frågor som behöver svar
jag har några frågor gällande marsvin:
1.Vad är normalvikten på en marsvinshona på 3 år?
2.Behöver dom pellets på sommaren när dom har fri tillgång på maskrosor/gräs,hö och vatten ?
3.Har ni något bra tips på hur man övertalar dina föräldrar så man får ha sina marsvin boende inne ? Dom bor i ett uppvärmt (+10-15 C) på vinter men jag vill ha dom inne för att hinna med dom bättre..:P
4.Hur ska man hinna med 2 hästar, 1 kanin, 2 marsvin +läxor och kompisar när man börjar 8:an och betyg är viktiga?
5.Hur ofta ska man städa ? Jag tkr det känns onödigt att ta ut allt bottemnströ när en del inte är helt blött, det är svårt att sortera..
Skulle bli jätte glad om jag fick svar på dessa frågor! Kram jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
1. Det beror helt på hennes kroppsbygnad, men mellan 800 - 1300g är normalt.
2. Mina marsvin har alltid fri tillgång på en blandning av kornkross, havrekross, pellets. Detta fungerar väldigt bra hos mig, och mina marsvin håller vikten.
3. Hmm, det vet jag inte något bra tips på, har själv mina inne.
4. Du får helt enkelt se till att prioritera sakerna. Själv så tyckte jag inte att det var så svårt att ha tid med både marsvin, hundar och kompisar när jag gick i 8:an. Men det beror nog helt på vilka betyg man sattsar på.
5. Man behöver ju inte ha någon speciell dag man städar på, utan städa när du anser att det behövs. Så iband kanske det blir var 6 dag, och ibland kanske var 10 dag.
Själv så har jag en bestämd dag då jag städar till mina, då jag tycker det är lättast.

okej tack men hästarna kräver väldans tid men om jag lyckas övertala mina föräldrar att jag får ta in dom små grisarna så är det lättare att hinna med..:)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

1. Som Anna skrev
2. Nej, du behöver inte ge dom pellets då. Ser ingen anledning till att ge pellets till marsvin om de är vuxna, är i bra vikt, har obegränsat tillgång till hö, vatten och får c-vitaminrikta grönsaker dagligen. Det klarar dom säg bra på! Men gräs innehåller ju mycket c-vitamin har jag hört, men jag skulle ändå ge dom lite grönsaker försäkerhets skull.
3. Säg att du helt enkelt vill hinna med dom mer, och skulle göra det om dom bodde inne.
4. som Anna skrev
5. Jag tycker det är lagom att städa 2-3 ggr i veckan. Men det beror ju på hur stor buren är och hur många som bor där. T.ex städar jag bara varannan vecka i min största bur som är 200*60 cm stor och där bor bara 4 honor! Tar ett tag innan det börjar se skitigt ut och blir kissigt. Men gallerburarna städas ut 2-3 ggr i veckan, toalettlådorna städas ur ca varannan dag. :-) Men man märker ju när det behövs städas ur.

någon mer som vill svrara :)
Jenny