Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1113 ggr
Essentials
0

Bebis med diarre

Hur blir jag av med den?

Han är 10 dagar gammal och har blivit stödmatad med modersmjölksersättning sedan dag 2 då han inte diar själv. Fram tills igår kväll har han varit helt bra i magen. 

Tacksam för svar, är verkligen jätteorolig att jag ska förlora honom nu 😕

EvaLuna
0

Ojoj; smågrisar med diarré är inte bra… Ge risavkok! Koka ris i typ dubbla mängden vatten (OBS! utan salt!), sila av vattnet & låt svalna. ge med pipett eller spruta om du har, prova annars med tesked. Har du Critical Care? Ge även detta. Ofta! Droppa helst i lilla grisen tills du märker att bajset börjar stabiliseras. Äter han hö? Om nej - ge även hövatten.

EvaLuna
0

Hur går de för er? Va händer? Jag vet att jag oxå har läst om nåt stoppande som man kan kpa på apoteket men minns inte vad de heter. Nånannan som vet?

Essentials
1

#1 Tack så mycket för snabbt svar! Jag har gett honom lite potatismjöl ihop med modersmjölksersättningen, det ska vara stoppande. Det var det enda jag hade hemma för tillfället, ska testa med risavkok om det inte blir bättre. Än så länge är han pigg och äter både modersmjölksersättning och lite hö.

EvaLuna
0

Låter bra! Ha örnkoll på den lilla plutten! Om han skulle bli sämre kan de va bråttom med vätska

EvaLuna
0

Hur mår den lille?

Essentials
0

Han mår ok just nu, men blev riktigt dålig inatt. Det gick jättesnabbt, ena stunden åt han som vanligt och andra ville han i ha någon mat alls utan satt ensam i ett hörn och burrade upp sig. Jag har tvingat i honom modersmjölksersättning gjord på hövatten och med en gnutta potatismjöl iblandat varje timma inatt. Tidigt imorse började han äta lite grann själv, både hö och modersmjölksersättning och sedan har det bara gått framåt. Han är ganska pigg igen och ligger stilla i vikt, men har fortfarande diarre. Blev tipsad om Fibreplex, så ska försöka få tag i det idag.

agnessan
1

Vilken liten kämpe, håller tummarna för att han piggar på sig och får växa till sig lite :)