Vad betalar ni i månaden?
Hur mycket betalar ni i månaden för era marsvin?
Har nyss fått erbjudande om att ta hand om två marsvin och funderar mycket på vad månadskostnaden brukar ligga runt. Bur och andra "inköpskostnader" spelar mindre roll, men vad de kostar i månaden är av större vikt för att jag ska tacka ja.
Jag tycker sånt är så himla svårt att räkna ut.
Men nu räknar jag på mina 6 marsvin:
Grönsaker: Max 300kr/månad
Havregryn: 30-40 kr
Hö: 20kr/bale, runt 20-25 kr/månad
Spån: 70kr/bale, eller får jag easyströ nu av min mamma (minns ej vad en bale kostar). Men spånen räcker minst 2 månader.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Givetvis är det svårt och beror på en massa faktorer, men det är ju i alla fall lätt att se om det rör sig om några hundralappar eller upp emot en tusenlapp eller så..
#2 Nej 1000lapp för 2 marsvin blir det inte 🙂
Just 2 marsvin kostar inte mycket om man får tag i bra hö från bonde, kan köpa spånbale t.ex osv 🙂
mina hanar går på 200 till 300 per månad knappt då jag kör filt i buren och handduk i mellan filtarna.
Jag har nio grisar och betalar absolut inte mer än 500;- per månad totalt. Förut har jag köpt hö av bonde, men nu har vi eget hö igen så det drar ner kostnaden extra + allt grönt man kan plocka utifrån på sommarhalvåret som drar ner grönsakskostnaden till mindre än hälften. Skulle gissa på runt 300;-/månad på sommaren :)
Dock räknar jag inte till eventuella veterinärkostnader, för det har det blivit endel av under det senaste året tyvärr.
Oj det har jag inte tänkt på hur mycket mina 4 marsvins killar kostar i månaden. Jag åter kommer med kostnaden lite senare. Ett tips är om man vill spara ännu mera pengar på grönsaker är att odla hemma själv. Själv så ska jag börja odla egna grönsaker nästa år, då sommaren börjar ta slut här uppe. Dessa grönsaker kan man odla själv: Grönkål, Blomkål, Kålrot, Morötter, Vitkål och Rödkål kanske är svårare att odla själv.
Max 150 kr/månaden
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
Grönsaker: max 300kr/månaden 😊
Annat: 0-100kr/månad
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
#6 Haha ja jag hade med velat odla men det hade inte lyckats så bra för mig hihi
Per månad vet jag inte men jag köper gräshö för 100 kr och spån för 100 kr och de brukar räcka ett tag. Sen grönsaker vet jag inte heller då jag äter av det själv också. Kan väl bli typ 50 kr i månaden till djuren?
Torrmat sällan då de ej får varje dag. En påse 40 kr?
Så de är inte dyrt att ha marsvin.
Kommer undan ganska billigt då jag får både spån och hö från stallet där min mor har häst. Så det är torrfoder och grönsaker som kostar. Men har dålig koll på kostnaderna eftersom grönsakerna delvis är till mig själv också samt att jag har kaniner ^^ Men landar på kanske 100 kr/månad för mina två marsvin.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har två marsvin och jag skulle gissa på att jag köper två kilo pellets i mån. MAX. dvs. 50 kr.
Hö går det ju åt mer, det är kanske 2-3 säckar från djuraffären. 50-70kr
Grönsaker kanske 30 kr
så kanske 200kr i månaden eller liknande.

450:- betalar jag för mat och alla omkostnader men där ingår ju inte veterinärkostnader. Men det är för 15 marsvin och 3 kaniner ;)
MVH Erika :)
jag köper hö för ett år direkt, ca 1500kr. Då 70 balar på 8kg st ca.
Hel havre 120 kr säck. räcker ca 2månader beroende på årstid.
spån bal 70 kr. ca 1,5bal/månad. Ibland 2 st.
grönsaker…har aldrig räknat på det.. Kanske 300kr/månad
har då 15 marsvin + 4 kaniner
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering