Muskulösa marsvin.
Hej! Jag är lite osäker på hur jag känner om ett Marsvin har muskler eller inte. Hur ska det kännas? Hårt, löst? Gör det något om Nonselfarna har lite häng under hakan? Känner att jag varit lite dålig på att ta ut dom, men nu ska de få vara ute på golvet och springa i minst 1 h per dag. ;
Kanske någon Kan svara på denna fråga. Hade tänkt att gå på utställning i Västra 17 Augusti, men vart ska den hållas? Åsaka, rävlanda? Någon som vet det? :) Ska jag trimma dom trots att jag kommer ställa i Pet? Tror inte att det kommer att behövas..men vad säger ni?
Jag känner mig också osäker på hur man känner muskler.
Däremot kan jag svara på att du inte behöver trimma om du bara ska ställa i pet :)
Dom ska va stabila i kroppen, typ hårda men ändå lite mjuka, det är väldigt svårt att förklara ;) , du behöver inte trimma om dom endast ska ställas i pet, där bedömer man kroppen temperament klor tassar och öron man kan väll igenkligen kalla det för en grundlig hällso check :)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Man lär sig jättemycket om marsvinskroppar av att ställa i pet!
Jag tycker man dels kan se lite på marsvinets hållning, ett välmusklat marsvin bär upp sin kropp väl och ger intrycket av att vara stark i kroppen. I mitt tycke är en sund marsvinskropp en kropp som har skuldror som känns fasta under handen och som är breda och starka med en väl uppbyggd muskulatur kring ryggraden så att skelettet får bra stöd och skydd och med andra ord inte "sticker ut".
Bifogar en bild på GP Saphira's Midna, som jag tycker demonstrerar en stark marsvinskropp på bilden :)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
#3 Okej, de Nonselfar & Selfar jag träffat på har varit relativt lösa i kroppen. Medans Rex, Abessinier och Virvelpetar har varit mer kompakta om du förstår hur jag menar. Har det med musklerna att göra? Eller är Nonself/Self lite lösare pga rasen? Självklart kan de ha muskler för det, men jag känner ganska stor skillnad när jag tar i de olika raserna. :)
#4 Tack så jätte mycket, vilket bra svar! Vad fin hon är. :D Ska gå och känna lite på grisarna nu. Har en hona som fick en kull i Mars, innan den var hon väldigt vältränad med bra kondition. Varje kväll när hon var liten tog hon sig ett varv i buren. Men nu efter den kullen så har hon väldigt mycket lös hud under magen & på ungefär hela kroppen. Hon känns inte alls likadan som hon var innan. Vad kan jag göra?
Har lite sådär dåligt samvete, för idag kom aldrig grisarna ut på köks golvet. Hade helt fullt upp nu inför midsommar. Åh vad jag ställer många frågor känner jag haha. Vill att marsvinen ska komma i ordentlig form inför den 17 aug, men är ju ganska svårt när man inte är 100% på hur en sund marsvinskropp ska kännas. Men tror jag vet på ett ungefär. Pippi som är en Pet är väldigt stabil & kompakt, det har hon alltid varit. Men är det pga att hon är en Virvelpet eller musklerna? Blir inte klok på detta, hade helst velat ha någon brevid mig som visar. Men jag får väl fråga på nästa utställning om jag törs..
Kände att den här tråden dog bort lite?
Någon som har lust att svara på frågorna? 🙂
I egenskap av petutställare och petdomare skulle jag säga fast stadig kropp. Den ska vara som en bakadpotis står det i petbedömningsbeskrivningen. Jämn också många djur är tunna över skuldrorna och har en stor mjuk mage till det… det är inte så en bra petkropp ska vara utan mer jämntjock inte för smal och inte heller mjukfet.
För att de ska få bra kropp behöver de bra foder främst rikligt med kvalitetshö och motion i lagom mängd. Golvtid eller en väldigt stor bur är bra så de rör sig regelbundet. Faktiskt har de djur jag haft som varit väldigt sportiga och sprungit massor inte fått speciellt bra petkroppar de tenderar att bli lite tunna eftersom de springer av sig lite för mycket fett. Lagom är bäst.
#8 Tack så jätte mycket! Ska gå och känna på dom nu. :)
Bakpotatis, äntligen en referens jag kan relatera till…! :)