Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 747 ggr
Emelyy
0

Akut hjälp!

Hej, jag gjorde ett inlägg ang mitt marsvin Timon här för ett tag sedan. Han var lite dålig så jag var hos veterinären idag och fick antibiotika för förkylning som jag ska ge 2ggr om dagen, jag gav han lite vid 5 när vi kom hem idag. Nu har han blivit väldigt vild, vildare än vanligt. Är det normalt? Eller kan det vara för att han är uppspelt för att vi vart iväg hela dagen?Jag kan inte ha han i samma bur som sin bror för han jagar honom hela tiden så har satt honom i en annan bur sålänge.

Och nu får jag inte tag i någon veterinär! Jag ringde förut när jag var ute och dom frågade då vad det var för antibiotika, skulle kolla när jag kom hem och återkomma men nu efter 21:00 så kostar det att ringa och jag har fastpris så jag kan inte ringa såna betalsamtal.

Vet ni någon veterinär som har öppet nu och som det är kostnadsfritt att ringa?

EvaLuna
0

Vild som i glad & struttar runt? Kanske har medicinen redan börjat verka så han blivit friskare & fått fnatt pga de? Vet inte var du bor men jag tror Bagarmossen i Sthlm är öppet dygnet runt…

Emelyy
0

Jo glad är han, han hoppar och studsar runt. Det som är jobbigt är när jag har honom ihop med sin bror, han springer efter honom och försöker para sig med honom. När jag har dom i varsin bur är han hyfsat lugn, det är när jag har dom ihop som han blir helvild. Men jag har satt ihop dom nu igen iallafall. Just nu ligger dom ihop och vilar.. Blir lite orolig..

Okej, tack för tipset, ska kolla upp! Bor i Göteborg men man kan ju alltid ringa och rådfråga :)

EvaLuna
0

Tror inte de har me antibiotikan att göra utan låter som normalt marsvinsbeteende. Hur gammal e han? Jag har bara flickor men även dom rider på varann när dom brunstar. Det är oxå ett sätt att visa dominans. Jag tror du gör klokt i att låta dem gå ihop & du behöver inte va orolig alls eller ringa veterinär!

Emelyy
0

Det var tyvärr betalsamtal, har ringt nästan överallt och det kostar oftast efter 21, har ju tyvärr tankat på med fastpris och har därför inga pengar på mobilen. Men jag avvaktar med antibiotikan tills på morgonen när jag pratat med veterinär :)

Emelyy
0

Åh okej, blir lite lugnare nu. Dom brukar också hålla på med varandra i vanliga fall men idag var han väldigt vild, men får hoppas att det är för han känner sig piggare :) Han är 1 och ett halvt!

EvaLuna
1

Säkert för att dom hade varit ifrån varann (?) ett tag. Va inte orolig utan ge du medicinen

Tycker Eva  :-)

Emelyy
0

Jag gav han medicinerna tidigt imorse istället, tror inte heller det var pga antibiotikan som han blev vild eftersom han är lugn nu :) Jag hoppas att han ska bli frisk nu bara och att han inte ska smitta sin bror.

Är det någon som har något tips på något gott och extra nyttigt till förkylda marsvin? :)

Emelyy
0

Jag funderade på att ge apelsin eftersom det är rikt med c vitamin, men får man ge citrusfrukter till marsvin? Har hört att man inte ska ge det.

[PuffBuck]
0

#8 Apelsin funkar att ge till marsvin, dock inte citron eller andra alldeles för sura citrusfrukter då det blir så surt för magen. Dock så är det många marsvin som inte tycker om det, har jag för mig. Du kan ge gul paprika eller extra vitaminer om det inte faller honom i smaken ;)

Teddymarsvinet
0

Ta lite askorbinsyra i vattnet eller på en liten gurkbit och ge, c-vitamin är toppen att ge mot förkylning. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>