Varva jobb/studier med marsvin?
Hej!
Jag har en fråga till er marsvinsfantaster! Hur varvar ni jobb/studier med skötseln av marsvinen?
För att förtydliga.. Jag har gått i marsvinstankar ett bra tag nu, men jag funderar fortfarande på om hela kalaset kommer att gå ihop i slutändan. Jag förväntas ha flyttat hemifrån innan några eventuella marsvin kommer in i bilden, har även haft marsvin tidigare, så jag vet vad som krävs av mig som matte. Jag jobbar som timanställd på helgerna och ska börja studera på heltid under veckorna (kurs fram till januari), och detta gör jag i en annan kommun.
Klarar marsvinen utan mitt sällskap i tio timmar, till exempel? Alla dagar kommer självfallet inte att se likadana ut, men det jag vill veta är om det skulle fungera. Jag har alltid velat bli med hund, till exempel, men vet att det absolut inte skulle fungera i min nuvarande vardag. Så hur är det med marsvinen? Hur länge är era "ensamma hemma"?
Hej!
Jag varvar heltidsstudier, jobb och marsvin vilket för mig fungerar alldeles kanon. Vissa dagar finns det självklart mindre tid för kvalitetstid med marsvinen men det är snarare jag som drabbas än dem. Det varierar hur länge jag är borta om dagarna, vissa skoldagar blir långa medan andra sköts hemifrån så det är absolut en fördel för mig - mycket plugg har gjorts med marsvinen bredvid. Ibland jobbar jag långa helger (34 timmar sammanlagt fre/lör/sön) och då får ju marsvinen klara sig med mat och vatten som jag lämnat innan jag gått hemifrån. När jag jobbar natt är jag iväg i 11 timmar utan problem, men å andra sidan klarar sig ju marsvinen alla nätter och inte bara när matte inte är hemma ;)
Marsvinen klarar sig absolut utan matte eller husse förutsatt att de har mat och vatten. Hur man rent praktiskt lägger upp vardagarna med städning och annat pyssel är upp till var och en. Det är lite av en prioriteringsfråga, jag spenderar lika mycket tid (om inte mer) inne hos marsvinen än med min sambo *hehe*
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Vad mysigt med marsvinstankar igen. Du kan lugnt skaffa marsvin, de har större behov av en marsvinskompis än av oss människor. Får de bara mat regelbundet är 10 timmar inget problem, då skulle knappt någon som studerar eller jobbar på heltid kunna det. Lycka till i marsvinsletandet🙂
Jag har 6 stycken marsvin och läser på högskola.
Går bra 🙂 Man får prioritera och pyssla lite.
Är borta ca 4-8 timmar/dag på vardagarna och ibland har vi hemmastudier på vardagarna med.
Ger dem mat osv på morgonen, kollar till dem, och sedan när jag kommer hem igen.
Sambon kan kolla till om det behövs.
Sedan får de vara ute i hage när det passar, beroendepå hur kurser osv ligger 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 - Det låter som att du klarar din fullspäckade vardag galant måste jag säga, haha! Tack för trevligt svar! :D
Precis som du kommer jag att ha dagar då jag har hemmastudier. Ska läsa litteraturvetenskap på heltid, så en mjuk gris i knät hade inte varit fel när man ska harva igenom en bok av kursens alla böcker på litteraturlistan!
Vi målar upp ett senario. DOMDOMDOOOOOOOOOM! Senario.. Det lät som "the day of doom"! xD Anyway..
Jag går upp när klockan ringer vid 05:00. Marsvinen får nytt vatten, nytt hö (så mycket att jag vet att de klarar sig) och en giva grönsaker. Jag kommer inte hem förrän efter 19:00 (går mellan 08:00-17:00, men pendling tar också tid..), och när jag väl är innanför tröskeln ger jag mer hö, byter vatten och en till giva grönsaker. Gos och aktivitet på golvet efter det.
Hur lät det? För jag vill verkligen inte att de ska leva ett liv i trisdess.
#2 - Du lugnar mina nerver! Tack, haha! Jag har såå gärna velat skaffa fler marsvin, men eftersom min kära mamma sagt strängeligen nej får jag helt enkelt vänta tills jag flygit ut ur boet^^ Har varit så orolig över att mitt övriga liv ska sätta stopp för allt vad marsvin heter..
#3 - Du är ju hemifrån relativt få timmar på dygnet.. Det är när man studerar OCH jobbar i en annan kommun där bara pendlingen tar runt två timmar som man börjar fundera på om det skulle fungera med marsvin. Men ser man till att de har nytt fräscht vatten, rikligt med hö och får grönsaker morgon och kväll borde det väl gå? :)
#4 Vad kul! Ja, det är definitivt mysigare med en grisrumpa i knät när man läser 😃 Ditt "the day of doom"-scenario (haha!) låter som en bra plan. Marsvinen har varandra och så länge de får lite mattemys eller golvspring också så är det kalas. Det fina med marsvin är att det är relativt lätt att aktivera dem, det krävs ju absolut mer med en hund som du nämner i trådstarten. Med en generös yta i den permanenta buren, golvtid, övrig skötsel och pussar kommer dina marsvin ha det finnemang 🙂
Jag kan däremot tillägga att jag saknar marsvinen väldigt mycket när jag är hemifrån. När jag jobbar långhelg är det faktiskt trist och jag svävar ofta iväg i marsvinstankar. Så det är mer matte som drabbas här hemma.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#4 - Iiiiiiih, vad glad jag blir! :'D
Det går :) Jag har 2 barn, 6 år samt 11 månaders bebis. 4 kaniner, 1 hund, 16 marsvin. Pluggar till hunddagis & hundpensionats föreståndare. Har även 2 daghundar. Ett hus. Håller på att starta eget. Som sagts innan, bara de har mat & sällskap klarar de sig. Jag är oftast hemma. men grisarna har ett eget rum så de har inte sällskap hela tiden.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#6 Ja fast hemma betyder inte att det är mer tid 😉
Många gånger är det en hel del läsning eller andra uppgifter 😛
Jag har ca 25-30 min körning till skolan, och samma hem, ca ca 1timme sammanlagt körning.
Jag har även 1 hund, 2 katter & 5 kaniner som tar en del tid 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 - Full fart, haha! :D 16 grisar alltså? Det är inte dåligt.. ;)
#10 - Självklart går inte all "hemmatid" till marsvinen, vi har ju alla saker som kräver mer eller mindre tid hemma^^ Jag har inga andra djur för tillfället, men med pendling som tar minst fyra timmar om dagen, samt lååånga dagar fick jag känslan av att det inte skulle gå :) Jag har blivit motbevisad, vilket jag är väldigt glad över, haha! :D