kan marsvin bo ute?
Som sagt… kan marsvin bo ute på vintern? (Om man vänjer den från då det är sommar att alltid bo ute) alltså ute året runt…

Jag vet faktiskt inte riktigt….. Det vettigaste är nog att ha dom inne, för vår granne hade marsvin ute, och dom dog av kylan.Eftersom marsvin lätt blir förkylda och får lunginflammation rekomenderar jag att ha dom inne.
Men du kan ju ha en innebur och en utebur. Så när det är varmt kan du ha dom ute (om det finns skugga i buren) Och när det är kallt kan du ta in dom.
det är bara det att vi tror att pappa är allergisk… det skulle gå ifall vi hade ett rum som bara tillhörde marsvinen… men det har vi inte…

Det var synd 

Marsvin kan inte bo ute på vintern.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
ok :( det var det jag anade… :'(
Det beror på vart i Sverige du bor. Det viktigaste fall du skall ha marsvinet ute året om, är att den skall ha ett bo som är helt tätt så att det inte kommer in någon vind. Som någon sade tidigare drabbas de annars lätt av lunginflammation och liknande.
Dessutom kan man såklart inte mitt i vintern börja ha marsvinet enbart ute. När det börjar bli varmt på våren däremot. Då fram emot hösten vänjs marsvinet stegvis vid att vara utomhus och får därmed tjockare päls och liknande.
Det finns många som haft marsvin ute året om vilka mått jättebra - men A och O är som sagt att de behöver ett bo där de inte utsätts för blåst och vindar. Sök runt litegrand angående marsvin utomhus, kanske googla på det och sådär, så hittar du säkert mer och bättre information än den jag givit dig nu :)

Jag har hört attd et går att ha marsvinet ute om man har en isolerad bur som är någorlunda varm att vara i på vintern och sådär. Hoppas du kan skaffa marsvin:)
Nej, marsvin kan inte bo ute på vintern, då fryser de ihjäl.

Nej, marsvin ska inte bo ute! De är inte som utekaniner, de får ju vinterpäls och klarar sig fint av att bo ute årte om, samma sak gäller _inte_ marsvin. Inne ska de bo.

#5 Jag hoppas verkligen att det löser sig!
Marsvin ska, som nästan alla andra säger, INTE bo ute på vintern, sommaren brukar gå bra, det ska minst vara (rekommenderat hos uppfödare) +15 c ute för att ett marsvin ska klara sig ordentligt. 
hmmm… många som tycker olika… men jag vill inte riskera marsvinen så jag tänker inte ha marsvin ute… (inte på vintern iaf)

Kan du inte ha marsvinen på ditt rum då? Som sagt: inga marsvin utomhus på vintern.
www.frihetenskaniner.se
nja… det är större risk att jag blir allergisk då… hade gärna velat… men :(

Min mamma är jätte allergisk mot mitt marvsin med det går ganska bra eftersom han bara är på mitt rum:) Men om det finns chans till att du blir allergisk så är det väll kanske inte så bra att skaffa marsvin.
#14. Jag har mina marsvin på mitt rum och har alltid haft, jag är inte allergisk :) inte än iaf.

Mina marsvin bor också i mitt rum & jag är inte allergisk.
www.frihetenskaniner.se
Marsvin bör inte bo ute på vintern då de är "gjorda" för ett varmt klimat (Sydamerika). De är dessutom mycket känsliga djur och blir lätt förkylda av drag (dörren öppnades när det var +3*C här hemma i 10 sek, Sera var väl täckt av min tröja förutom över näsborrarna & munnen men blev snuvig i 2-3 dagar. Måste berott på det då mitt andra marsvin inte var snuvig alls…). På sommaren kan de bo ute dygnet runt om det är varmare än +15*C och om de står i skugga på dagen (åtminstone minst halva buren). Det går faktiskt att ha marsvinen ute på vintern om man har en isolerad bur i förråd/garage - med värme i väggarna och i golvet på buren. Men hade jag varit marsvin hade jag föredragit inomhus…
Jag har haft marsvin i mitt rum sedan 2000 ;) Funkar utmärkt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
tur för er som kan ha marsvin :) men jag är allergisk mot så mkt, så ja kan väldigt lätt bli allergisk mot marsvin om jag alltid har de i mitt rum osv… :/ men ja ska inte skaffa marsvin…

**Jag har också hört att om man har marsvinen på marken dygnet runt så kan små larver angripa dom och äta dom levande. Jag vill inte skrämma någon eller göra någon arg. Jag kan ju ha fel. Hoppas jag…

**

marsvin kan inte vara ute på vinter men på sommaren
Kan man ha marsvinet i en bur i ett skjul
#22 Menar du som en bod? Fyra väggar, isolering och fönster för solljus och där kan marsvinen bo. Det är viktigt att hålla koll på temperaturen om man har de utanför huset på det sättet.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#22 Ja om det är isolerat osv och håller över 0 grader,helst över 10 grader (marsvin brukar sällan trivas under det). Men då blir det ju inte att ha dem ute heller 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gammal tråd, men det kanske behöver tas upp igen, marsvin ska inte bo ute på vintern, men så känsliga är dom inte, klarar ner till bara några plusgrader och kanske även minusgrader bara dom har nånstans att gå in, dvs i södra Sverige kan det nog funka att ha dom ute.
#18 Har våra i farstun och där öppnas ju ytterdörren väldigt ofta och ibland är det ju 20-30 minusgrader ute, men ingen som blivit sjuk av det, så dom är nog inte så känsliga för drag en kort stund.
Jag vet en som haft marsvin ute året runt här uppe, väldigt dumt, men dom överlevde.
#25 Dock säger lagen att man inte får ha dem där det är under 0 grader 😉 Och mina hade verkligen inte trivts så kallt 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag har mina marsvin i mitt rum jag med..
Gud vad bra jag stavar…
Jag har mina ute i princip året runt. När snön kommer så bor dom i förrådet, men såfort snön försvinner igen så åker dom ut. Alla 24 marsvin jag har haft i mitt liv har jag haft på det sättet, och jag har aldrig varit med om förkylningar, lunginflammationer etc. Till när dom bor ute har jag haft lite olika, hemmabyggda burar. Den jag har just nu är 120x90 ungefär. Där är ca 40x90 hus och resten "utebur". Husdelen är byggd med tjocka frigolitplatter på insidan, sedan är där tjockt trä på utsidan. Frigolitplatterna håller ute temperaturen utanför (på sommaren blir där inte så varmt, och på vintern blir där inte så kallt) När det blir kallare ute så fyller jag huset med hö eller halm, så kan dom själv bygga gångar där inne och äta hur mycket dom vill. Jag tycker det är kanon eftersom alla marsvin jag haft har trivts bra där ute och aldrig blivit sjuka av det. Mitt ena marsvin bodde ute hela sitt liv och klarade av att bo ute även som 10åring utan att smalna av eller liknande. Dock tror jag att det inte går att göra så med ett vuxet marsvin som aldrig bott ute innan, utan man måste "härda" dom redan som små så dom vänjer sig. Såg att folk tidigare tagit upp om att det är olika beroende på var man bor, så om det är till någon hjälp så bor jag i södra Skåne, Trelleborg (typ så långt söderut man kan komma)
Har aldrig haft mitt marsvin ute ett dygn. Några timmar på dagen men inte mer, är rädd för att Pepsi ska bli förkyld om han är ute för länge.