Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4981 ggr
juliino
0

Skrovliga tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bu´s tänder är skrovliga och undertänderna är gula i nederkanten.
Han har inte slagit i tänderna vad jag vet och det bör han ju inte få sådana tänder av.
Någon som vet vad det kan bero på?

Bild på tänderna i överkäken som ser "bäst ut"

juliino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Lyan
0

Ibland kan ungar få gula tänder om de inte har fått en bra uppväxt med tex för lite mat, medicinering osv. Min Inari blev medicinerad för Ringorm innan jag fick hem honom. Han var onormalt liten och hade gula tänder, efterhand avtog det gula och nu har han normala, vita tänder. Jag vet inte om detta kan drabba vuxna också men det kan jag tänka mig. Eftersom tänderna hela tiden växer så borde sjukdom, medicinering eller annan ohälsa påverka tändernas bildning, ungefär som foder- och fångränder på hästars hovar.

En annan, Perry, min (satin?)cuma fick skrovliga och sköra tänder. En tid efter blev han mycket sjuk och när han blev bättre så visade han symtom på satinsjukan. Han blev dock inte röntgad eller blodprovad så jag vet inte om det var satinsjukan eller om det var pga hans andra sjuksom (matvägran och diarré).

Jag har haft en annan med skrovliga tänder också men jag kan inte komma på vilken och varför :-S

Dumma Bu som ger matte så mycket oro :-(

juliino
0

#2 Han har ju blivit medicinerad för Ringorm och han fyller 1år den 20 augusti. Sen har han ju satin i släkten.

Jag håller på att bli tokig av oro över Bu. Jag vet inte vad det är för fel på honom. Först var det ögonen och sen får han aldrig upp vikten och nu tänderna.

Lyan
0

#3 När fick han ringormsmedicinen? Imaverol eller Itrafungol?

juliino
0

Det var Itrafungol och saneringen pågick  början av året januari-februari.