Köp av marsvin, djurbutik
Nu har jag bestämt mig för att köpa marsvin igen, har haft 3 tidigare först en hona och när hon dog köpte jag först en hane och sedan en hane till. Jag köpte mina två första marsvin från A6 ZOO i Jönköping och sedan det sista jag köpte från Rilo i Jönköping. Nu är jag äldre och är osäker på hur bra det är att köpa från djuraffärer, känner att jag inte vill köpa från A6 ZOO mer då de blandar marsvin/kaniner och mitt andra marsvin hade svamp vid ett flertal tillfällen innan han dog av ålder. Däremot är jag nöjd med Rilo på Solåsen då jag fick mycket hjälp och information när jag skulle köpa och han som hjälpte mig rekommenderade pellets och grönsaker istället för massa special mat och tillskott. Det jag har upplevt från den butiken är att de bryr sig om marsvinen och är måna om att de mår bra. Jag vill gärna att ni delar med er av era åsikter kring köp från djurbutik och om ni som har varit på Rilo tycker det är en bra butik.
Tänkte även kolla vad ni tycker om burar som är hemmagjorda och har väggar av plexiglas, självklart hus, hö att gömma sig i osv.
Jag köpte mitt marsvin på Rilo i Jönköping, har även köpt mina fiskar där. Håller med om att dom bryr sig om djuren men dom har inte all kunskap de borde.
Hittade ett marsvin sittandes ensam i en bur som fullvuxen och föll direkt. Läste på innan jag köpte honom och påpekade då att dom ska vara minst två men det höll de inte med om alls. Eftersom han inte hade någon burkompis fick jag köpa honom ensam. Frågade även om jag kunde köpa ett till marsvin senare och testa ifall de gick ihop, och om jag fick lämna tillbaka det om de inte skulle funka, men det fick jag inte.
De säljer också fröblandningar, dåligt pellets och saltstenar till marsvin vilket jag tycker är helt obegripligt. Vet också att de har sålt ensamma marsvin till andra kunder.
Nu när mitt marsvin är äldre har jag tänkt försöka få ihop honom med en unge men jag tänker inte köpa nästa marsvin i djuraffär, utan hos en uppfödare. Djuraffärer som inte har kunskapen borde inte få sälja djur. Därför skulle jag föreslå att du istället letar upp en bra uppfödare 
Det är väl så att man ALDRIG ska köpa smådjur från butik. När det gäller marsvin föds de ofta upp under tråkiga förhållanden som inte är vettigt för föräldradjuren. Det är inte en djurhållnings som bör stöttas. Dessutom är det oerhört vanligt med Ohyra och Ringorm på zoobutiksmarsvin och det är inte kul eller billigt att ta hand om. Alla andra sätt att skaffa marsvin på är bättre än från butik tycker jag. Kolla uppfödare, Blocket eller omplaceringshem i din närhet i stället. På Svenskamarsvinsföreningens hemsida finns uppfödare och även här på MiF finns en lista med uppfödare.
