Bra frågor till uppfödaren?
Hej, vi har planerat ett besök hemma hos en uppfödare för att kolla på hennes marsvin och jag undrar vad för frågor som är bra att ställa. Det är första gången för min familj att skaffa marsvin så vi vet inte riktigt vad som är viktigt att fråga. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få några tips.
Jag skulle nog fråga om marsvinen ni ska köpa har varit friska
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
Finns det inga pappren man ska fylla i eller liknande? Jag är rätt säker på att marsvinsungarna inte har någon "stamtavla" eller är renrasiga. Dom som äger marsvinen är heller inte medlemmar i svenska marsvinsföreningen. Är det dåligt? Marsvins-ungarna ser ut att vara ganska mycket äldre än bara 5 veckor (men inte vuxna). Är det dåligt att köpa dom när dom är är äldre än 5 veckor? Har dom då svårt att anpassa sig till sitt nya hem? Marsvinet som vi tänker köpa är en hane (vi tänker kastrera den så det inte blir några ungar, vi ska nämligen köpa två honor också.) Uppfödaren har inte sagt något om att dom kan kastrera hanen åt oss så det verkar som vi får göra det själva….hehe. Ska man då boka tid hos en veterinär?
Då jag har köpt har det inte varit några papper och fylla i. Jag kan inte komma på vad det skulle vara för papper heller :P
Bara för att de inte är med i SMF så betyder det inte att de är sämre uppfödare än andra :)
Det är inte sämre att köpa ett äldre marsvin än fem veckor. Det är lika för äldre som yngre att vänja sig vid ett nytt hem.
Om ni ska kastrera honom så bör ni tänka på att det finns risker med att ge narkos till ett så litet djur. Dessutom så bör hanen vara minst 6 månader och väga över 800 gram, helst mer innan man kastrerar. Sen finns det så klart komplikationer som kan uppstå. Min kille fick världens varbölder ca sex VECKOR efter sin kastrering. Han får inte heller sitta med honor förrän ca 4-6 veckor efter kastreringen för att vara helt säker på att det inte blir några ungar. Och beroende på hur gammal hanen är nu så kan det bli en massa onödigt ensam-sittande för honom bara för att ni vill kastrera honom.
Om han är t.ex. fem veckor nu så dröjer det ca ett halvår innan han får sitta med en kompis.
Min lilla kille var så himla dominant så han kunde inte vara med andra hanar, därför kastrerades han. Skulle inte gjort det annars då det orsakade honom onödigt lidande och ensamhet. Så tänk över saken innan ni bestämmer er.
Och självfallet så¨ska ni ringa veterinären för att boka en tid. Men som sagt måste killen vara gammal nog och väga tillräckligt mycket :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