Bula på magen! HJÄLP
Förra gången jag badade mitt 7åriga marsvin så hade han en liten bula på magen. Eftersom att han är ute en del nu på sommaren så trodde jag att det bara var ett insektsbett som snart skulle gå bort (han har dock aldrig haft insektsbett men han hade ny utebur så där hade samlats t ex några tveskärtar). Idag skulle jag bada honom igen men bulan var fortfarande kvar! Vet inte om den har växt, kommer inte ihåg hur stor den var förra gången men i så fall har den inte växt jätte mycket. Har typ panik, är det något man måste operera/söva så kanske han inte vaknar upp då han är rätt gammal! Han är också rätt mager trots att alltid ha fri tillgång till pellets, gnagarblandning, solrosfrön, havregryn, hemmagjorda marsvinskakor, grönsaker, vatten, hö, grenar och färskt grönt! Allt för att han ska få i sig någonting men han gillar mest grönsaker och maskrodsblad… Han äter sämre känns det som helt enkelt :( Vad kan det vara, kanske böld eller tumör? Behöver verkligen hjälp, men ska beställa tid till veterinär imorgon då de inte har öppet nu :/
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Det är svårt att veta vad det kan vara. Det är bra att du ska beställa tid imorgon, har han haft den länge och den inte växt så är det antagligen inte akut :) Men det är bra om en veterinär får kika på det :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Det är inte naveln? Den kan se ut som en fästing ungefär. Jag kan inte riktigt tyda din bild. Naveln sitter ca två cm ovanför spenarna, i mitten.
Envishet och drömmar
Detta är mer på sidan, nån cm under framtassarna så tror tyvärr inte det. Det finns en annan, jätte liten buckla (eller ja, den syns/märks knappt) mitt på magen där du sa som då är naveln så jag är 100% säker på att detta är något annat :/

.#3. Ok. Hoppas du får tag på en bra veterinär! Lycka till!
Envishet och drömmar
Vi åker först och främst till vår veterinär här i närheten men annars åker vi till malmö djursjukhus. 👍

#5. Jag rekommenderar varmt att ni åker till Fågelkliniken i Hjärup istället. Cecilia är helt fantastisk! Malmö djursjukhus har jag varit på några gånger (innan Fågelkliniken fanns) och de var trevliga ("åh vilket gulligt marsvin!") men långt ifrån lika kunniga.
Envishet och drömmar
Får kolla vart det är så kanske vi åker dit istället, men mamma ville knappt åka till Malmö så tror inte det går… Föräldrar! De hade kört var som helst för hunden men marsvinet är ju "bara ett marsvin" :(

#7. Oj då. Jag vill inte lägga mig i er familj men det går utmärkt att ta pågatåget om man ska till Hjärup. Det tar bara några minuter att gå till Fågelkliniken (ligger i området Jakriborg).
Envishet och drömmar
Jo, det hade jag också kunnat göra men det kanske hade blivit lite stressigt för honom…
Vi har i alla fall beställt tid till imorgon kl 10 på bruksgården. :) http://www.bruksvet.se/ De är väldigt trevliga och det är där vi t ex brukar vaccinera hunden och katten osv. ;) De känns bra att prata med dom och de fokuserar inte bara på att "åh så gullig h*n är" osv utan tar detta allvarligt men lugnar ändå djuret om de blir stressade :) Rekomenderas! Dock vet jag inte hur många sådana här fall som tar (det är en väldigt liten klinik) men är detta allvarligt så skickar dom oss antagligen till malmö djursjukhus. ;)
Fick betala 350kr för att höra att "vi har inte rätt utrustning så åk till fågelkliniken". Blir så trött! Har alltid tyckt att de varit så bra men inte nu längre. Mamma tänker INTE betala 10 000 kr för ett djur som kan dö om en månad (Plutten är 7år) och hon vill helst inte köra dit heller. Jag får i alla fall ringa dit och fråga om vad det är och vilka priser som gäller för jag måste såklart betala allt själv. Förövrigt så hittade veterinären en/två bulor i buken som antagligen är anledningen till att han bajsar i stora ihopsittande klumpar ibland, då han har haft förstoppning en gång. Bulan på magen var hård och satt rätt löst och hon kunde inte trycka hål på den. Han har en svullen tå, är något mager och hans något dåliga tänderär antagligen anledningen. Han har nästan slutat äta hö och har bara ätit hälften av maten som kommer fram igårkväll och sedan många år tillbaka så har han inte druckit ur vattenflaskan. Det ser inte bra ut för Plutten.. :( Annarsmår han bra och är inte besvärad över sina problem och han äter ju rätt mycket i alla fall. ;)
#10 Fågelkliniken är toppenbra
Och vadå 10.000kr? Ni kan ju åka dit och se vad det är för något, och se så att han inte har ont.
Annars hade jag plockat bort honom direkt tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ammen det är en överdrift haha :P Men du fattar poängen: vi kommer inte betala stora summor för Plutten :( Ska ringa dom nu, och jag kommer inte ta bort honom förrän jag märker att han lider av det.
#12 Då skulle du formulerat annorlunda 😉 Nu kan det tas som att veterinären har sagt att det kan kosta uppemot det att t.ex operera.
Inte lider?! Han har mycket mindre hö, dricker inte som han ska. Han mår inte bra, du kan inte låta honom gå så. Antingen in till veterinären eller ta bort honom. Bästa för honom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har har aldrig druckit då han äter mycket grönsaker. Det låter kanske allvarligt men han är hur pigg som helst och älskar torrfoder och grönsaker. Att han äter mindre hö (vad jag har sett) betyder ju verkligen inte att han inte äter något.
Inlägget redigerat av moderator.
Om marsvinet är 7 år så är det ganska onödigt att operera osv. För de brukar vanligtvis leva upp till 7 år, men de kan bli äldre. :)
Det är lite vi tänker också :) Lider han eller om det är ett problem så är det bättre att ta bort honom än att riskera en död i alla fall +stress. :)