Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 949 ggr
erosmatte
0

Avskavd päls och lite kli - sellnic?

Hej!

Jag har en marsvinshona som fick en unge den 24 juni. Hon har sedan dess tappat lite hår runt halsen och lite ner mot ryggen. Det är inga kala områden utan mer som avskavd päls som blivit kortare. Jag tycker att hon kliar sig lite mer än normalt men är lite osäker på det. Kanske bara är nojig. Jag kan inte se något konstigt i pälsen förutom möjligtvis lite mjälliknande/torr hud. Jag har hört att man kan kolla bakom öronen där de alltid är kala för att se om något ser fel ut men det gör det inte.

Hon är pigg för övrigt och äter bra.

Någon som varit med om detta? Frågan är om det är relaterat till att hon har fått en unge?

Jag är lite rädd för sellnic men har fått för mig att de tappar hår så att det blir kala fläckar då samt att det brukar vara mycket kala områden på magen. Hennes mage ser helt normal ut.

OM det skulle vara sellnic - hur snabbt blir de dåliga då? Pälsen började bli avskavd för ca 4 veckor sedan när hon diade.

Är tacksam för svar då jag är orolig att ungen blivit smittad av något och då även pappan (som vi också har och som ungen bott med ett tag innan den flyttade hemifrån). Pappan skall snart flytta ihop med min kompis marsvin och man vill ju inte ta några risker. Speciellt inte om det är sellnic då det verkar vara det allvarligaste.
Visa bild.PNG i bildspel

Fridaaaa
1

Bilden syns tyvärr inte

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idipidi
0

Vilken ras är honan?

Pälstapp är vanligt i samband med förlossning/digivning/avvänjning, framför allt på vissa pälstyper. MEN sellnick kan också utlösas av påfrestningen att få ungar. Dock kliar sellnick mycket, så om du inte är säker på om hon kliar sig eller inte och hon inte har några sår eller irriterad hud så känns det mindre troligt.

erosmatte
0

#1 Näha, vad konstigt… Det är en bild på hur det ser ut vid halsen just där pälsen är avskavd. Vet inte riktigt hur jag skall ladda upp den…

#2 Hon är släthårig och lite längre hår, framför allt vid rumpan. Är det vanligt att de "tappar" päls? Jag ser ju att hon kliar sig och liksom nafsar lite på sidan men jag är osäker på om hon gjorde det innan hon fick ungen också och om det är mer än vanligt…

idipidi
0

Det kan förekomma på alla raser, men är helt klart vanligare på långhår, teddy och rex.

Om det bara är hormonellt p.g.a. ungarna så bör du se skillnad, att det blir tydligt bättre inom några veckor eller så. Prova gärna igen att lägga upp en bild.

erosmatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker med en bild igen.

erosmatte
0

#1 och #2 kan ni se ovan bild?

idipidi
1

Ser ingen kal hud utan det ser ut som återväxt av päls, som efter ett pälsbyte? Helt normalt i samband med att de får ungar.

erosmatte
0

Ja visst ser det ut som återväxt - det tycker jag också men det konstiga är att hon inte varit kal där… Men då inbillar jag mig nog att hon kliar sig… De kliar ju sig ändå ibland vilket så klart är normalt :). Eller så är det lite kli också men kanske bara torr hud. Har badat henne en gång i fungoral, skall nog göra det en gång till så får vi se.

#7 Har du erfarenhet av sellnic?

idipidi
0

De brukar inte bli helt kala utan släpper den gamla pälsen allt eftersom den nya kommer. Därför brukar man bara se att de "helt plötsligt" har ny, kortare päls.

Har aldrig haft sellnick på egna djuren, men har sett det många gånger på andras djur. Det kan dock se ut på många olika sätt. Gemensamt är att det kliar och blir kal hud och så småningom sår.

erosmatte
0

#9 Hur lång tid tar det innan det blir sår av sellnic och hur lång tid tar det innan marsvinet blir allmänpåverkat? Är det vanligt att sellnic sätter sig där min hona har tappat päls?

Tack för alla svar - supersnällt!

idipidi
0

Det går inte att säga. Vissa marsvin går med sellnick i månader eller år innan det blossar upp och blir allvarligt. Så länge det inte blir kalare än det är nu, sår eller skorpor, irriterad hud eller så, så tycker inte jag att du ska oroa dig.