Foton på rubinögd och rödögd sökes
Jag söker bra foton som kan illustrera hur röda ögon och rubinfärgade ögon ser ut i "verkligheten". Jag är intresserad av att köpa en self grey, men skulle verkligen vilja se exempel på hur mörkt rubinfärgade ögon ser ut innan något marsvin tingas.
Så snälla MIF:are ge mig lite fina foton =)
Föreslår att du satsar på att åka på en utställning neråt landet för att se de olika färger och raser du tror att du är intresserad av.
Ingen av bilderna på vare sig den här sidan eller den här sidan ger rättvisa åt hur self grey ser ut i verkligheten, trots att de är bland de bättre fotona.

Tyvärr har jag inte möjlighet. Det är alldeles för långt bort till alla utställningar som är i höst. Det är så irriterande att bo i Umeå i sådana sammanhang.
Jag undrar jag om inte min lilltös är grey… Jag är ju inge vidare på det där med färger och har aldrig tidigare haft ett marsvin med hennes färg men visst är hon lik de där marsvinen på de länkarna! Hon har mörkt röda ögon men jag vet inte riktigt skillnaden på rubin o vanliga röda ögon så jag vet inte vilket hon har :P Borde nog inte visa bild o hävda att hon är grey dock eftersm jag inte vet hehe.

#3 Knappast grey, dom har väl röda ögon tror jag, däremot kan hon ju vara chokolate, dom har rubinögon.
Rubinögon är mörkröda ögon, röda är ljusröda.
#3 Jag tror att ditt marsvin är zobel det har sett så ut på endel tidigare bilder också. Har hon mörknat i så fall är hon troligen det. Zobel har ganska ljusa rubinögon. Hon är väldigt söt din gris!
#0 Mörka rubinögon ser i vanligt lampljus ut som vilka vanliga mörka marsvinsögon som helst. Det är när solen lyser i dem eller i en fotoblixt som de tenderar att bli röda. Jag kan nog inte tänka mig något mer svårfotat än rubinögon faktiskt. I princip alla mina marsvin har rubinögon men jag har inte en enda bild som kan ge dig det du vill ha. Rubinögon går helt enkelt inte att förstå på ett fotografi de ändrar sig med ljuset hela tiden.
#4 Som sagt, jag är inte så duktig på det där med färger :P Chocolate tvivlar jag dock på att hon är då hon inte är brun utan gråaktig hehe.
#5 Kanske är hon zobel, kan zobel se väldigt olika ut i nyansen? Har ju ett annat marsvin som jag tror är zobel eftersom den mörka färgen på henne inte heller går att placera riktigt och hon har också röda ögon, men hon är mycket mörkare än denna tjejen. Lillgrisen har inte mörknat än iaf och nu är hon snart 7 månader gammal så jag tror inte hon gör det heller. Hon är extremt lik min gråa matta iaf, syns knappt på den :P
Jag har nog missförstått vad rubin är, jag tänker mig såsom stenen rubin. Men det är kanske röda ögon mina marsvin har då!

Fel av mig har nu läst att grey har rubinögon.
Men på långhåriga marsvin blir ju pälsen lite annan färg, blaskigare.
Ja precis som stenen rubin, den är ju mörkröd, så ser ögonen ut.
#6 om hon inte mörknat kanske hon är grey. Annars mörknar ju zobel och långhår ser ut att ljusna så det kanske tar ut varandra, inte vet jag…
min Nelson är rubinögd om det kan vara till ngn hjälp?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag har riktiga närbilder på pe, kan försöka lägga in imorgon om jag får tid :)
#3 Jag tror mest på zobel, ser helt ut som min gris som var det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Asch då jag får väl bara kalla henne grådaskig el nått, svårt att se vad hon har för färg :P Blir svårt med foton tycker jag för man kan ju aldrig se riktigt hur det ser ut i verkligheten.
Som sagts är det jättesvårt att visa hur ruby eye färgen är på bild, dels för att den är svår att fånga och dels för att den varierar så mycket från marsvin till marsvin… Min Dark eyed white (mörkt ruby eyed) har nästan svarta ögon i de flesta ljus. Andra bilden är dock tagen med blixt. Se bilder.
Hanna

De ögonen som ser ut att vara blå då? Är det rubin också? Mys ögon kan se lite lila ut ibland, men jag har haft grisar där de vita tecknen går "in i" ögat och ögat ser klart blått ut, vad är det?
#21 - Jag tycker att det verkar som att "blå" ögon hör ihop med att pälsen är vit kring ögat, har bara sett det på marsvin som är ljusa i ansiktet.
Hanna
#22 Samma här. Kanske som med hästar eller hundar som får ett tecken i ögat, fast deras blir klarblå

Tack allihopa för fina bilder! På #19 syns det ganska bra, tycker de ser blå ut som ni nämner i #21-#23. Ena kullens fader är rubinögd, hans ögon såg typ blå ut, i ljus blev de typ lila (han var vit-sotat). Jag älskade hans ögon, är det så de ser ut? Jag tänker just på "Mörkt rubin" som det står att grey har. Men är det då så att de ser bruna ut normalt och i vissa ljus blir de röda/lila/blå? Rödögd har jag då fått bra koll på, tack för det =)

#13 Det är ju Luuka! :D haha, vilken skillnad! Han har blivit jätteluddig på nacken och så mycket större :)
#25 nopp det är hans pappa 
#2 Men passa på att åka på SM vetja. Umeå - Gävle är inte så fasansfullt långt, och om du bokar tågbiljetten precis 90 dagar innan är det jättebilligt.
SM är en jätterolig utställning att vara med på eftersom det dels är många marsvin av de flesta raser som deltar, dels att det ordnas en massa extra aktiviteter hela helgen.

#27 Den är väl i juni? eller var det början av juli? Jag är borta mellan 5 juni och 5 juli (utomlands), så då kan jag inte :(
#25 Vilken osis att du är bortrest just då! SM är 3-4 juli i år, så du missar det precis.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#29 Ja, typiskt som 17 :( Men att vara i asien är ju inte heller fy skam :)
#31 - Vilken läcker färg!
Hanna

#31 Tack, ursnygg var h*n!
Min fina kille, Luneas Vallmo. 😍
(Lite sen kommentar, men han har riktigt fina ögon iaf)
Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. 
Growing old is inevitable, growing up is optional.