Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 547 ggr
LumenIset
0

Tjockt marsvin?

Hallå!

Jag har en chteddyhona som väger 1273 gram. Jag har hört att chteddy kan bli ganska stora….men visst är hon fet? Matar inte överdrivet, så jag förstår faktiskt inte hur hon hamnade på denna vikten, alla mina andra grisar har bra vikt. Så vad ska jag minska på? Pellets?

[erikam]
0

1273 g är ju ganska mycket, men vissa marsvin är stora. Ibland ska man inte bara lita på vikten utan gå på hur ens marsvin är i kroppen. Man känner rätt enkelt om marsvinet har bra hull eller om det är tjockt. Men som sagt, 1273 låter rätt mycket ändå.

Pellets/kraftfoder tycker inte jag man behöver ge till marsvin som ej är dräktiga eller av någon anledning behöver gå upp i vikt. Till "vanliga" grisar anser jag att det räcker med hö och c-vitaminrika grönsaker.

LumenIset
0

Alla grisarna har bott hos mina föräldrar i sommar, eftersom de har trädgård, men jag tror mamma har gett dem lite för mkt av det goda :p Jag har i alla fall tagit bort skålen med pellets nu, för hon känns faktiskt tjock. Maskrosbladsdiet som gäller nu

[erikam]
2

#2 Haha ja även grisarna kanske får lite "semesterhull" 😃 Lycka till med henne !

linneakangaas
0

Ge henne lite motion, då går hon säkert ner i vikt fortare. :)