Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1901 ggr
Bonaaah
0

Jag behöver mer kunskap!

Nyligen har jag insett hur tråkig ägare jag är till mina två pojkar :(

Har kollat runt nu massor och funderar på att göra en rolig typ lekhage eller "upptäcknings-hage" (vet ej hur det nu ska gå till xd). Den buren de är i nu är för liten för att ha mer saker i än två rätt så stora marsvinshus, matskålar och en upp och ner vänd kruka de brukar sätta sina två framtassar på. Har ni tips på roligheter för marsvin? Det kan vara allt mellan himmel och jord!

emmaaslund
2

Regelbunden "golvtid" är absolut ett roligt och spännande inslag i marsvinens liv, så det tycker jag definitivt att de ska få! 🙂 När jag låter mina marsvin springa på golvet sätter jag upp en hage som jag köpt via zoo.se. Det är egentligen en hamsterhage men höjden är inga problem och jag har köpt två stycken så att det blir lite större för dem. Riktigt smidigt! 

Om du upplever att deras bur är liten, har du möjlighet att skaffa en större? Speciellt om det är så att de hittills inte fått så mycket tid utanför den. 

För att göra marsvinens vardag lite roligare kan man t.ex. regelbundet möblera om i buren så att de får gå på nya upptäcktsfärder, placera ut grönsaker på olika ställen eller låta dem undersöka en upp-och-nervänd kartong. Det är relativt lätt att underhålla marsvinen, och desto mer får dom en själv att le! 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mirinda
1

Här kommer lite aktiveringstips:

Stora rör att springa i. De måste ha så vid diameter att marsvinen inte riskerar att fastna. Man kan använda avloppsrör i plast. Eller också kan man köpa en sån där expanderbar kattunnel i tyg.

Sonen har gjort en tunnel/litet genomgånshus med platt tak i träslöjden. Den är burens mest uppskattade inredning. Den är egentligen för liten för de vuxna grisarna att ligga i. Den store använder den som "husvagn" - bär den på ryggen dit han vill ha den. Den lille hoppar upp på taket och spejar på sin "människoflock".

Jag brukar gömma godsaker i äggkartonger eller i vanliga (ofärgade) pappkassar ( ta bort handtagen - marsvin med otur kan trassla fast i handtagen och bli lite skärrade när de får svårt att komma loss på en gång)

Lerkrukor att undersöka. Ibland vänder vi foderskopan vi mockar buren med upp och ned och gömmer en godsak under.

Upp-och-ned-vända kartonger av alla de slag med rejäla uppklippta hål kan vara kul, särskilt om du gömmer nåt smaskens där. (Vi har bricka med spån under en stor kartong=toa vid golvtid.) 

Har också köpt en leksak i trä - det är en sorts boll med en massa hål i, som man kan trycka in godsaker i. De hade jättekul med den, fast nu har de tuggat så mycket på själva träbollen att det börjar bli dags att byta ut den.

Så här års brukar de som har äppel- och andra fruktträd göra sig av med de grenar de tagit bort när de beskurit träden. Kolla om du kan få tag i såna grenar. Marsvinen älskar att gnaga på dem.

Det finns trådar med bilder och länkar i. Titta under kategori "Aktivering"!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

gotteko
0

Mina marsvin älskar tunnlar! Det är ett hett tips! :)

Bonaaah
0

tack för alla tips! :D

Jag ska försöka lista ut hur jag ska få det bra och smidigt!

När ni har golvtid, blir det inte jobbigt om man inte har rumsrena marsvin (ska börja med en toalett, ifall det inte är försent) och de kissar och bajsar överallt? Eller springer och gömmer sig därmed stannar där och tråkar? :/

gotteko
0

#4 Om man är rädd att dom ska kissa och bajsa på golvet så kan man alltid ha en vaxduk med en fleecefilt över. När golvtiden är över är det bara att skaka fleecefilten över en soptunna eller utomhus, vaxduken är ju superenkel att torka av.

Det där med om dom springer och gömmer sig har jag ingen aning om eftersom jag bara haft mina marsvin i några veckor och vill att dom ska få bo in sig ordentligt innan dom ska bekanta sig med golvet. :)

[erikam]
1

#4 I början av "golvtiden" var mina grisar lite mesiga och satt mest och tittade. Men nu för tiden springer de glatt då de insett att det inte är farligt för dem att upptäcka. Man kan strö ut grönsaker på golvet så de har en "anledning" att springa runt, det brukar mina uppskatta 😃
Jag brukar lägga en filt på golvet där de ska springa, inte för att jag är rädd för att de ska kissa på golvet (det är ju bara att torka upp) utan för att jag tycker det är lättare att vika ihop filten och skaka ur allt bajs, som ovan nämnde.

