ALLA MÅSTE LÄSA.
Jag är så förbannad. Köpte 2 marsvin för 7-8 timmar sedan på ett zoo. (Jag vet man ska ej köpa där egentligen..) Men kände att jag kunde göra ett undantag. Jag kollade på dom och frågade massor med frågor, och kollade om dom verkade friska. De ena marsvinet var så litet, jag såg direkt att hon var underviktig, något enormt. Och väldigt slappt. Och även att hon hade väldigt trötta ögon. men kände att jag kunde köpa dom för att jag tänkte att jag kanske kan ''rädda'' hennes liv, med och ge henne ett bra hem, med mat, Så hon går upp.
Jag fick svaret att de var två honor. Men dom var endast några veckor gamla, 5-7 veckor kanske, Jag tänkte inte så mycket att jag skulle kollat könet, (vet att man ska göra de i affären) Men jag var så glad och lycklig att jag inte ens tänkte på de i affären. Men när vi kom hem, så gjorde jag i ordning buren. Som de ska se ut, Lät dom träffa min lilla hona som är 4 år i 6 minuter ungefär. allt gick bra, men
märkte att den ''största'' försökte å para sig med min hona som är 4.. Så blev otroligt misstänksam. Tog upp ''hen'' och skulle kolla vilket kön. SÅG DIREKT ATT DE VAR EN HANE, utan tveksamheter. Jag är 16 år, och såg de DIREKT. Förstår inte.. Så jag och mamma bestämde oss för att imorgon skulle vi prata med zoo och även ''skälla'' ut dom, och lämna tbx marsvinet.
MEN DE ÄR INTE BARA DE.
Precis för 1 timme sedan märkte jag att den minsta marsvinet var så svag, bakbenen hängde inte ens med. Hon kunde inte ens gå framåt. När jag la ner henne så klarade hon inte ens av att stå normalt, hon låg på sidan. Hon var så svag!
Jag väckte min mamma och sa att de är något otroligt fel på henne. Mamma följde med till mitt rum och kollade, hon såg också att de var något otroligt fel på henne..
Mamma satte sig på golvet med henne, hon bara låg där, svag. Både jag och mamma försökte ge henne vatten, men hon vägrade. De gick inte. Hon låg bara där och var så svag.
Jag fick panik och var otroligt arg, så gick ut och skulle röka.
Så nu är hon i köket med mamma, och avlider. Hon har inte avlidit än. Men hon är så svag, så de är snart nära vilken minut som helst. och de finns inget vi kan göra.. Hon kommer gå bort vilken minut som helst.
Jag är så arg, imorgon kommer jag gå till zoot med mamma, och jag lovar att jag kommer inte vara på speciellt bra humör. Zoot hade bara haft dom i 1 vecka ungefär, lite mindre. Så kommer även kontakta den där marsvin uppfödaren. Detta är så sjukt! Någon här som håller med mig? och har åsikter? Jag är så förbannad.
~
Beklaga! Har marsvinet dött då?
#1 inte än.. Hon håller på, eller ja. Du fattar. Gick upp till mamma nyss och skulle kolla hur de var med henne, Mamma sa att hon sprattlar till ibland. Antagligen för hon tycker de är obehagligt. Finns inget vi kan göra tyvärr.
~
#1. Ni måster ju. Ring akuten!
Nu är lilla tjejen avlidit. Jag ska prata allvar med den där "uppfödaren" ett marsvin ska väga 300 gram eller mer, å vara mellan 4-5 veckor innan de är dax å lämna mamman. Hon var 6 veckor å vägde bara 145, antagligen så har hon dött av avtorkning. Jag ska göra så att den där uppfödaren inte ens får röra ett marsvin mer. Man ska ta marsvin på ALLVAR! . Jag är så förbannad, både jag och manma har gråtit floder denna natten.
~
#4 Stackars marsvinet 😕
Jag hade anmält det stället.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bör absolut anmälas. Man anmäler till länstyrelsen.

Men fy vad hemskt stackars lilla tjejen, tycker du ska anmäla zoot utan tvekan!
samma sak hända hos mej !!
(De marsvinet var litet och hade konstiga tänder ) första dagen var de helt normalt efter jag filade ner den långa tanden så började den äta pytte lite och jag mös med de och lät de vara med Malte som de bodde med. Sen nästa morgon tog jag upp de och de var normalt i början sen så började vingla och vara svagt och bete sig lika dant som ditt. krampa och dregla och sen dog de. i min famn i hens favo filt .
Så du är inte ensam om de .
tycker du ska anmäla de till länsstyrelsen .
Lever marsvinet?