Kommer aldrig köpa mer marsvin av dem då ett dött som jag köpt där i från. Köper hö där ifrån ibland och lite godis . Rekommenderar mest att köpa i från uppfödare:-) De marsvin som dog mådde inte bra och de sa ej de till mej utan de dog en dag efter jag köpt de. De var litet men de sa. Att de skulle växa till sig men de dog =( Mina marsvin jag har nu kommer ifrån olika håll:-) Möte kom i från uppfödaren som min gammal kanin kom i från. Hon hade tagit han i från en djurbutik i Nässjö i ett ganska uselt skick men jag fick han med sår som jag smörjde. Milo kommer i från Uppfödare :-)
Köpte mitt första marsvin från djuraffär, kan berätta lite om det: Köpte ett svart urgulligt marsvin därifrån som hette Bamse, sedan läste mina föreldrar på om marsvin, de trivs (och numera är det lag på) att vara minst 2st. Då köpte vi en till "hane" som sedan blev rundare och rundare och Bamse blev magrare och magrare… Någon dag efter julafton vaknade jag en morgon, tittade ner i buren som varje dag och där satt två små marsvinsbebisar! Mina föreldrar ville INTE ha 1 miljon marsvin så då åkte vi till djuraffären när de var runt 8veckors ålder och gav. Tillbaka honorna, den vit och bruna mamman och systern i kullen. Personen som drev djuraffären var en väldigt oerfaren (och alltid riktigt sur och irriterad) tant. Hon erbjöd 40KR FÖR BÅDA!!! Hahha nä, det gick INTE pappa ende på men jag kommer inte ihåg vad summan hamnade på iaf ;) Så jag behållde Bamse och mitt nuvarande, snart 7 åriga marsvin Plutten ^^ Bamse dog (såklart) för några år sedan, för annars hade han varit världens äldsta marsvin haha men nu lever Plutten livet med en massa grönsaker, leksaker osv som han delar med vårt "nyare" marsvin som vi köpte när Bamse gått bort :) Bil på kvällsmaten idag haha x) (random bild)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
När jag var liten köpte jag ett marsvin från en djuraffär. Hon var väl runt två månader när jag fick henne. Hon var väldigt skygg och visade sig snart vara dräktig. Jag fick henne väldigt tam och tyckte hemskt mycket om henne, men hon dog under själva förlossningen (tror jag - jag kunde inte så mkt om marsvin då så jag kan ha fattat fel). Efter det köpte vi fler marsvin i djuraffärer och det gick bra. Jag började oxå ha marsvinen två och två. Nu har jag börjat om med marsvin och vår familj har nu tre marsvin från ett omplaceringshem. De är fantastiska alla tre!
Köp inte från djurbutik! Godisgrisen har skrivit bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har köpt från djuraffär (köper dock helst från uppfödare för jag vill se föräldrarna och få bra djur). men det är inte bara skit. Vissa tar in från bra uppfödare och har koll. Tycker det är tråkigt att dra alla djuraffärer över samma kam. De finns dom som är utbildade och har bra djur.
Ett marsvin som en bekant köpte från djuraffär blev 7 år! aldrig sjuk.
#7 Tyvärr är det inte många djuraffärer som tar från uppfödare eller privatpersoner. Men du har rätt, man kan inte dra alla över en kam, men tyvärr är majoriteten inte bra, och tar inte in från bra ställen, tyvärr är det så.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med har haft två tjejer för 10 år sedan som var köpta från djur affär. Hade aldrig några problem med dom. Och sedan mina som jag köpte från djuraffär för 3 månader sen mår hur bra som helt och dem var väldigt hjälpsamma. Dom tog in sina marsvin från uppfödare.
Sen skulle jag aldrig köpa från omplaceringshem, jag har gjort det en gång och det marsvinet var sjuk och blev en väldigt dyr historia. Jag drar inte alla över en kam, men man får vara insatt att de kan vara sjuka, fått dåligt mat, vara överviktiga och blivit utsatta för dålig hantering. Jag rekommenderar uppfödare eller en bra djuraffär där det finns små ungar (6-8 veckor) där marsvinet får leva bra tillsammans med sin nya ägare och andra marsvin. Att ta ett vuxet marsvin går nog bra om du känner personen som säljer (någon här på formumet och inte blocket)
Jag har själv köpt marsvin från djuraffär där dom vet vad dom gör.
Hon som tog upp marsvinen till oss hade själv 2 marsvin hemma.
Dom frågar alltid om vi har 1 till marsvin hemma.
Man får klappa dom och lyfta upp dom innan man köper dom.
Dem lägger i hö och spån i kartongen (om man inte har en transportbur)
Alla mina marsvin har aldrig varit sjuka! 🙂
Visst finns det bättre och sämre djuraffärer och det är klart att det finns friska marsvin som lever länge att köpa där. Det som jag har emot djuraffärer är att de stora grossistuppfödarna haterar sina föräldradjur vidrigt den djurhållningen är skrämmande och eftersom de flesta djuraffärsmarsvin kommer från dessa förhållanden tycker jag man ska bojkotta alla marsvinsinköp från butiker. Jag menar alla eftersom att köpa från butik stödjer en tradition som i många fall bygger på misskötsel av marsvin. Jag menar inte de ungar som ni ser i butikerna utan jag tänker på deras mammor som ständigt går med hane och får kull på kull tills de stupar ofta i trånga skitiga miljöer. Att inte köpa marsvin från butik är ett ställningstagande mot djurmisshandel.
