3 mån och 465 gram
Hej allihop! Jag har en kompis som just fått hem en liten gris som är tre månader och väger 465 gram. Hon är orolig för att han äter så lite och vikten är väl låg, eller vad säger ni som kan mer än jag? Han har köpts som sällskap till en hane vars kompis dog för några dagar sen. Om hans vikt är anledning till oro, vad bör hon ge honom att äta? Han vill inte äta nåt annat än lite, lite hö i buren… Än så länge har han bara bott i sitt nya hem i några dagar. Hanarna verkar gilla varandra, men hon uppfattar den lilla som lite svag och slö… Tacksam för råd som jag kan ge henne!
Har hon/ni tittat så tänderna är ok på den lilla? Till att börja med är det värt att kolla upp, det kan vara en orsak. Hade själv ett marsvin där tänderna spökade lite, vilket gjorde att han inte kunde bita ordentligt i grönsakerna.
Tack för svar! Jag har tänkt på tänderna och det har kanske hon med. Men han är så ny hos henne att allt fortfarande kan bero på just det, att allt är nytt för honom. Av den anledningen skulle det vara skönt att veta om vikten är ok eller inte..? Om problemen håller i sig måste ju tänderna kollas upp! Och hon kan ju testa och kolla dem lite själv men de ska nog till en veterinär ganska snart också om det inte blir bättre!
Vikten oroar inte mig, den låter ok. Den kan variera och det är svårt att jämföra elr säga att allt är bra baserat på en siffra. Att han verkar äta dåligt och är slö låter däremot oroande. Be din vän att kontrollväga regelbundet vid samma tidpunkt helst innan utfodring så hon ser att han går upp, går han ner i vikt skulle jag bli riktigt orolig med tanke på det övriga beteendet. Kommer marsvinet från affär elr uppfödare? Vet ni vad han är van vid att få för mat? Testat ge gröt på t.ec havregryn (utan salt)? Får han matro för det äldre marsvinet elr blir han lite jagad?
Tycker vikten låter lite låg, skickade iväg Håkan till sitt nya hem igår 6 veckor gammal 470 gram, men som sagt det kan variera massor & om marsvinet var piggt & glatt skulle man inte behöva oroa sig.
Hö är jätteviktigt att han får i sig, han behöver fibrerna för att hålla igång magen. Kligröt med lite rivna morötter eller äpplen brukar vara uppskattat här. Börjar vikten gå ner är det nog dags att stödmata med Critical Care eller liknande.
#3 har summerat allt bra & precis som #1 säger glöm inte att kolla tänderna.
Lycka till!
Då har jag nog redan gett bra råd tror jag. Hon ringde nyss och sade att han ätit gurka och fortsätter äta lite, lite hö. Det var kanske bara omställningen som gjorde att han inte åt..? Han hade med sig av sitt gamla foder och var van att äta vitkål o lite persilja sen tidigare. Jag blev lite extra oroad eftersom han kom från en zooaffär som samarbetar med Bränntorps. Min kompis tyckte att Bränntorps gård lät mysigt och seriöst, men det måste berott på hur zooaffären presenterade det så klart. Hon tyckte att hennes ensamma hanne deppade ihop så mkt att hon behövde en liten hane så fort att djuraffären var enda alternativet. Jag uppdaterar när jag vet mer, men det verkar alltså gå åt rätt håll!
#5 Ja omställningen kan absolut påverka, det är inte ovanligt att de går ner lite i vikt de första dagarna. Men det förutsätter ju att marsvinet ser piggt och friskt ut i övrigt och ändå äter. Inom ett par dagar bör det dock ha vänt.
Skönt att höra att det verkar vända!
Det går fortfarande åt rätt håll enligt ett sms jag fick! Det var väl en kombination av omställningen av att komma till ett nytt hem och en lite låg vikt från början. Hon sade att han kändes benig. Nu är han i goda händer och det känns bra. Det enda som inte känns bra är det här med djuraffärer som säljer djur (som dessutom inte mår bra)… #4 Håkan! Haha… Vad gulligt!