Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1486 ggr
_Charlie
0

Färg på unge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är rätt benämning på färg på denna lilla dam? Choklad, några vita tår, några vita strån i ansiktet, och så detta goldenflammer på ryggen som jag antar ska benämnas brindle? Hur sätter man korrekt ihop detta när man ska ha med brindle i namnet?

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igen

emmaaslund
0

Hmm, enligt standarden för brindle får ej något vitt förekomma. Vet dock inte om det görs undantag om de inte är korrekt tecknade som denna unge. Annars skulle jag tippa på att bebben "bara" är chocolate/golden/white?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

_Charlie
0

#2 Ja, standarden följer vi inte så där slaviskt eftersom kullen inte kommit ur ren rasavel. ;) Jag bara antog att brindle skulle nämnas, men jag är helt okunnig i hur brindle, roan etc används.

Kanske hon bara ska heta chocolate/golden/White som du säger. Man ser även på ena örat att det är en annan färg, det måste ju röra sig om golden?

Dessa färgerna ligger helt utom min kunskap, och med lite hejhopp bakom (tricolor, magpie, pet etc) blir det ju än mer svårt. ;)

Tösen är med andra ord inte reggbar?

emmaaslund
0

#3 Jag är inte heller tokinsatt i de varianterna, hmm. Varför skulle ungen inte vara reggbar?

/ Emma

_Charlie
0

#4 Jag vet inte… om hon är brindle men har vitt får hon väl inte reggas förstod jag det som? Eller får man då lov att skippa brindlebenämningen och regga ändå? Jag vet inte, vissa raser är väl inte alla färgblandningarna godtagbara..

Rexarna till exempel är ju sköna. Där får de ha vilken färg de vill och ändå vara reggbara. ;)

Vet ej hur det är med nonselfarna.

emmaaslund
1

#5 Inte som brindle kanske, men reggbar som chocolate/golden/white är hon ju. Jag bara antar att hon inte ska benämnas brindle eftersom standarden beskriver att teckningen får förekomma i "alla godkända färger utom white" (oavsett ras).

Nonselfarna är godkända i alla teckningar? :) 
Reggbara är de väl även om de inte är exemplariska rent färgmässigt?

/ Emma

_Charlie
0

#6 Jag vet faktiskt inte, jag är inte insatt i detta med reggbara och inte… Ibland skriver folk att den och den ungen är inte reggbar och jag förstår inte varför eftersom jag inte är insatt i deras färger, så det är ju bäst att fråga. ;)

emmaaslund
1

#7 Ja, då hoppas vi att någon färgguru snart hoppar in i tråden 🙂 Jag la mig i bara för att jag tycker att det är intressant.

/ Emma

_Charlie
1

#8 Jag tror jag såg att någon av magpieuppfödarna inte kunde regga några av sina ungar pga att de inte följde standarden. (För magpie antar jag.) Men om nonselfar får reggas hur deras färger än ser ut, så borde ju en feltecknad magpie ändå få reggas som nonself… Lite så funderar jag. 😃

Svarttusch
1

som jag har fattat det kan man regga alla, men de gör kanske inte bra ifrån sig i rasklass :P Jag tror inte hon har en "godkänd" teckning men regga henne kan du. De flesta magpies verkar reggade och ganska många är ju inte utställningsbara ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Creation
0

Brindle är ju tvåfärgade som ni säger. 🙂 Det finns väldigt många t.ex. tort'n'whites och andra trefärgade som har fält med mixad färg, men det kallar man inte något speciellt. Chocolate/golden/white är din hona alltså.

Personligen hade jag nog dock inte registrerat henne alls, eftersom hon inte direkt faller inom ramen för de trefärgades standard heller och samtidigt har rätt blandad stam? Men det är en smaksak antar jag.

Vi skulle egentligen behöva ökad möjlighet att registrera djur som inte uppfyller någon standard(pet), precis som i t.ex. Norge.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

emmaaslund
0

#11 Men man kan väl fortfarande regga ungen som pet? Det trodde jag att man kunde!

/ Emma

Creation
1

#12 Marsvin som registreras måste vara renrasiga eller se rasrena ut, enligt SMFs regler. Man ska alltså inte kunna regga djur som pet. Mer information finns på SMFs hemsida här.

godisgrisen
1

Jag reggar alla mina magpie och harlequin oavsett om de är utställningsbart tecknade eller inte. Jag reggar även harlequiner med vittecikning som black/cream/white. Om det är rätt eller inte vet jag inte jag uppfattar det som att man får göra lite som man vill med det eftersom man inte riktigt kommit överens om hur det ska vara. 

Antar att det inte alltid är så lysande med en massa djur av blandad stam som reggas eller åtminstone kan det väl i vissa fall vara lite onödigt men å andra sidan ser jag stora värden med att regga marsvin. När jag säljer ungar känns det väldigt gediget och seriöst att skicka med ett reg.bevis det ger på något sätt marsvinet ett extra värde och många blir glada av att få med ett reg,bevis på sitt marsvin. Det är ju också ett väldigt smidigt sätt att fixa en snygg stamtavla och det är bra att ha stam på djur speciellt om de ska ingå i avel men också för att få en överblick på ärftliga sjukdomar mm. Jag tycker nog lite allmänt så att man bör regga alla renrasiga marsvin och jag ser gärna att vi kan regga rena petar också i framtiden. Min åsikt.

emmaaslund
0

#13 Nu när du säger det.. Haha! 

