Exalterad? Marsvinens sett att kommunicera?
Efter jag kom hem idag ifrån jobbet, så slog jag mig ner vid buren och började mata mina söt-svin.(Nu hade jag inte vart hemma under dagen eftersom jag jobbat ett mega-pass) Efter en kort stund börjar mitt ena svin, Milou, springa/hoppa/studsa runt i buren. Även sprang in i boet, och snabb ut igen. Hon höll på så flera gånger medan jag mata henne och Elliot. Hur kommer det sig att hon uppförde sig så? Är hon exalterad? Stressad över nått? Eller är det hennes sett att berätta för mig att hon är glad över att jag äntligen kommit hem, och skämmer bort dem med godsaker? :D
Hon har inte betett sig så innan nämligen, vore intressant och höra varför :)
En annan fråga när jag ändå skriver.
I skrivande stund så har jag haft mina söt-svin i en vecka nu. Dem har börjat vänja sig vid buren, min lukt, min röst, omgivning. Ända sen jag fick dem, har jag matat dem med grönsaker nästan hela tiden för hand. Dem kommer till mig, när dem ser att jag har nått mumsigt i handen. Vilket funkar väldigt bra, och känns avslappnat :)
Så mina fråga är:
När är det dags att börja kunna ta upp dem? Ja ni vet, så jag kan klippa klorna, bada dem nån ytterst enstaka gång, släppa ut dem på golvet, ha dem i knät, klappa och gosa med dem, osv.
Dem är fortfarande lite småskraja, springer gärna in i boet så fort jag reser på mig och så. (Hastiga rörelser, ovanliga ljud osv osv)
Jag vill inte ta upp dem, om de inte trivs med det. Vill inte stressa dem!
Ni som har fått era marsvin tama, berätta hur ni gör! ^^
Hur "kommunicerar" ni mer era marsvin, för att få dem känna sig trygga med er? Vad gör dem för olika läten/rörelser för att få er att förstå vad dem vill?
Ja, blev en oändlig massa frågor :P Sorry!
Men jag har ingen i min närhet att diskutera sånt här med xD
Du kan absolut ta upp dem redan nu. Se till att du tar dem bestämt och välplanerat så de slipper springa runt och känna sig jagade av dina händer. Ha dem uppe korta stunder i början. Gärna båda samtidigt första gångerna.
Dina marsvin blev förmodligen glada över uppmärksamhet och mat. De tar då ofta till studsande och små krumsprång runt i buren, det är så mycket energi och glädje som de inte riktigt vet var de ska göra av 🙂 Härligt med glada grisar! Om marsvinet skulle springa runt p.g.a. stress skulle det vara för att det blir jagat (av människohänder eller burkompis) eller för oro om man t.ex. tagit upp burkompisen en stund.
Det låter som att du har/har haft en bra plan för att vänja dina grisar vid sitt nya hem. Fortsätt så och börja plocka upp dem precis som #1 föreslår 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tänkte bara säga att jag blir riktigt glad när jag läser det! Du låter som en riktigt bra djurägare och vilket tålamod du har! Som #2 säger så var din gris bara glad och om de är så glada bara av din närhet så tycker jag du kan börja ta upp dom :)
Tack alla för era svar! Roligt att höra att höra att jag kan börja ta upp dem och "jobba" med dem :) Och tålamod måste man ha, framförallt när man skaffar djur ;) Ska försöka som sagt även ta upp dem båda två, samtidigt. Får se hur det går haha! :D Får vänta tills dem har ätit i fred först, sen får jag väl ge mig på ett försök ^^
Vet många som skaffar djur, vill leka/kela med dom från redan från början. Tillslut blir dem sönderstressade, och inte "roliga" att ha hemma längre. Så dem säljer dem vidare till nästa människa, som kanske fortsätter med samma sak. Sånt gillar jag inte. Det är inte rätt mot djuret, för de får inte ens en chans att kunna lära sig.
Djur är djur! Behandla dem som djur, respektera dem som djur, uppskatta dem som djur. That's the damn law folks! ;)