Marsvins hanar ihop?
hur många marsvinshanar kan man ha tillsammans utan bråk?
Man rekommenderar 2 stycken. Vissa har lyckats med 3, men då krävs det väldigt stor bur och marsvin vars kemi stämmer oroligt bra. Vill man ha fler än tre bör man välja honor istället.
Viktigt att tänka på med hanar är att det i regel krävs en större bur än med lika många honor. Men många säger att hanar är mer "frammåt" och jag kan inte säga att det garanterat är så, men min erfarenhet är att det stämmer :) Mina hanar jag haft har varit mer framåt och tama än honorna :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ja vi vill ju så gärna ha kvar småttingarna och eftersom en va en hane så får vi ju fixa en bur kompis, vi tänkte fixa två stycken burar som är runt 2 meter, en till hanarna och en till honorna, det måste ju fungera iaf :) Men två hanar blir nog lagom, vill inte riskera att ha tre då
Den storleken kommer funka perfekt :) 120*60 brukar rekommenderas som absolut minsta till hanar, så det borde fungera utmärkt :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Säger precis som #1 att det antal som vanligtvis fungerar ihop är två och även då gäller det att marsvinen får ordentligt utrymme. Jag har under en längre period haft tre stycken hanar tillsammans, de var jämngamla och jag hade aldrig några större problem ens när de befann sig i slyngelåldern. De hade en bur på 200x80 cm så utrymme var det gott om. Jag vet flera som har fått tre hanar att fungera ihop så det är absolut inte omöjligt, men det krävs en del för att det ska fungera.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white