#8 står i #4 att marsvinet har avlidit.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men fyf*n vad arg jag blir på sådana zooaffärer!!! 😡
De flesta zooaffärer köper marsvin från grossister, s.k. Fabriksuppfödare. Djuren där lever under groteska förhållanden(iallafall den grossisten jag besökte en gång) Efter det bestämde jag mig att avråda alla från djuraffärer, såvida inte djuren har minst h-bevis. Tycker dock du ska ta dig ett ordentligt snack med djuraffären. Som det som hände mig när jag köpte mitt första marsvin från djuraffären; 8 veckor gammal, efter knappt 2 månader födde hon 3 ungar. Hon hade gått med sina systrar samt en vuxen hane i djuraffären. Nybliven marsvinsägare och 3 ungar på det… Bättre start kunde man fått då jag inte hade några som helst initiativ till att avla.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Anmäl!
Åhh… Tänk, 145- tallriken som hon ligger i. Hon är sjukt underviktig.

Hur har det gått, har du pratat med zooaffären?
Usch beklagar verkligen. På dom bara och anmäl högt och lågt. Det är butiken som får dra det vidare mot grossisten de själva handlat av, men anmälan på butiken rakt av!
Förlåt att jag inte har svarat direkt, mamma ringde dom på morgonen och berättade som de var, Dom blev otroligt chockade, Och sa att dom inte märkte något fel på dom i affären, men mamma sa ju de som jag hade sagt till henne att ett marsvin SKA väga ungefär 300g innan den lämnar mamman. och de visste dom inte?! .. alltså va? vet dom inget?
Butiken sa att vi skulle komma in med marsvinen, och mamma frågade om vi skulle ta med den döda också? dom sa ja, bara den,
Mamma blev hur chockad som helst, ska vi bara lämna in den döda?..
Mamma blev sur, och sa att vi inte ville ha en kille, och att vi skulle lämna tbx båda marsvinen, chefen ville inte ha de, men de ordnade sig iaf. Vi fick tbx pengarna å fick lämna tillbaka dom.
Jag berättade att dom måste hålla koll på hur marsvinet äter och hur den mår.
Jag berättade också att dom måste väga marsvinen när dom kommer in, så dom vet. för så lite som de marsvinet på bilden vägde är FÖR litet. de är sjukt. Jag skällde ut dom å sa att dom måste väga marsvinen och hålla koll! Dom sa att dom inte längre kommer ta in så små mer. och de hoppas jag att dom håller de dom har sagt.
Jag berättade också att dom skulle hålla koll på det marsvinet som levde att dom skulle kolla hur marsvinet äter, och vikten på den, för den var också underviktig, men inte lika mycket. men att dom skulle hålla koll på de.
De verkade som att dom förstod, å att dom skulle hålla mer koll nästa gång. å de hoppas jag.. men jag funderar starkt på å anmäla detta.
~
#8 Gud vad hemskt! tycker att de ska komma en lag på att zoo inte får sälja marsvin!
~
#11 hänt mig nästan samma sak. Men jag köpte från blocket. å ja, läs om du vill. http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=3580171
~
#13 marsvinet vägde 145, utan tallriken.
~
#14 de gick sådär, dom förstod och sa att detta innan kommer hända igen, å att dom inte ska ta in marsvin som är så små längre. Och jag hoppas att dom håller det.
~
Vad arg man blir 😮
FY! Undrar vem som fött upp dem och gjort ett sånt fint jobb då, blir skitarg..
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
TS Jag beklagar allt elände du gått igenom. Det är så sorgligt och man blir så arg. Det blev så mycket onödigt lidande för marsvinet och för dig.
Och allt beror till så stor del på okunskap hos de som jobbar i dessa zoo-affärer. Visst finns det små zoo-butiker, med seriösa djurvänner som ägare. Men tyvärr verkar det allt mer bli stora zoo-kedjor som tar över. Och då är satsningen (syns i tillbehörshyllorna) så fokuserad på hundar, katter, kaniner, hamstrar och akvariefiskar. Marsvin är inte ett så vanligt husdjur längre.
När jag var liten var det väldigt många som hade marsvin och djuraffärerna var små. Då visste man å andra sidan inte att marsvin ska vara minst två. Så det var kanske inte bättre förr. Men det fanns inte samma vinstintressen och stordrift när det gällde husdjursförsäljning.
Jag hoppas att du hämtar dig och att du kan trösta dig med att du gjorde något bra, när du sade ifrån på skarpen till zoopersonalen.
Om du längre fram vill köpa ett par nya marsvin kan du fråga här på MiF om var du kan hitta seriösa och engagerade uppfödare.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
I Borlänge har vi två djuraffärer, ena är någorlunda bra, för att vara en djuraffär alltså (= illa ändå)
Andra butiken är faktiskt bra och de tar in ifrån lokala uppfödare och de har rymliga burar, två och två har de dem och hus osv, ni fattar, alltså bra skötsel.
Funderar själv på att sälja blandraskullar till den sistnämnde i framtiden (Eller renrasiga men brukar ju såna som oss här på Marsvinifokus vilja köpa först 😛)
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]]