skinny och cuy
Vill bara presentera mina tre senaste tillskott till min marsvinsfamilj. Eden är en golden agouti hona, född 1 mars. Hon är helt underbar! Hon har en stor personlighet, pratar massor, gillar att bada, o hon ser för härlig ut när hon får sina busryck o rusar runt. Jag har blivit ännu mer förälskad i skinny efter att hon flyttat hit!
Hur många tår har en cuy? Är det fyra fram?
Jättesöta alla tre. Lycka till med dom.
Kram Hanna
Hanna
Roligt att få se "mina" sötnosar i forumet! Hoppas att det blir riktiga bamsingar av dem.
#2 Det varierar hur många tår de har, en del har normalt antal. Cazper har fler tår än Cozmoz. Cazper har 5 tår både bak o fram på ena sidan (minns inte vilken nu…) o 6 tår både bak o fram på andra sidan! Cozmoz har 4-5 tår på sina tassar (om jag minns rätt nu.)
#3 Ja det ska bli spännande att se hur stora de blir! De är verkligen härliga killar. Fortfarande lite gruff mellan dom ibland men ingen av dom vill ju ge sig. Men inget allvarligt o de är ju unga o oförståndiga än. hihi… De är helmysiga!
Hur kan dom ha olika många tår? *fascinerad* 

Har inte alla marsvin lika många tår ?! Haha 
Det är en missbildning som är ärftlig. eftersom att man bara avlat på storleken (köttproduktionen) på cuy och inte brytt sig om annat så är dessa gener väldigt vanliga bland dem. Vissa har liskom ett extra ben i foten/leden så att de får svårt att sträcka på tassarna också, men det är tack och lov int speciellt vanligt.

Aha .. på så vis. Tur det inte är vanligt :)
Efter vad jag förstått så kan en del ha dubbel uppsättning av hela benet/skelettet alltså, men då kan de inte röra sig ordentligt o måste få somna in.
Ibland kan man få ta bort extra tår, om de bara sitter i en skinnbit o är i vägen tex. Men mina cuypojkar har extra tår på alla tassar men de har inga problem av dom.
Har också hört att ju större en cuy är ju fler tår har den… Sen om det alltid stämmer vet jag inte. Men det är spännande att se hur stora mina pojkar kommer bli!
De har också ett lite annorlunda huvudform än vanliga marsvin. Syns inte så tydligt på mitt foto kanske men lite annorlunda är de.
Badade skinnyn Eden häromdan. O vad hon njöt! O vad mysigt det var att bada en liten nakenfis. Jag är helt skinnyförälskad!!

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag :)
Ja skinnysar e söta :) själv har jag en lakeland o den andra vet jag inte riktigt vad han är ^^
# kan bara hålla med dig om skinnysar. Jag älskar dem! När syrran importerade ett gäng från USA tyckte jag att det var det fulaste jag sett, men nu är jag frälst! Man blir ju glad bara av att titta på dem. Vi har haft kanonväder nu i flera dag så alla "svinen", även skinnysarna, fått vara ute och gotta sig i solen. Problemet är bara att när de andra marsvinen är kloka och söker sig till skuggan, passar mina skinnysar på att sola sig allt vad de kan. De riktigt njuter av värmen. Problemet är ju att de inte har någon skyddande päls mot solstrålarna. Det fick alltså bli till att smörja in dem med solskyddskräm för babysar…Kändes lite halvmärkligt, men vad gör man? De går ju in i skuggan när de blir för varma, men det ska ganska mycket till innan en skinny känner sig för varm. Risken är ju att de hinner bränna sig i solen och några stekta grisar vill jag inte ha…
Jag vill ha cuy.
Men..Dom extra tårna..störs dom inte alls av dom?
Helena
Vad fina dom alla är och vad jag är avundsjuk på dig som har guy =) Jag har velat haft det länge nu men mammsen skräms fortfarande av tanken tror jag :P
#12 Ibland kan de störas av de extra tårna, om de tex bara sitter fast i en skinnbit, men i så fall är det bara att gå till veterinären o ta bort dom. Mina cuy störs inte alls av sina extra tår.
#11 Låter härligt! Jag hoppas på att få hem en skinnytjej till men får se hur det blir. Men blir det inte hon så blir det nån annan!
Vad bra :)
Helena
Usch vad läbbig den ser ut ;)
Helena
Det var intressant!
// Shintaida
#16 haha, gud så annorlunda det ser ut :P
- Mvh Emma
fin färg
Helena

