Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1335 ggr
Zakaraa
1

genetik kring skinny

Jag är nybliven marsvinsägare sedan jag fastnade för den lilla skinnypojken jag kom att kalla Dexter. Han är väldigt liten, troligtvis pga skada som ung så han blir nog någotav en dvärg. En fråga som inte har med själva rubriken först, finns det Dvärgmarsvin? Han är väldigt liten så jag undrar om han någonsin kommer bli 'normalstor' Åter till ämnet. Hur får man fram skinny? Vad krävs för att de ska få ingå som renrasig skinny? Dexters föräldrar ska båda vara Lakeland vad jag förstått, ska be om lite stam senare. Han är från en kull på 4 hanar varav endast han blev naken. Han föddes med gles päls (såg riktigt skabbig ut :p) och har därefter tappat pälsen och har nu bara, förutom lite småfjun, päls på nos och lite på tassar så som en skinny ska ha. Men räknas han som renrasig Skinny eller är han en pet? (Vad jag förstått så är pet finare namn för blandras?) Han är i alla fall Chocolate :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Svarttusch
2

* För att det ska bli skinny behövs två skinnygener därför blir det skinny om man parar lakeland+lakeland (kan bli både skinny, lakeland eller pet), skinny+lakeland (blir antingen skinny eller lakeland) eller skinny+skinny (bara skinny)

* Är han delvis naken är han skinny, han är nog bara överbehårad. Han är alltså skinny, men kanske inte helt rastypisk :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Zakaraa
2

Tack för svar! Då kan jag fortsätta säga att han är skinny utan att vara osäker på "äktheten" hehe :) Är bra att veta om jag nån gång skulle få för mig att vilja ställa ut, vilket inte är troligt med tanke på hans storlek men ändå :p Tack tack :)

imoon
0

Det finns inte dvärgmarsvin. Däremot har våra marsvin en släkting som är riktigt liten! Dessa kallas ökenmarsvin och har det latinska namnet "Microcavia" - minimarsvin. Hos våra tama finns dock inga dvärgmarsvin som ras, men teoretiskt sett borde det ju kunna födas marsvin med dvärgväxt (eller har jag fel? Någon som vet närmare?).

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Zakaraa
0

#3 ja det är något sådant jag funderar på, hans storlek Kan ju dock bero på atg han hade litet fem från födselbn, misstänkte att han var blind men nu är ögat normalt och han verkar se så vad nu felet var verkar det vara borta nu. Han är mindre än pojken som är 5 veckor yngre, relativt stor skillnad. Medan bröderna är normalstora, en var dock aningen mindre men inte alls lika liten som Dex. Kanske fick de inte i sig tillräckligt med den första viktiga mjölken? (Spekulation) Han får lite specialmat dock och ökar stadigt, lite men stadigt och verkar inte må dåligt av sin storlek :)