Kan marsvin äta lök?
Hej jag undrar om marsvin kan äta lök eller om de är för ''STARKT'' för grisarnas magar.
Snälla svara 😮
Lök är giftigt för marsvin så nej.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
nej för alla lök växter så nej som #1 är de giftigt för marsvin
Har ditt marsvin råkat äta lök?
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
undrar samma sak som #3
Lök innehåller bland annat ett ämne som kallas allicin (som för övrigt är bakteriedödande) som orsakar nedbrytning av de röda blodkropparna hos flera däggdjursarter, däribland marsvin, vilket kan leda till hemolytisk anemi (blodbrist) och i svåra förgiftningsfall döden.
Om ditt marsvin bara fått i sig en liten bit lök hade jag inte förväntat mig något värre än en tillfälligt lös mage, men om han/hon råkar äta en större mängd bör en veterinär kontaktas. Har tyvärr inget exakt mått på vad som anses vare "en större mängd" för ett marsvin men en 10kg hund löper stor risk för förgiftning om den äter ca. 150 gram gul lök.
Med vänlig hälsning
Hanna

Tror inte ens dom äter lök, även om man skulle råka ge dom, så tycker dom nog inte om det, samma sak med dom flesta djur, råkar jag tappa en lökbit på golvet så kan hundarna komma och nosa men dom skulle aldrig äta det.
#3 #4 Jag har råkat ge dom lite lök nåm gång tror jag men de hoppas jag inte. Tack ör att ni svara allihopa!
#6 Jodå, min tokiga Laura tyckte att lök är mat. En bit tappades på golvet när hon va i köket. Lyckades ta den ifrån henne, annars hade hon säkert glatt mumsat i sej hela biten. Men så är hon inte riktigt som andra grisar heller…. 😉