Sår på örat
För några dagar sen upptäckte jag att min då dräktiga hona var lite skrovlig på örat och hade vad som såg ut som ett litet rivsår strax bakom örat, högt upp på bogen. Såret var torrt och fint och oroade mig inte särskilt mycket men jag letade självklart igenom hela buren och kunde inte hitta vad det va hon kunde skadat sig på.
Var lite mer oroad över örat, rädd att det var något hudproblem eller Ohyra, men en kompis sa att det kunde vara en liten hormonrubbning så sent under dräktigheten och att jag skulle ge det några dagar och bara hålla ett öga.
Nu idag, dagen efter att hon fått sina ungar, är det sårade området mycket större plus att det nu är en sårskorpa i örat med. Fortfarande helt torrt/torkat men jag börjar bli orolig. Kan fortfarande inte hitta något farligt i buren så jag står helt handfallen. Är det nån som har någon idé om vad det kan handla om?
Det ser inte ut som Ohyra eftersom all päls runt om verkar vara kvar så det ser inte ut som hon kliat upp såret. Det ser ut som en skada ett bitsår eller att hon rivit sig på något vasst.
Nä, hon kliar sig inte mer än vanligt och jag kan inte hitta något i pälsen heller. Men hon bodde själv innan ungarna kom och nu bara med dem, så det kan ju inte vara bitskada. Och jag har letat som en tok men hittar verkligen inget vasst nånstans! Förstår inte var hur hon kan ha skadat sig.