När vuxna ensamma marsvin säljs
Hej!
Ibland säljs vuxna marsvin som varit ensamma hela sitt liv. Marsvin ska ju inte vara ensamma men kan köparen ge den en marsvinskompis? Går det att ge den en kompis då den inte alls är van vid andra marsvin?
Det kan gå. Jag tog hand om en marsvinshane som var 3 år gammal. Han hade bott med en kanin hela sitt liv. När han kom hit fick han en marsvinskompis i samma ålder, en hane. O det har gått hur bra som helst!
Sen kanske rekommendationen är att köpa en unge om det är ett vuxet marsvin. Men med mina två gick det bra.

Jag köpte ett marsvin som var ensam och sen så köpte jag ett till marsvin som var ca 5mån och dom började bråka så jag fick sära på dom men sen köpte jag två marsvins ungar en till dom var och det har gått jätte bra. så det bästa är ju att om man ska köpa en kompis till marsvinet så ska det ju helst vara en unge. det kan ju gå bra att sätta ihop marsvinet med ett annat äldre marsvin. men om dom börjar slåss vad gör man då!? så det bästa är ju att inte chansa.
Jag har en moster som har adopterat ett flertal vuxna omplaceringshanar, i olika åldrar, och hon har sammanfört dem utan problem!
Jag tror absolut att det går att sammanföra två äldre hanar, men man skall nog vänja dem långsamt vid varandra, samt inte vara nojjig när de bråkar. Det löser sig oftast förmodligen! :)
Vill man så går det!

Mamma slängde ihop mina vuxna hanar ihop för några dagar sen i en betes bur. Må ha blivit lite smågnabb (var inte där) men nu tjaffsar de inte öht. De hade typ aldrig träffat varandra innan men det gick finnemang ändå..

Hur är det med honor? Går det lika bra?
Honor har jag inte haft några problem med att sammanföra, olika åldrar.
Har man en äldre hane o ska skaffa en kompis kanske det bästa är att skaffa en unge. Att jag satte ihop två äldre var för att jag tog hand om bägge o ville testa innan jag skaffade annan kompis till dom.

Så vitt jag vet kan honor gnabbas rejält, och länge efter ihopsläppet. Det räcker med att en av honorna är borta ur flocken för att gnabb ska uppstå om rangen.. Fast de dödar ju inte varandra som hanarna kan göra..
Kanske är min honflock så himla lugn för att jag har en kastrerad hane bland dom.

Beror ju på individer i flocken också. Samt antal i buren.. De har ju väldigt olika personligheter om man säger så ^^