Hjälp fort!!
Mitt marsvin hade fått två barn när jag kom hem såå fina!! Men hon fortsätter att krysta och det har gått en halvtimme sedan jag kom hem kommer set fler eller är nått fel?
Om det har gått en halvtimme eller mer sen senaste ungen och hon fortfarande krystar skulle jag gissa på att en död eller levande unge sitter fast. Du måste hjälpa henne, citerar:
"Död unge som fastnat - Om man har otur kan man råka ut för att en död unge fastnar på vägen ut. Honan krystar och krystar men får inte ut ungen. Det man kan göra då är att ta tag i den del av ungen som sticker ut och försiktigt dra ut den samtidigt som honan krystar, dra absolut inte mellan värkarna eftersom man då riskerar att hela livmodern följer med och honan får livmoderframfall". (http://luneas.se/)
Ring vet eller kunnig marsvinsuppfödare! Jag kan nog inte hjälpa mer än såhär för jag är själv ingen uppfödare. Var detta en oplanerad kull? Det är ju viktigt att vara väl förberedd ifall komplikationer dyker upp. Jag håller alla tummar!
Nej den va planerad, hade läst på men va nog lite stressad och orolig,hon slutade och nu verkar allt bra, hon gosar med sina små i buren nu.
Tack för svaret :)