Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1585 ggr
MMEB
0

Etologi i en bur?

Hej!

Är just nu marsvinsvakt och såg hur otroligt tråkig bur de två honorna har. Så jag har tagit ut deras hus (som var enda inredningen) och satt in en plastlåda med ogödslad jord i om de vill gräva. Dessutom klippt av en hel del körsbärs- och äppelgrenar som jag lagt i.

Jag vill att de ska kunna sysselsätta sig men har någon fler tips som jag kan lämna till ägarna sen?

Hur lever ett marsvin i det vilda och hur kan man tillgodose det i en bur?

Kram!

Fridaaaa
1

De måste ha varsitt gömställe i buren. Alltså tunnel, hus eller liknade, ett ställe var.

Marsvin är inte direkt några grävare, så det har de dock inte så mycket nytta av tyvärr.

Men äppelgrenar är bra.

Och då hus, tunnel t.ex

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilje
0

Hur stor är buren? Många små, vanliga galllerburar (t.ex 100x50cm) är svåra att inreda för att det är så trångt. Men marsvin är bytesdjur i naturen och behöver tillgång till gömställen. Många väljer ändå att sova utanför dessa, men de ska kunna välja :)

Om buren är i minsta laget är det ännu viktigare med såkallad golvtid, så lägg ut lite filtar och grejer så de kan rasta sig utanför buren och utforska lite om du har möjlighet. Marsvin gräver inte, så lådan med jord kan du ta bort så får du plats med något annat :)

[Cocomo]
1

Dom marsvin som vi har härstammar från hybrider av andra marsvinsarter och har aldrig förekommit naturligt i det vilda, dock så har dom det naturliga beteendet. Marsvinen i det vilda lever på områden där växterna är lågt växande för att dom ska kunna gömma sig, marsvin är inga grävande djur som hamstrar eller gerbiler så en låda med jord tror jag inte dom har så mycket utbyte av. Marsvin uppskattar många gömställen och en stor tuss med hö att busa i. Många marsvin uppskattar också något mysigt att ligga på eller i som en liten bit fleece eller kanske en mössa att krypa in i och även någon mumsig gren att gnaga på! Så in med huset igen och även om du hittar något annat dom kan ha som gömställe. :)

MMEB
2

Tack så mycket för era svar, haha ja lådan med jord sätt de mest o stirrade förvirrat på. Jag är väl för insnöad på möss helt enkelt!

Linnet
0

Högar med hö brukar ju uppskattas till att gömma sig i och även att äta av så klart

maijasjodin
0

Dem kanske inte gräver,men mitt ena marsvin brukar gräva! Men det finns delade åsikter! :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

BellaDonna2
0

Marsvin brukar uppskatta att kunna ha nåt att sitta på så de kommer upp lite mer. Men deras hus kanske är konstruerade så att de kan sitta på de? :)