Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 690 ggr
V3ritas
1

Vikt på marsvin

Hej! För en vecka sen tog jag två omplacerings marsvin. Dom är två honor. Ena på två år och andra 7 månader. Nu funderar jag över deras vikt. Den äldre väger 749g och den yngre väger 1089g. Är det normalt? Tycker att den äldre är så liten och lätt..? Det har tidigare varit ett avels marsvin som hade sin senaste kull vid jul.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Fridaaaa
0

749 g för en 2 år gammal hona tycker jag låter lite. Minst 800 gram brukar honor väga. Men hur är hon i hullet tycker du? Är hon lagom så är hon säkert bara liten men man bör ju inte avla på en som väger under 800g (tänkte, du sa att de har avlat på henne).

Svårt igentligen att säga vad som är normalt, det kan skilja så himla mycket. Har t.ex en hane här hemma som är snart 2 år, han väger 950 gram ungefär, lagom. sedan en annan hane som precis fyllt 2 år, han väger nämare 1200 g så kan skilja, Man får känna och kolla på hullet helt enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

V3ritas
0

#1 Ja jag tycker hon känns lite tunn, inte nu så man känner varje ben i kroppen sådär. Men lite extra hull hade inte skadat känns det som.

Hur kan man få henne att gå upp i vikt på bästa sätt?

Fridaaaa
0

#2 När jag har marsvin som har lågt hull och behöver gå upp, brukar jag ge havregrynsgröt (utan salt), kall då.
Ger även krossad havre. Brukar fungera här.
Kligröt är med bra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

V3ritas
0

#3 Okej, jag ska ta och prova med det :) Tack för tipset :)

V3ritas
0

Nej jag hann inte göda upp henne.. Hon dog i min famn nyss.. :'(

[erikam]
0

#5 Nej men ! Beklagar 😕

[ladyba]
0

#5 nej men här sitter jag och ser framimot att hon ska bli tjock och go och får läsa den kommentaren : 😮

Beklagar verkligen! 🌺

emmaaslund
0

#5 Oj vad tragiskt! 😕 Jag beklagar verkligen!
Jag undrar jag, om det bara var vikten som spökade. Var hon så pass undernärd? Hur kändes hon i hullet, var hon en liten hona?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

V3ritas
0

#6 #7 Tack.

#8 Nja alltså till storleken var båda marsvinen rätt lika, bara att den äldre var tunnare. Så svårt att säga vad som skulle kunna vara orsaken när jag bara hade henne en vecka.. Hon åt ju och drack som vanligt men var lite lugnare(tröttare?) än det andra marsvinet redan från början. Jag trodde ju att hon bara behövde äta upp sig lite och att det skulle gå till sig sen, men inte det.. Så himla trist. Nu söker jag med ljus och lykta efter en ny kompis till "Pom" så hon inte behöver vara ensam så länge.

Maelis
0

Vad synd om henne och om dig! Hoppas du hittar en stark och frisk kompis till Pom!

Virvlan
0

Fy vad tråkigt. Beklagar verkligen.