Slickar/smakar på mig?
Båda 2 slickar på mig ibland.. Dem är ju fortfarande väldigt rädda så det kan väl inte vara att dem Tycker om mig? Är dem hungriga?sen tvättar dem sig och efter det så sitter dem och tuggar,vad gör dem? Äter dem päls? Sen så Låter dem lite tyst, alltså bara lite grann! Tror ni dem trivs då? :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Ja jag tror fortfarande på att marsvin trivs när de tvättar sig, inget marsvin med vett i skallen skulle sitta och tvätta sig för att lugna ner sig i det vilda.. Mina "kuttrar" lite smått när dom trivs.
Ang. pussandet tror jag att det är för att dom gillar dig, men även för att det är salt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Marsvin kan visa ömhet genom att slicka på en eller andra marsvin, det kan också vara för det smakar salt, det är gottis 😃
Jag tror inte de äter päls, det är nog bara vanligt marsvinstugg 🙂Det kan vara så att de finslipar lite extra, de flesta djur "tuggar" ibland i pälsen när de gör sig rena.
Jag vet inte riktigt vilket du menar men lite småprat och småljud görs ibland när de har det bra.
(Ups, postade samtidigt som #1 så nu fick du dubbelt svar 👍)
Kanske låter lite konstigt men min hamster gör som du säger, tvättar sig och ser ut som hon tuggar på pälsen. Jag har läst att hamstrar trivs när det tvättar sig och när det ser ut som de tuggar på pälsen så misstänker jag att de tvättar sig lite mer noga och använder tungan mer in i pälsen 🙂 Detta är såklart bara det jag tror men tänk inte så mycket på det!
Mina gör också så som jag fick igår.
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
När de tvättar sig och sen tuggar - det är inte så att de äter sitt eget bajs? Det är ju helt normalt marsvinsbeteende. Man brukar inte se dessa kottar utan de plockar dem så att säga direkt när de kommer ut.
#5 Hahaha kottar har jag aldrig hört dem kallas 😃 Men det ser de ju ut som när man tänker efter.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Haha, men vaddå? I hela mitt liv har det hetat bajskottar. 😃 Vad säger man annars? Kluttar är det ju inte, kluttar är kletiga, det här man ju på namnet. Korvar kan man väl inte säga om något så litet?
#7 Plutt då? Bajsplutt. Fast jag gillade kotte.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Letade efter fler synonymer men plutt missade jag. Den accepterar jag. 😂