Ensamma marsvin,Lag?
Är det en lag på att man inte får ha marsvin ensamma eller en rekomendation?
Är det förbjudet?
Ja det är en lag, inte en rekommendation. Alla SKA är lagar, alla BÖR är rekommendationer.
"Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp."
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Tack för ditt snabba svar!
Vad bra, tack så mycket. :)
ja de är en lag att man måste ha två marsvin 🙂
Ja, det finns en sådan lag. Alla citerar L80 i sammanhang som detta, men lagen som efterfrågas är egentligen Djurskyddslag (1988:534). 😉 L80 är strängt taget föreskrifter och allmänna råd om hur lagarna ska följas.
Djurskyddslag (1988:534) lyder som följer:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.
Flockdjur ska med andra ord hållas med sällskap (förutom i särskilda fall såklart, ex. aggressivitet), medan solitärer, som guldhamstrar, ska gå ensamma.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Som dom har sagt här uppe, ja det är lag på det.
Vilket jag tycker är en KANON LAG! 🙂
~
Står ju att guldhamstrar ska vara själva, men hur är det med dvärghamstrar egentligen?
När vi hade en sån liten sötsak så hade vi bara en.. =/
Du har rätt med guldhamstrar, de ska vara ensamma då det inte går ihop bra efter de är 5 veckor gamla då de är leveransklara om man säger så. Dvärghamstrar ska vara minst två men har själv inte vetat om det när jag hade dvärghamster. Visste man inte att de ska vara två och den dvärghamstern man hade levde ett bra liv och var lycklig så tycker jag inte man ska få dåligt samvete om det utan bara tänka på det i framtiden :) När jag var liten hade vi bara ett marsvin och vi visste inte att det var lag på att de skulle vara två men Lilla Gubben levde i 5 lyckliga år men jag ska tänka på det i framtiden :)
#6 Dvärghamstrar kan vara lite knepiga. Många lyckas hålla dem i par (Roborobski, Campbells, Vintervit) medans den Kinesiska dvärghamstern trivs bäst ensam. Jag har själv haft en grupp på 4 campbellshonor, men det fungerade bara ett halvår sen var jag tvungen att sätta dem två och två istället, då fungerade det utmärkt igen. Det finns så pass dominanta dvärghamstrar att de bör gå ensamma, men alla bör från början köpa två. Det är ju större chans att det fungerar om man köper från uppfödare som prioriterar att avla på temperamentet och på hamstrar som trivs bra med sällskap.
#7 och #8
Tack för era svar. Jag hade faktiskt ingen aning om att dvärgisar skulle hållas minst två o två. Vi läste ändå på en hel del innan vi köpte henne.
Men som du #7 skriver så verkade hon ha det bra. =)
#9 Man får gå på magkänslan :)
Tack så mycket för svaren. Det var nämlingen så att en sa att det bara var en rekomendation och vägrade tro på mig. Så jag gav upp.
Ja det är lag. Men om du har två marsvin som absolut inte går ihop kan de bo bredvid varandra i varsin bur. Då hör de varandra och är ändå inte ensamma.