Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1544 ggr
Linnet
0

Golden marsvin med röda ögon

Jag funderar lite vad det är som ger golden marsvin med röda ögon. Är inte så förtjust i det, men har fått en unge som är golden/vit med röda ögon. Mamman är Goldenagouti/vit med rubinögon och pappan svart/vit/golden med mörka ögon.

Om man parar denna rödögda unge kommer den då att få rödögda ungar?  Är väldigt dålig på genetik när det gäller marsvin.

marsvin2008
0

Röda ögon är ju jättefint! Min Daga har rubinögon, de syns bara att de är röda i solljus typ. Är de en hona eller hane? *flirt*

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Linnet
0

#1 Det är en hona, dom var ju inte födda när du var och kollade. Det är ju lurvhonan (alpaca?) som jag tog hand om som var dräktig igen, som fick den ungen.

Linnet
0

#1 Hon var ju tingad och skulle flytta med mamman, men hon som tingade dom var den som tog hand om dom 9 marsvinen som skänktes bort på blocket förra veckan. Det var två honor med ungar och en 4-månaders. Hennes kompis hade tagit några, men hon hade i alla fall 5 stycken, så hon tyckte väl det räckte. Fast ev. tar hon mamman senare.

marsvin2008
0

Jaha, ja hoppas de får bra hem :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Sandra-B
0

För att lämna rödögda ungar så måste båda föräldrarna bära på anlaget eftersom det krävs dubbelt för att visa.

I detta fallet så måste båda föräldrarna vara PE-bärare.
Om ungen inte paras med en som är PE eller bär på PE så kommer alla ungarna att bli DE men bära på PE anlaget.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
0

#5 OK, det syns alltså inte om dom bara har ett PE-anlag? Men rubinögonen på mamman då, betyder det att hon har dubbla PE-anlag?

idipidi
0

Rubinögon har ingenting med pinkeye-anlag att göra utan det syns inte alsl om de bär på ett pinkeye-anlag. Däremot låter det konstigt med att hon skulle vara goldenagouti med rubinögon. Goldenagouti kan egentligen inte ha rubinögon om det inte är en pytteliten rubinton som syns bara  ett visst ljus, för det kan egentligen alla färger ha utan att det betyder något speciellt.

idipidi
0

Den färg som liknar goldenagouti mest men som har rubinögon är orangeagouti.

Linnet
0

Tyckte också det var konstigt med goldenagouti och rubinögon, men då kanske hon är orageagouti i stället.

idipidi
0

Om du har en bild så borde det går att se skillnad. Orangeagouti har chokladbas medan goldenagouti har svart bas. Man brukar se tydlig skillnad i hudfärgen på trampdynor, öron och huden runt nos och ögon.

Linnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild fast det går nog inte att se på den, men det syns att hon har rubinögon.

idipidi
0

Det där är definitivt goldenagouti kan jag säga direkt. Och det där är inte vad man kallar rubinögon. :)

Linnet
0

#12 Jag tyckte inte heller det skulle kunna vara nån annan färg. Men ingen av mina andra goldenagoutis har såna ögon, för dom är mörkröda, syns även i dåligt ljus. Hur ska rubinögon se ut då och vad har hon för ögon?

Denna kommentar har tagits bort.