Men dessa "gossistuppfödare" vilka är dom? är inte de vanliga människor som föder upp marsvin? och hur vanligt är det egentligen att det blir som du berättar?¨låter fruktansvärt så klart.
#13 Det är fruktansvärt. Många marsvin som säljs i Sverige kommer från Tjeckien där har man inte så stora krav på djurhållningen. Andra kommer från stora och halvstora svenska anläggningar där folk som fått för sig att föda upp djur för pengar producerar marsvin. Självklart kommer många från bra förhållanden också men det är omöjligt att veta vilka för ofta säger djurbutiken att de kommer från uppfödare vilket naturligtvis alltid är sant men det finns olika typer av uppfödare. Imazo tar in djur från massor av olika ställen vissa är säkert bra men det finns massor av exempel som får nackhåret att resas… I min stad fanns det tidigare en tjej (tror hon slutat) som sålde till de lokala djurbutikerna. Det var ju så bra en privat uppfödare, korta resor, inga mellanhänder och butikerna kunde säga att djuren kom från en uppfödare… haken var bara den att hennes marsvin var fulla av Ohyra, bodde extremt trångt och skitigt. Det blir lätt så när djurantalet ökar och det måste vara många djur i en anläggnig som ska gå runt ekonomiskt. Hon hann inte med och hade inte tillräckligt med plats. Så fort en uppfödare vill tjäna pengar på sina djur uppkommer problem eftersom det är svårt att hålla en god skötsel på många djur.
Naturligtvis finns det butiker som tar in från seriösa småskaliga uppfödare som bara inte hinner med försäljningsproceduren vilket jag i viss mån kan förstå eftersom det tar oerhört mycket kraft att sälja marsvinsungar. Det finns endel SMF uppfödare som samarbetar med vissa djurbutiker och de djuren kommer ju oftast från goda förhållanden. Då och då säljs ungar som kommer från oplanerade kullar hos privatpersoner eller från privatpersoner som tar kullar då och då som säljs på butiker. Endel butiker föder upp sina djur själva också. Det finns många olika bakgrunder men majoriteten av alla marsvin som säljs i butik kommer verkligen från storskaliga uppfödningar och många av dessa har inte en djurhållning som bör stödjas. Det är därför jag anser att hela traditionen av försäljning av smådjur i butik bör brytas. Det enda sättet att få slut på det är att inte köpa djur i butik ALDRIG! Tillbehör och foder kan man ju köpa i zoobutiker och fisk eftersom det är svårt att transportera akvariefisk småskaligt på ett vettigt sätt men inte fåglar och smådjur.
Med detta menar jag inte att de marsvin som är köpta på butik är mindre värda än andra marsvin. Alla marsvinsindivider är fantastiska. Det är inte heller säkert att de som köps på butik är sjuka eller inavlade heller eller ens skygga. Det är inte det som är problemet. Inte heller själva butikerna ofta stannar djuren så kort tid på butiken att det inte spelar så stor roll hur de har det där. Det som har betydelse tycker jag är uppfödningsförhållandena främst är det marsvinshonorna mammorna till de marsvin som säljs i butik som jag tycker förtjänar bättre förhållanden.
#13 De allra flesta marsvin i djuraffärer kommer från grossist! Möjligen tar djuraffärerna in enstaka kullar från privatpersoner men de flesta gör det inte. De har helt enkelt avtal med grossisten som har vissa garantier, bl.a. att de tar tillbaks osålda djur. Återigen, det handlar inte främst om ifall djuren är friska och snälla eller inte, utan om vilken verksamhet som man stödjer. Lika lite som att debatten om köttindustrin handlar om huruvida köttet smakar gott eller inte…
Kommer aldrig mer att köpa i från djurbutik ! Nu när de finns super bra uppfödare. Malte kommer i från djurbutik och han är ett bra exempel på marsvin som var sjuka och stressade. Han hade sår på sig och var jätte rädd och sprang runt i buren . Sen han kom till mig så är hsn frisk från sår ocv och tam tam . Han var livrädd hos uppfödaren med !