Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1504 ggr
[NellieLavec]
4

Bråkande honor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina honor bråkar lite då och då. Eller tja, bråkar och bråkar…. Hackar på varandra, är griniga och sura.

Varför? Dom gör det långt ifrån alltid, kan det vara i samband med brunst? Honorna är ungefär lika gamla och har gått ihop sen jag skaffade dom. 

Det har aldrig varit blödande sår eller hårtussar som flyger, det är mer som att dom retas. Ibland är det den lilla som hackar på den stora, ibland tvärt om.

[Ella2010]
0

Oj den ena verkligen flyger ju på den andra … sådär gör mina litegrann också men vet inte varför. Alla marsvin går inte ihop heller.

[NellieLavec]
0

Ja, det ser lite brutalt ut, men ingen av dom har någonsin kommit till skada.

Grejen är att dom är på detta humöret kanske tre- fyra gånger om året, annars fungerar dom jättebra ihop. Det är det som gör mig så konfunderad.

Frida B
0

Hur gamla är dom? Ser inte så allvarligt ut, bara lite smågnabb. Dom gör upp rangordningen helt enkelt verkar det som.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#2 i mina ögon ser det inte alls brutalt ut. Lite småtjafs, som vi människor är inte alltid sams.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[NellieLavec]
0

Båda två är lite över två år, och har som sagt bott ihop i princip hela livet (jag fick dom när dom var mellan 5-7 veckor skulle jag gissa på)

Som sagt är detta bara något som visar sig tre- fyra gånger om året. Rang gissade jag på första gångerna dom höll på, men jag tror egentligen inte att det är det som det handlar om.

emmaaslund
0

Håller med ovanstående, inget konstigt alls med detta beteende. Det kan vara brunst (märker du av något annat brunst-relaterat beteende?) eller att de helt enkelt irriterar sig lite på varandra ibland. Ibland kan det ena marsvinet vara lite närgånget och då är det inte ovanligt att de får en liten tillsägelse av sin vän.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[NellieLavec]
0

Nej, som sagt så är det ju inget allvarligt, dom biter ju inte varandra blodiga precis. Jag blir bara så konfunderad eftersom dom för det mesta äter från samma grönsaker, delar hus och myser med varandra, sen helt plötsligt kommer det här. Eftersom det är väldigt sällan så vet jag inte vad det kan bero på. Det är mer sällan än vad det är mellan brunster, men samtidigt känns det inte som något rang-bråk.

[Ella2010]
0

Jaha jag trodde det var hela tiden, men då är det nog bara lite småtjafs, ingen fara tror jag =)

[rumelle]
1

Hon äter bajs, det är serious business! Den andra sitter nog för nära för att det ska vara ok. Har märkt att mina grisar är väldigt överbeskyddande mot sina bajsgodisar. Har själv blivit närmast attackerad när jag haft en gris i knät och denne trott att jag snott hennes bajs när hon bara tappat den.

[Ella2010]
0

#9 haha vad roliga de är

[Gladamarsvin]
0

De bara små tjafsar  så kan Milo göra ibland på lillen bebben ingen fara håll bara koll så de inte blöder elller får sår 🙂

Maelis
0

#9 Hahaha!!

[NellieLavec]
2

Haha, I guess it´s some serious shit ;)

Nej men jag tycker bara det är så märkligt att dom gör det under vissa, få perioder, men inte alltid. Det är mer det som är mysteriet