper att byta gallerbur mot annat. Nu tänkte ju du, Frida inte göra det iaf, men jag tänker om nån annan läser. Min Sockan gnagde på gallret, och det ändrades ingalunda när jag bytte bur. Han gnager på plexiglaset, på trät, överallt. Men om du inte vill använda senap, kan du ju pröva vinäger eller citronsaft
#21 Äger inte vinäger tyvärr hehe
Får köpa hem citronsaft i så fall på måndag (hinner inte imorgon, jobbar 11-timmarspass) och se om det hjälper 🙂
Imorse skötte han sig ovanligt bra, har han läst inlägget i smyg? 😉
#22 HAHA! 😃
/ Emma
Har haft gallerskakare, det enda som hjälpte för att få lugn och ro på morgonen var att lägga över en tunn duk typ tygbordsduk om kvällarna som jag tog bort innan morgonmatningen.
Tar man tjockare tyg får man låta baksidan vara utan duk så de inte blir för varma och får in syre.
Kanske gör så att han i allmänhet lungnar ner sig när han börjar dagen lugnare.
Först en kommentar apropå husgnagning:
Här har vi inga "finhus" eller hus av oätliga material. Vill marsvinen tugga på husen så går det bra. De är av obehandlat trä och smakar väl riktigt gott när vårt "gnagigaste" marsvin känner cellulosasuget.
Marsvinen är ju gnagare och våra sätter i sig grenar, havrehalm (delikatess 🙂) papprullar och rent kutterspån. De tar även nån tugga på vår gamla Ivarhylla under golvtiden ibland. Så att käka cellulosa är helt naturligt för ett marsvin, som jag ser det.
Galler däremot; inte så nyttigt (vårt är målat) och ljudet är frustrerande. Vår värsta gallergnagare har lugnat ner sig med det. Men skriker efter mat när de ser oss vid vissa tider på dygnet gör de båda två. Det går att leva med, så länge de inte bor i sovrummet och väcker folk på jobbiga tider.
Matskrikandet är ett inlärt marsvinsbeteende hos tama marsvin; ingenting som vilda marsvin sysslar med, har jag läst. De lär sig när det brukar vankas mat och vilka ljud som brukar föregå servering av goda grönsaker eller grönfoder. Ni vet…. påsprassel och kniv mot skärbräda t ex.😃
Lycka till med galler-avvänjningen, Frida! Kanske är det enklaste att gnida en citronskiva mot gallret om du vill testa "citronmetoden".
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag hade en hane som var otroligt duktig på att gnaga på gallret i tid och otid.
Testade att gnida citron mot gallret men det hjälpte inte bra utan han tyckte det var gott att slicka på - och när det tog slut, ja då fortsatte han att gnaga.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#26 Haha sicket marsvin 😉
Jag får testa på Enzo, värt ett försök, men han gör kanske samma, gottegris som han är 😛
#25 Nej man får tåla att de gnager på husen, även fast man har annat bättre gnagmaterial.
Ja de lär sig sånt snabbt, och han vet att de får på morgonen när jag stiger upp, så att det ärgjort, allting innan jag själv äter frukost 🙂
#27 Det verkar ju ha med mattigg att göra. Jag antar att du måste ändra vanorna för att han ska sluta. Det ska ju inte vara lönsamt för honom att gnaga galler inte heller ska han få tro att det är lönsamt att gnaga galler. Jag vill sova ifred på mornarna så jag matar aldrig mina marsvin så fort jag stiger upp utan pysslar med annat först så marsvinen inte får chansen att få för sig att de kan väcka mig för att få frukost. De gnager inte på gallret innan matdax för det är ingen idé. Kan du inte prova att börja mata dem precis innan du går istället? Jag antar att han försöker väcka dig för att få frukost men om han aldrig får frukost direkt när du stiger upp kommer han förmodligen att sluta efter ett tag.
Kolla även hans vikt och allmänna hälsa för om han plötsligt börjat med detta kan det ha med någon annan frustration att göra. Man ska vara uppmärksam då marsvin ändrar beteende det kan ligga sjukdom bakom. Jag har haft ett marsvin som plötsligt började gnaga på huset och hon var allvarligt sjuk, husgnagandet var det första tecknet.
#28 Kan dock inte göra det pga att jag jobbar eller senare går i skolan, så måste ge innan jag åker, så jobbar jag dagtur måste jag ge då. Annars får de inte mat på hela dagen i så fall.
Hjälper inte att jag pysslar innat.
Han har bra vikt, jag väger dem ca 2 gånger/månad. Han äter bra och är normal för övrigt.
Och detta kom inte plötsligt, han har hållt på så till och från innan, men nu är det lite längre period pga mer regelbunda mattider pga jobbet, innan var de inte lika regelbundna, kunde variera mer då.
Och han lägger av när han fått påfyllt med hö och fått havregrynen, då slutar han. Så är främst morgonen och ibland på kvällen (dock inte så ofta)