Varva jobb/studier med marsvin?
Hej!
Jag har en fråga till er marsvinsfantaster! Hur varvar ni jobb/studier med skötseln av marsvinen?
För att förtydliga.. Jag har gått i marsvinstankar ett bra tag nu, men jag funderar fortfarande på om hela kalaset kommer att gå ihop i slutändan. Jag förväntas ha flyttat hemifrån innan några eventuella marsvin kommer in i bilden, har även haft marsvin tidigare, så jag vet vad som krävs av mig som matte. Jag jobbar som timanställd på helgerna och ska börja studera på heltid under veckorna (kurs fram till januari), och detta gör jag i en annan kommun.
Klarar marsvinen utan mitt sällskap i tio timmar, till exempel? Alla dagar kommer självfallet inte att se likadana ut, men det jag vill veta är om det skulle fungera. Jag har alltid velat bli med hund, till exempel, men vet att det absolut inte skulle fungera i min nuvarande vardag. Så hur är det med marsvinen? Hur länge är era "ensamma hemma"?
Hej!
Jag varvar heltidsstudier, jobb och marsvin vilket för mig fungerar alldeles kanon. Vissa dagar finns det självklart mindre tid för kvalitetstid med marsvinen men det är snarare jag som drabbas än dem. Det varierar hur länge jag är borta om dagarna, vissa skoldagar blir långa medan andra sköts hemifrån så det är absolut en fördel för mig - mycket plugg har gjorts med marsvinen bredvid. Ibland jobbar jag långa helger (34 timmar sammanlagt fre/lör/sön) och då får ju marsvinen klara sig med mat och vatten som jag lämnat innan jag gått hemifrån. När jag jobbar natt är jag iväg i 11 timmar utan problem, men å andra sidan klarar sig ju marsvinen alla nätter och inte bara när matte inte är hemma ;)
Marsvinen klarar sig absolut utan matte eller husse förutsatt att de har mat och vatten. Hur man rent praktiskt lägger upp vardagarna med städning och annat pyssel är upp till var och en. Det är lite av en prioriteringsfråga, jag spenderar lika mycket tid (om inte mer) inne hos marsvinen än med min sambo *hehe*
/ Emma