Bonaaah
2

Det ska jag prova idag! Har tyvärr ingen vaxfilt men det får gå ändå 😃

Fridaaaa
0

Jag brukar lägga ett lakan på golvet och ibland vaxduk under 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bonaaah
0

okej :) vi får se hur det går med kissandet :)

Fridaaaa
0

Svårt att få marsvin rumsrena tycker jag.
Aldrig lyckats hur jag än gjort xD
Men har jag lakan, så kan man bara ta det och skaka av sen om man kan då, i en påse eller ute 🙂

Bonaaah
0

jaa det är ju smart :) det dåliga är ju om kisset kommer i en stor matta med möbler på och kaninen börjar kissa där :/

Förresten, måste jag stänga in min kanin när jag tar ut grisarna? De har sätts förut men är det någon bra idé?

Fridaaaa
0

#11 Ja jag har inte matta i närheten där marsvinen är i hage i huset 🙂

Kaninen kan ju lätt råka skada marsvinen vid en spark eller så.
Min innekanin har träffat mina marsvin några gånger men bara övervakat.

Bonaaah
1

okej, han får vara instängd i mitt rum och sura då ;)

jossan...
0

min piggaste gris gillar att gå upp på taket av huset.. om man har 2 lådor med lock som är olika stora men båda är mindre en huset och fyller dom med t.ex grus så dem blir tunga jag har pellets i mina.. och så ställer man dem så att det bildar en trappa…jag menar om det är en liten bur så så sparar det lite utrymme men det beror på hur högt det är till tak.      

om marsvinen inte börjar utforska på en gång så kan du prova att lägga lite grönsaker däruppe.. en kul grej han va en liten boll som är lätt att rulla på.. en bandyboll med grönsaker i är alltid uppskattat..

grenar att gnaga på från t.ex björk, äpple eller pil..

OBS!!!! björk är giftigt på vintern så ge bara under sommarhalvåret.

.. mina marsvin gillar även filtar/ mjuka tygbitar att mysa på.. jag har hört att en plinga som hänger från ett snöre i taket ska va uppskattat.

tunnlar, gångar, ute tid och en massa mys!!!!

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

jag skulle låta kaninen va med dem.. men  med uppsikt.. om alla reagerar positivt så kan det ju vara kul för kaninen med lite djurkompisar också(:

Gud vad bra jag stavar…

Mirinda
0

Hej TS Bonaaah!

Hur har det gått med dina planer på att aktivera marsvinen mer? Det vore kul att höra om du och dina små pälsbollar hittat ert alldeles eget sätt att få kul och mysigt tillsammans.

Om att få marsvinen rumsrena kan jag bara säga hur våra själva kommit på att göra:

Eftersom de får golvtid på vårt stora köksgolv (stänger för dörrhålen) och golvmattan går lätt att moppa av, så brydde jag mig inte om att toa-träna dem. Men för att de skulle känna sig lite mer hemtama i början, när de började med golvtid, fick de små bebisgrabbarna ha ett par hus från buren på golvet. Husen ställde jag på brickor med kutterspån (som de har i buren).

Som bebisar skvätte och bajsade de lite varstans. Men med tiden har de gjort sig själva något så när rumsrena. De kissar aldrig på golvet numera. Plupparna hamnar ibland lite utanför toa-brickorna. Men det är jättelätt att sopa upp spånet och de pluppar som hamnat utanför brickan, när marsvinens golvtid är slut.

Har vi bara haft tur eller är det fler av er som upplevt att marsvinen kan bli nästan rumsrena av sig själva?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Bonaaah
1

Hej Mirinda!

Mina pojkar älskar golvtid! Min ena hane (RastaMike) som är en riktig fegis i buren blir mer framåt och kaxig ute ( dominerar även den andra hanen lite ). Sen när de är tillbaka i buren så byter de roller igen. 

Jag brukar lägga grönsaker lite överallt vilket den minst rädda (Teddy) uppskattar! Han klättrar gärna upp på tak och smaskar. Men Mike är inte riktigt lika aktiv tyvärr :/ Min "nätboll" som jag brukar lägga grönsaker i tycker dock båda mycket om.

Pojkarna är inte riktigt rumsrena av sig, men de har sina hörn där de kissar och bajsar mest.  Jag har en gammal bokhylla som bur nu så att de har mer plats. Men funderar fortfarande på att göra en lekhage/upptäcknings hage.