Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1207 ggr
Teddymarsvinet
0

Många beslut..

Jag nämnde att min bokhylla bara stod och skräpade inne på mitt rum för mamma, så kanske ska bygga en bur av den! Men jag vet inte riktigt.. Jag är ganska nöjd över hur både killarna & tjejerna har det men det skulle vara roligt. Sedan så känner jag att jag har väldigt blandat här hemma nu i marsvins fronten, jag funderar tom att byta ras, eller köra både och. Men det känns lite rörigt..Men det saknas marsvin här hemma.. Jag har t.ex ingen helfärgad nonsens golden agouti hona, ingen rex hane (som är alt. för en andra ras) & det känns väldigt begränsat. Jag vill ju jätte gärna ha en vacker nonself-avelshona som är i rätt agoutifärg & kan verkligen se bebisarna framför mig. Eller så tar jag inga fler kullar, stoppar ett tag. Och skaffar inga fler marsvin utan nöjer mig med den blandningen jag har & ställer ut då & då.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

emmaaslund
0

Hmm. Det är bra att stanna upp och reflektera ibland, dock jobbigt att dras åt rätt olika håll som du verkar göra.

Vad är det som får dig att fundera över att stanna upp? Är det arbetet med marsvinen, eller att du inte riktigt vet vilken rasinriktning du vill ta? Eller båda? Om du är osäker på typ av marsvin så vore det kanske klokt att ta sig en funderare. Känna efter riktigt ordentligt vilken variant som känns bäst, roligast, intressantast och mest du. Att köra två varianter är ju absolut en möjlighet men jag kan tänka mig att det lätt blir en hel massa djur. Jag själv har ju rexarna men flera nonselfar för tillfället för att arbeta med färgerna och det blir rätt många djur.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Teddymarsvinet
0

#1 Det är mest rasinriktningen, jag kan inte ha hur många grisar som helst, och det stör mig att jag inte kan utöka min flock & ta de kullar jag planerat. Jag har tänkt väldigt mycket nu & rexen får nog vänta. Det enda som fattas för att få åt minstånde 2 planerade kullar framåt är en fin Golden Agouti hona. Men jag vet inte om jag kan köpa det, tyvärr. Och det får mina planer att gå i stupet!

Nu kommer mina tre tjejer få bo i en bokhyllebur, det har jag bestämt iallefall.

Jag ska höra med ''tupparna'' i huset & se om det skulle gå bra med en tjej till.

/p>

emmaaslund
1

#2 Okej. Jag tänkte precis fråga det; Varför kan du inte hitta en avelshona? Men då är det p.g.a. att det inte är du som har sista ordet vad gäller antalet djur? :/ 

Jag förstår att det är frustrerande att ha planer som man ser fram emot men inte riktigt kan sätta igång med. Men om damerna går i en bokhyllebur borde ju inte en hona till (som i.o.f.s kommer bli fler honor sedan) göra någon större skillnad. Det kan man ju tycka i.a.f.

Skönt ändå att du lutar mot ett beslut - nonselfarna. Om antalet marsvin och plats är lite av ett dilemma är det nog mycket klokt att inrikta sig på endast en ras. Som sagt så märker jag av det själv att det blir många marsvin nu när nonselfarna här hemma utökas. Detta gör mig inte så mycket eftersom jag känner att jag har plats och tid, men det är bra att hålla ögonen öppna för vad ökat antal innebär. 

Uppdatera gärna. Skickar lite styrka, du verkar lite fundersam & sådant är inte alltid lätt. 🌺

/ Emma

Teddymarsvinet
0

Jo, jag bor ju hemma.. Jag har nämnt det med en till hona men de verkar tveksamma, så jag vet inte. Är det omöjligt att få helfärgade nonself goldenagoutis ur en rex + nonself parning? Eller är rex en mer dominant ras så att bebisarna kommer bli rexar? Åh, jag är verkligen tveksam..

/p>

emmaaslund
0

#4 Jo, det är möjligt. Ungarna blir släthåriga och endast bärare av rexanlaget. Det krävs rexanlag från bägge föräldrarna för att ungen ska kunna bli rex. Däremot är det ju lite synd att blanda in strävhår i din nonselfavel, de är ju väldigt olika på många sätt.

Hur kommer det sig att du köpte rex om du längtade efter en avelshona? Jag vet ju att du kärat ner dig i rexarna men jag tänkte mer eftersom platsen verkar knapp :/

/ Emma

Teddymarsvinet
0

Hm.. Okej! :/ Jo, jag ville testa att ha en rex som jag kunde ställa i ras & jag hade ingen plan på att använda henne till avel från början. Kanske var det ett osmart drag av mig att tänka att en rex till kel & utställning skadar ju ingen. Men ikväll, ev. i eftermiddag ska jag prata igen om en nonself hona.

/p>

_Charlie
2

Jag skulle inte rekommendera att du blandar rex och nonself om du ämnar avla nonselfar. Visst går det, de blir släthåriga, men de får gärna lite andra attribut man inte vill ha hos en nonself också.

Det låter som att du har väldigt väldigt ont om plats, om det inte finns plats för ett till marsvin, och trots att du kommer hata mig för att jag säger det så låter det inte som att du har de optimala möjligheterna att driva en uppfödning just nu.

Om det inte finns plats för en till hona, hur ska det finnas plats för upp till 6 osålda hanar efter en kull?

Platsen är den mest kritiska punkten när man driver en uppfödning. Man tror inte det förrän man själv står där, och inser att trots att man har ett helt gäng med burar, räcker inte platserna. Det kan räcka med att någon går med hane, någon sitter i sjukbur, och så ryker ett hanpar ihop och man står med paniken växandes inom sig och en sårig hane i handen och vet inte var man ska göra av honom.

Jag råder dig till att lösa platsbristen (eller tillåtelsen till antal djur) innan du köper fler, och framför allt innan du tar en kull till. :)

Teddymarsvinet
1

Tack för dina goda råd Charlie! Orsaken till att jag inte kan utöka min flock är inte platsen (som tur är!), jag har burar i rätt strl och rum för det. Orsakern är att de tycker att redan fem är för mycket för mig. Jag vet inte hur de resonerar, för jag har tiden, rum & burarna.

/p>

Teddymarsvinet
0

Har nu fått godkänt av den ena i.a.f, men det är ont om fina honor tillsalu måste jag säga. Har redan mejlat med All stars (Niclas uppfödare) men hon hade inga. Någon som kan ge mig lite råd? :/

/p>

emmaaslund
0

#9 Du kan ju höra med Minna (Amiras), hon har goldenagouti men i.o.f.s solider. Det skadar inte att fråga. Själv har jag faktiskt ingen koll, det verkar inte direkt vara överfullt med nonself goldenagouti på marknaden. I.a.f. inte till avel sådär.

/ Emma

godisgrisen
2

#9 Vänta tills All Stars har några då för det är fina djur där. Du behöver inte ha så bråttom.🙂Vill du ha "vanliga" agouti så tror jag man ska undvika att blanda in solider. Golden agouti är väldigt vackert och det finns knappt några uppfödare på dem nu så du kan nog göra en insats där men då måste du eftertänksamt välja bra avelsdjur. Lycka till!