#14 Jag håller med till fullo.

/ Emma

Creation
1

#14 Ja, många gör nog som du och reggar djuren lite oavsett hur de ser ut. Fel är det troligtvis inte heller, för man kan väl argumentera att de ju är renrasiga fastän de inte följer standarden till punkt och pricka. Frågan är ju hur man gör när marsvinet inte följer standarden och har lite blandad stam därtill.

Det är lite luddigt beskrivet och jag tror inte att registratorn är speciellt noga med det heller, så man kan nog säga att det är lite upp till var och en att bestämma vart man ska dra gränsen.

Jag tycker att det bör tydligare definieras vart gränsen egentligen går för rasregistrering, samt att petregistrering eller liknande bör vara möjligt. Man kanske borde skriva en motion till SMF i vinter? ;)

Svarttusch
0

Jag tycker det är en komplicerad fråga. Jag tror vi tjänar på att så många marsvin som möjligt registreras. Det är enda möjligheten att kunna föra statistik, och nu när det kostar som max 2 klistermärken per kull gissar jag att allt fler registrerar hela kullen istället för enstaka djur. Jag tycker inte registrerad är samma sak som utställningsbar. Men kanske borde det finnas möjlighet att regga pet också, men vilka ska höra dit? Ska "feltecknade" nonselfar reggas som PET eller nonself?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

RosaMarsvin
0

Intressant diskussion! Jag har också funderat mycket på detta. Håller med Godisgrisen att det känns seriöst och bra att sälja ungarna med ett registreringsbevis. Dessutom är det praktiskt sätt att få en utskrift på stamtavlan. Men oftast har jag inte reggat ungar som jag vet har diskvalificerande fel på teckningen eftersom det känns fel, som falsk marknadsföring. Jag har inte heller reggat ungar som föds i mitt brindle roan-projekt när deras färg/teckning inte ens har en standard. Aguoti roan är ju tex inte en godkänd teckning. Egentligen tycker jag att alla ungar borde reggas eftersom de har stamtavla, deras förg/teckning har ett namn och de är uppfödda med ett syfte. Ja, egentligen tycker jag nog att det är mest synd att alla färger och teckningar inte är tillåtna på släthåriga marsvin enligt rasstandarden.

idipidi
0

Det är, som det sagts tidigare i tråden, väldigt oklart vad som får registreras och inte. I slutändan är det upp till var och en var man drar gränserna. Rena pettar får inte registreras så som reglerna ser ut nu. Om någon/några är intresserade av att få till en ändring så har jag också några tankar. kanske kan man i så fall få till en gemensam motion?

#28 Vilka släthåriga varianter är det som inte är godkända? Svenska standarden är ju extremt generös på så sätt att extremt många varianter är godkända, trots att de i princip bara finns rent teoretiskt.

Roan är godkänt i agouti. Vet att det är minst sagt otydligt på hemsidan. Det var tydligare i den tryckta standarden, men den tydligheten försvann när det gjordes om till webben.

Under allmänna färgbeskrivningar står alla self-färger samt agouti och argente. Roan, trefärgade m.fl. hänvisas dit. Jämför med brindle som hänvisas till allmänna färgbeskrivningarna: enfärgade eftersom att de inte är godkända i agouti.

Vi vet att det är otydligt och det är definitivt prioriterat att göra något åt det.

RosaMarsvin
0

#19 Är aguoti roan godkännt? Nu blir jag överraskad. I standarden står att alla färger är godkända, samt brindle, men aguoti är ju inte en färg utan en teckning. Om man jämför med beskrivningen för dutch, så har man där listat vilka teckningar som är godkända i dutch. Om samma gällde för roan borde de ha listats på samma sätt. Den vanligaste färgen/teckningen som jag inte kan regga är golden aguoti/golden (brindle och brindle roan). Sofie

RosaMarsvin
0

#19 Nu ser jag att aguoti står BÅDE under färg och teckning, de är alltså både och? Lite förvirrande.. Jag har för mig att Godisgrisen har föreslagit en egen kategori (klass), för non-selfarna som har en teckning som är en färg.

idipidi
0

Även dutch är gdk i agouti, likaså två och trefärgade. Men jag säger inte emot dig, det är dåligt formulerat pga gamla traditioner m.m. För övrigt kan man ju registrera även alla icke gdk färger och teckningar, men de ställs ut som ost. Det du menar är brindle i agouti? Det är inte gdk, det stämmer. Brindle skulle knappast göra sig så bra i agouti, det skulle bli svårt att identifiera en riktigt bra agouti brindle tror jag. Däremot vanliga tvåfärgade som sagt.

RosaMarsvin
1

Jag gör en ny tråd som heter "ostandardiserade teckningar", så kan vi fortsätta diskussionen där?