Sjukt marsvin med krånglig mage
Hej! Min lilla ängel till marsvin har varit ganska sjukt den senaste tiden. Zinga hade urinsten i mars månad, men hon verkar inte ha blivit bättre sedan det. Hon har glatt ätit och kommit fram till oss, men hon verkar lite tröttare, och piper inte lika ofta på mat. Vi har försökt att sätta in henne i flocken igen, men de vill inte släppa min henne. Är det därför hon är trött och hängig? För att hon inte har någon kompis?
Hennes mage har också varit lite knepig efter sjukperioden. Hon har bara gått upp lite grann, för att sedan gå ner i vikt en vecka senare. Vi har försökt att få i henne fett från frön och nötter, vilket inte funkar så bra. Hon är inget fan av morötter, så att det är ganska svårt att få i henne socker på det sättet.
Ett annat problem vi har märkt, är att hon har riktigt löst bajs ibland. Då sitter hon och bajsar ut långa korvar i ett hörn, och sitter och tjuter av smärta. Sedan har hon blivit "frisk" och ätit och druckit väldigt bra. Kan det vara så att hon är överkänslig mot något, eller dricker hon för mycket? Hon har alltid tillgång till hö och vatten, och vatten har hon druckit. På ett dygn dricker hon mer än de andra två marsvinen som delar flaska.
Lilla otursgrisen har också råkat ut för Ohyra. Vi misstänker pälsätare, och behandlar nu det.
Jag är så fruktansvärt orolig över lilla Zingoalla, hon mår verkligen inte bra just nu… :'c
Mvh,
Sara
Men nu förstår jag inte riktigt, hur behandlades hon mot urinstenen? Operation/örtpreparat eller kissade hon ut den själv?
Kan ju vara så att hon blivit tystare för att hon sitter ensam. Särade ni på dem pga urinstensproblemen eller för att de bråkade från början? Det borde gå att sätta ihop dem om ni låter dem hållas när de gör upp om rangordningen och sätter ihop dem på en neutral/luktfri-yta.
Frön och nötter är inte lämplig mat för marsvinsmagar. Jag rekommenderar att ni börjar ge henne t.ex kornkross, eller havrekross som innehåller ännu mer energi. Havregryn funkar också.
Det låter som att hon fortfarande har grus kvar i urinvägarna/ev en ny sten/ar eftersom hon visar smärta när hon bajsar, de brukar pipa då också och inte bara när de kissar.
Jag har märkt att min hona som har haft några tillfällen med Urinvägsinfektioner har druckit mer under de perioderna, och haft lite lösare bajs, så det kan ju vara det också. Bactrim eller Baytril är det som hjälper mot UVI, men det finns även lite tyska örtpreparat som har blivit populära på senare tid och du kan läsa mer om det här: http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/
Min hona äter Eurologist just nu och jag har faktiskt sett framsteg bara efter 1,1/2 vecka. Hoppas det håller i sig för Baytrilkurerna verkar inte hjälpa i långa laget.
Tack så mycket för svaret!
Vi har inte gjort någon operation eller behandlat stenen, utan veterinären tror att hon kissade ut den själv. De kollade på ultraljud och såg inget annat som störde.
Vi separerade henne från flocken efter hon hade blivit sjuk, eftersom att de var då de började bråka. Mina andra honor ville alltså "kasta ut" henne från flocken. Vi har sedan försökt att sitta på både gräs, golv och en nystädad bur som inget av dom hjälpte.
Jag glömde att säga att vi har gett henne helhavre, men är det så jättebra? Skalet finns ju kvar, och det kan väl fastna i halsen eller något?
Tack för förslagen på behandlingar, vi ska försöka med det som funkar!
Jag hör av mig hur det går sedan! Tack igen för tipsen!
För att få ordning på magen + få upp vikten föreslår jag Critical Care från Oxbow. Kan bl a beställas från zoo.se eller köpas hos vissa veterinärer. Superbra & de flesta grisar älskar det!
Krya på sej lilla sjuklingen!
Okej då är jag med :)
Det borde gå att få ihop din lilla grupp igen, prova att bada alla i samma schampoo och var noga med talgkörtlarna. Sen får de springa på golvet några timmar.. sen in i buren. Sålänge alla får äta i buren (sprid ut hö överallt) och de inte rullar i bollar och sliter bort päls på varandra så ska du låta dem hållas. Det ser nästan alltid värre ut än det egentligen är. Hoppas det löser sig!
Helhavre funkar, men jag kom på att havre innehåller höga fosforhalter och det i sin tur kan leda till bildande av stenar. Även kli/veteblandningar har tydligen mycket höga halter av detta enligt denna bra artikeln: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713aefb9cb46222d051ed5-urinsten Har ni uteslutit att det är något i kosten som orsakar problemen?
Kalcium & fosfor är två saker man måste försöka undvika i kosten till ett marsvin som har en benägenhet att få problem med urinstenar/grus. Jag ger kornkross till mina marsvin men det är bara de få växande honorna jag har som får och inte fri tillgång.
Hoppas verkligen att det löser sig för er, håller tummarna. Ja uppdatera jättegärna här hur ni ska göra och hur det går framöver! Håller förövrigt med #3 om Critical Care, super för tunna marsvin och de som är dåliga i magen.