Söta!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Söt fot ! *rysa* Fast jag glömde läsa först, så först trodde jag att det var en spindel x'D
Usch vad drygt, ännu fler klor att klippa ;-)
#17 Tycker du? Jag tycker den är söt. hihi…
#23 Ja det är väl nackdelen då, massa många klor som ska klippas. hihi…
Nästa fredag ska jag hämta två skinnys till!! Ska bli så spännande att få hem dom. Det är en golden/white hane o en trefärgad hona. Har bara sett foto på dom så jag ser verkligen fram emot att få hem dom! Jag älskar skinnys!
av vem skinny?
Skinnyn jag har köpte jag på Rättviks gymnasium. De jag ska hämta nästa vecka kommer från Stockholm.
#26 Trevligt! Jag skulle oxå vela ha ett par marsvin till men bor ju med mamma och pappa *suck* ;) Bara 3 år tills 18! Jippie :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jaha, visste inte att de har mer skinny till salu ;(
Jag vill ha en Lakeland, hon är underbart söt :) Nej, ni får ingen bild, jag vill ha henne för mig själv^^
Helena
jag har lakeland hona till salu efter kullen
Får inte köpa föer, och får jag det blir det den som jag har tittat lite på redan, tack ändå :)
Helena
#27 En fördel med att bo själv, ingen gubbe eller nåt heller. Jag gör precis som jag vill. (Nåja, så länge inte hyresvärden kan klaga…)
#32 Ja :) Sköönt! Jo, det klart. Men har man bostadsrätt så slipper man det oxå ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Min lilla Eden har visst blivit varulv… Kan pälsen försvinna igen? Hon är bara 2½ månad gammal än o har alltså mer päls nu än när jag köpte henne för en månad sen. Hon har fått mer i ansiktet men även på ryggen. Söt är hon ändå!
http://marsvin.home.pl/doris.html eller
http://marsvin.home.pl/arabella.html
kolla på de två från början till maj
dräktiga får mer men det försvinner sen.
#34 hihi.. varulv… =)
#35 Det var verkligen skillnad! Ja jag får väl vänta o se hur Eden kommer se ut. Hon är ju inte full med päls, utan det är som tussar lite här o där eller kanske snarare som väääääldigt gles päls. Det syns ju att hon är skinny, men…
#36 Gulligt va, varulvsmarsvin. hihi… Minns inte vem jag hörde det av först o vet inte om Eden platsar där eller om hon har för lite päls för att bli kallad varulv.
Igår fick jag hem tre skinnys till. Foto kommer! De är helt underbart söta alla tre!
Edvind är golden/white, Doris är trefärgad (black/golden/white kanske) o Dina är golden. Tjejerna är helsystrar o Edvind har samma pappa som dom.
Jag är verkligen helt skinnyfrälst!!!
jaha så vet jag av vem :D

verkligen jätte fina :D
Mina cuypojkar är nu ca 4 månader gamla och väger 999 resp 1010 gram. Stora pojkar.
Mina skinnys är ju både yngre o mindre (förstås). Eden är nästan 3 månader o väger 681 g, Edvind, Doris o Dina är ca 6-7 veckor o väger 551, 331 respektive 439 g.
Alla är i bra hull tycker jag. Pigga, alerta, busiga och äter bra så det finns inget att klaga på. Underbara är de!

#46 Vilka fina Cuy killar : )
Jag håller på att dra igång en special sektion för Cuy, Svensk Cuy Sektin i SMF. Du kanske är intresserad av att var amed där sedan? Hur som helst det jag tänkte fråga var om du skulle vara intresserad av att ha med dina Cuy killar i en kartläggning jag jobbar på, för att se hur dagens Cuy ser ut, hur de växer och vilken stam de har……
Om du vill vara med så kan du maila mig privat. Jag behöver stamtavlor på dina killar, gärna bilder och så uppgifter om hur de har växt (vikt).
///Sara
oh, så söta!
#48 Tack! De är underbara.
Måste ju visa mina underbara skinnys också, lite nya foton o så en ny skinny också. Ja, har haft honom ett tag men inte lagt ut nåt foto på honom.
Här är det Edvind närmast kameran o bakom honom är det Rospiggens Snusmumriken (eller Mumrik eller Mums som jag kallar honom till vardags.) Underbara killar!
Systrarna Dina och Doris, här nästan tre månader gamla. Det skiljer en hel del på dom två i vikt men båda är fina, bra hull osv. Dina är bara lite större o ser äldre ut än Doris.
Eden fastnade inte på kort denna gången. Hon blev en riktig varulv men för tillfället är det mesta av pälsen borta så hoppas den håller sig borta nu. Men hon är söt som varulv också! 
Om allt går vägen kommer jag få hem en liten tjej på lördag. Hon är lakeland halvcuy. Spännande!!!
Vilken rolig blandning :) Lite annorlunda :) Hoppas allt går som det ska då och att du får hem henne på lördag :)
Allt är klart nu o hon kommer hit på lördag! Spännande!! Har ju sett foto på henne förstås men ska bli så kul att få hem henne! Vi har diskuterat transport länge men inte lyckats lösa det så till slut sa jag till uppfödaren att hon fick sälja henne till nån annan. Men så mailade hon att hon skulle åka neråt o då kunde en som kommer på "min" smådjursträff här möta upp o ta med henne hit. Stort tack till elyria!!!!!
#57 & 58 - Vad kul att hon kommit, och vad fin hon var :)
Hanna
Vad söt hon är! :)
Ja hon e verkligen helt underbar! Både till utseende o sätt!!