Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1778 ggr
[mika_ericsson]
0

Vad betyder fågelsången?

Hej!

Jag tre marsvinshonor varav en av dem sjöng (lät som fågelsång) för ett par dagar sedan. Jag har försökt söka på vad detta läte kan betyda men jag hittar inget om det, tydligen är det ett relativt ovanligt fenomen. Vet någon vad det betyder? Hon är pigg och glad, äter och dricker som vanligt så jag tror inte att hon mår dåligt eller så!

linneakaangas
3

Mina marsvin har sjungt fågelsång 2 gånger. :) Jag tror inte det är ett tecken på att marsvinet mår dåligt.

Teddymarsvinet
2

Chirping kallas det. Jag förknippar det med obehag, och avskyr ljudet. Det finns många olika teorier om vad det betyder, men många ensamma marsvin gör det oftast. När mitt marsvin hade chirpat så blev han helt håglös och var inte sig själv. Sök här på iFokus om chirping, b.la Abico har skrivit i en tråd att de flesta marsvin hon har fått har avlidit strax efter chirpingen osv. Jag tror inte att ljudet är positivt eller att det är ett slags glädje tjut.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Fridaaaa
4

Ingen vet riktigt vad det betyder.

Här låter det som en fin fågel som kvittrar :)
Bara 1 gång har det varit av rädsla, när galler trillade mitt i natten, då startade det ena marsvinet. Men annars har han bara startat :) Och inte låtit behagligt och ej varit något annat heller :)

Så jag har ingen dålig erfarenhet av marsvin som chiprat. Lotus är lite mer än 2 år och har chiprat 3 gånger i sitt liv som jag har hört :)
Och hans mamma chiprade med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Liinda]
2

Här hemma har marsvinen mest gjort så när något marsvin har dött. Jag tolkar det som att dom försöker ropa på den försvunna flockmedlemmen, alternativt försöker ropa på andra flockar.

Men jag tycker inte det låter som ett fågelkvitter, i början när dom startar låter det så. Men om man låter dom hållas så låter det tillslut som ett larm tycker jag. 

Jag förknipper iallafall ljudet med sorg, saknad, förvirring. Inget positivt iallafall.

ElmerKrudd
1

Jag tror att det finns många olika anledningar till ljudet. I vissa fall kan det säkerligen vara sorg eller rädsla eller liknande men det är inte så jag har uppfattat ljudet. 

Lasse har gjort det ca 2-3 ggr men han har aldrig verkat rädd eller att han har haft obehag utav något slag. Han har helt enkelt bara varit helt vanlig när han gjort det. Oftast på natten dock. Samma med uppfödaren till min cuy, hon uppfattar det inte heller som något dåligt då inget dåligt har hänt i samband med det, eller att marsvinet har mått dåligt. 

Det är nog ingen som riktigt vet vad det betyder faktiskt. Men hos mig har det aldrig varit förknippat med något dåligt :)

Lasse har ställt sig och tiggt mat när man har kommit in i rummet när han har gjort så. Förmodligen ville han bara ha lite uppmärksamhet ;D

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

gickan87
0

De marsvin som chirpat här hemma här hemma har varit sjuka och dött ett par dagar efteråt. Sedan har jag tuva som stresschirpar såfort det är någon förändring i buren eller rummet.

MVH Erika :)

godisgrisen
3

Jag skulla säga att det beror på stress fysisk eller psykisk. Ofta chirpar de på natten då det är mörkt min tolkning är att något skrämt dem i mörkret. Annars är det vanligt att sjuka djur eller djur som nyligen bytt miljö chirpar.

linneakaangas
0

Det kanske är ett slags ''varningsljud''? Fast man vet ju aldrig, men det är vad jag tror iallafall.🙂

Fridaaaa
3

Jag tror det kan betyda olika saker och att det inte alltid är dåligt.
Här har det bara upplevts dåligt en gång, och det var pga rädsla från hans sida. De andra gångerna lät det helt annorlunda och omöjligt något som kunde skrämma honom, för han var i vårat sovrum.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2

Har läst att det kan jämföras med människans skrik. Vi kan skrika av glädje, rädsla, när vi inte hittar någon, när vi har ont o.s.v :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

AndreaSäll
0

Jag har tre tjejer på snart fem år som alla har chirpat. Numera är det bara den äldsta som gör det då och då, alltid på kvällen när jag ska gå och lägga mig eller redan har lagt mig. Jag har ingen aning om vad det betyder! Hon slutar inte heller om man säger till henne, kommer fram till buren, flyttar på henne eller liknande, efter någon minut börjar hon igen. Himla underligt!

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

[mika_ericsson]
0

Freja, marsvinet som sjöng, mår väldigt bra, likaså de andra. Hon får ofta glädjefnatt och är så pigg och glad :)

[mika_ericsson]
2

Jag läste igenom mina gamla inlägg och tänkte tillägga att Freja mår lika bra som innan, hon har sjungit en gång till men den gången blev jag inte alls orolig. Jag förknippar därför inte sången med något negativt :)