Låta tumör vara eller ej?
Hej!
Jag har en gammal marsvinshane på snart 8 år. Han är superfrisk överlag och får då och då ett ungdomligt ryck och springer runt som en tok Idag när jag kände igenom honom upptäckte jag dock en kula som jag antar är en tumör. Den sitter på insidan bakbenet och är ungefär i storlek med en vanlig puttekula. Jag har inte märkt av att han har ont alls, och han visar ingen underlig förändring i humör eller har svårt att gå. Vet inte om det är bäst att vänta och se eller om jag bör ta bort honom hos veterinär…
Har haft honor med tumörer innan och på dem kunde man se att det var något fel men han mår alltså bra i övrigt…
Vet ej hur stor risken är att han har fler tumörer man inte ser men… Hans mage och kropp i övrigt är helt normal, och han har ej rasat i vikt.
MvH Sanna
Jag är inte så bra på sånt här, men jag ger er all lycka att allt ska gå bra! :)
~
Tack säger vi!:)
Jag är verkligen ingen expert på området. Är dock rätt säker på att ett ingrepp på en såpass gammal gris troligen gör mer skada än nytta. Det är alltid riskabelt när åldern är så hög. Händer det något kanske hans kropp inte orkar återhämta sig.
Du säger att han verkar pigg och glad och inte har påverkats av tumören (eller det kanske rent av är en fettknöl?). Hade jag varit du skulle jag låtit honom leva resten av sitt liv i lyx, med gos och mat och uppmärksamhet. Märker du att han har ont bör du, för hans eget bästa, låta honom vandra över regnbågsbron.
Åtta år är en beundransvärd ålder! Jag hoppas att han är pigg och kry så länge som möjligt, han är fantastiskt fin🙂
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Det är inte fråga om att göra ingrepp, utan att ta bort honom isf. Han är både liten och gammal. Sövning är ingen bra idé.
Tror inte det är en fettknöl för den känns hårdare än den Molgan (mitt första marsvin) hade. Får väl hålla koll på om den växer…
Åhjo, han är så bortskämd här haha.
#4 Oops! Såg det nu, my mistake! Lider han inte och fortfarande har livsgnistan kvar är det ju fantastiskt. Men som du säger, håll koll på tumören. Bortskämda marsvin är lyckliga marsvin😃
Med vänlig hälsning
Sööööt han är och roligt att han blivit så gammal. De visar att han haft ett bra och långt liv. Han kommer nog dö av ålder.
Jo vi hoppas att han kan få somna in själv, i sitt fågelbo :) <3
Han bygger ett av sitt hö och somnar alltid pladask där med baktassarna utsträckta, haha.
Haha tack säger han för komplimangerna:) På bilden är han kanske 2-3 år bara. Så här ser gubbstrutten ut nu ^^

Men så söt, jag smälter!😍
Med vänlig hälsning
Hihi :') Då ska ni se hans rump-fluff som han hade när han var yngre. Vi fick klippa bort det för det trasslade sig hela tiden… Men han är en korsning av (vad i vet) slät + teddy så han är liksom.. som en mjukare och lite långhårigare version av teddy o.o
Aww! Jag har en som har lite längre päls än en vanlig släthårig men just på baken så växer det som sjutton. Hon ser ut ungefär som din där bak, fast med rak päls. Det är himla charmigt!
Med vänlig hälsning
Haha åh så sött:''))
Så ur söt han är :D
#9 Sötaste rumpa jag har sätt på länge :D Håller med AndreaSäll, så länge han ser ut att må bra och lider inte av tumören tycker jag ni får njuta av varandras sällskap :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)