Viktnedgång. Behöver jag vara orolig?
Jag har två marsvinshonor som nu är ca. 4,5 år gamla (kullsystrar).
Tidigare har de alltid vägt lite över ett kilo, drygt 1100g som mest. När de vägde så mycket fick de mycket grönsaker. Den ena blev efter ett tag lös i magen av det, så då ändrade jag kosten något. De har fri tillgång till hö, får lite grönsaker två gånger om dagen och även lite grönsakspellets. Denna omställning gjorde jag redan i september förra året, och båda har mått bra i magen sedan dess.
De senaste ca. 2månaderna har jag märkt att båda har blivit lite smala över ryggen, eller typ långt bak runt bäckenet. De har dock en liten putmage som de ska och jag känner inte revbenen. Blir ändå lite orolig, för nu väger båda bara 870g. De har dock hållit den här vikten (pendlat mellan 860 och 900g) sedan i maj, så de har ju inte fortsatt gå ner.
Den enda förändringen som jag kan komma på som jag gjorde för ca. 2 månader sedan var att jag började köpa annat hö. Innan köpte jag från djuraffär, ibland Dogmans, men nu köper jag balar som kommer från bönder runtomkring. Trodde givetvis att det skulle vara bättre men är nu inte lika säker.
Kan det vara höet som inte ger dem tillräckligt näring?
Eller är det så att de i den här åldern kan bli lite smalare över ryggen (trots att de ju har magen kvar)? Behöver jag vara orolig?
Jag har förstås kollat tänder och övrigt allmäntillstånd och de verkar må bra och är pigga och glada. Ger dem sedan ca. 2v lite havregrynsgröt en gång om dagen men än så länge har det inte hänt så mycket med vikten.
Ingen som har erfarenhet av ifall marsvinen naturligt ändrar kroppsformen när de blir lite äldre? Dvs. lite insjunken vid flanken men med ordentliga putmagar?
Ni är väl många som har haft äldre marsvin! 🙂
Jag tror inte det är höet, för det borde som du säger vara bättre än innan. Däremot kan ju äldre marsvin ha svårare att hålla vikten, så kanske dina helt enkelt behöver någon form av kraftfoder också?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#1 Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket, dom allra flesta djur tappar ju lite muskler och vikt när dom blir äldre och tror inte det är nån skillnad på marsvin, vet endel marsvin som blivit lite kantigare när dom börjat bli gammla men det är ju helt naturligt då dom kanske inte springer runt och popcornskuttar som dom gjorde när dom var yngre. Sålänge dom äter bra och är pigga så hade jag inte oroat mig! :)
Tack så hemskt mycket för svar!
Vad skönt att ni inte tror det är någon fara. Ni kanske har helt rätt att de blir lite kantigare och går ner i vikt lite lättare. De har ju som sagt lyckats hålla det de har nu i alla fall så jag fortsätter nog med gröten helt enkelt.
Och det stämmer ju att de inte skuttar runt lika mycket nu som förr!