Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 632 ggr
Maelis
1

Snäll eller kuvad kastrat?

Jag har tre marsvin, två honor och en kastrat. Det är en glad och mysig liten trio, men jag undrar en sak..? Är det möjligt att den ena honan är högst i rang? Det är det väl inte? Om det är mån som knuffas och markerar vid matskålarna så är det alltid hon, medan kastraten glatt delar skål, flyttar på sig om nån vill ha hans hus etc. Man kan ofta hitta honom utanför nåt av husen, slappt och nöjt liggande på sidan medan nån av honorna ligger där inne. Är han snäll eller kuvad… Vad tror ni?

Lilje
0

Jag upplever lite samma sak här hemma. Ikaros bor med 8 damer, och han håller sig ganska ofta på sin egna kant. Han är jättesnäll mot honorna, och går faktiskt emellan när det blir bråk. Kurrar in och dansar mellan dem då 🙂  Men han tar inte för sig av saker på samma sätt som vissa andra i flocken gör. Visst springer han in i husen och tar en honas plats ibland men då uppvaktar han honan samtidigt vilket oftast leder till att hon springer iväg. Tjejerna är mycket råare mot varandra och äldsta honan i buren (som jag upplevde var ledarhonan innan kastraten flyttade in) verkar fortfarande ha ledar-positionen. Jag vet faktiskt inte riktigt, men det är kul att studera :)

Essentials
1

Min första kastrat var likadan som din, jättesnäll mot honorna. Min nuvarande är helt tvärt om, all mat är BARA HANS och är det någon som kommer nära får de sig en smocka direkt 😛

Maelis
1

Då väljer jag att tro att han är snäll helt enkelt och att han tycker att han har råd med en lite överseende attityd när Socker håller på och tjafsar :-)!

Skogstrollets
0

Jag har tre flockar med en kastrat i varje. I två av flockarna är det tydligt hanen som är ledare men i den tredje flocken är det lika tydligt att en av honorna är ledare…

Maelis
0

Ok! Så då kanske min kastrat är kuvad ändå :-)?! Han verkar må bra oavsett så det är ingen stor fråga egentligen. Bara lite intressant att veta mer. Parar din kastrat och ledarhonan sig ändå när hon brunstar?

juliino
0

Det har varit likadant hos mig. Jag tror det är som så att min kastrat har den självklara ledarrollen. Han tar det oftast lugnt och gnabbas sällan med någon annan eftersom han inte behöver.
Medan dom andra honorna ska upprätthålla sin ordning.
Så här hemma vet jag nu att Hubbe är högsta hönset och Sniff tvåa då hon bestämmer just nu. (Hubbe bor med en hane just nu)