Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1422 ggr
Wiizy
0

Konstig djuraffär o.O

Jag var i Danmark nu torsdag - måndag och en dag var vi inne i en djuraffär. Den var verkligen inte bra.. I sverige skulle den inte ens vart laglig.

tänk er 4 vuxna marsvin + 2 marsvinsungar i samma bur. Buren var väl ungefär.. 100x50 som max. Det är ju helt piss lite plats, inga hus, bara 2 vattenflaskor och hö och spån, fanns i buren, (Galler bur.)

Blev lite nyfiken på att se hur gamla ungarna var, mest för dom såg så små ut. Jag frågade och fick svar att dom var 14 dagar gamla, dom såldes utan sina föräldrar nu redan 14 dagar gamla.. dom ska la vara 8 veckor iaf när man säljer dom i sverige så man tkr ju det borde vara samma i Danmark .

Som det inte vore nog med marsvinen hade dom också 2 kaniner i varsin bur, den ena kunde knappt röra sig för buren var så liten måste vart MAX 50x45 / 45x50! och en stor kanin . de va ba nån cm till buren på den stackars kaninen,
Den andra kaninen bodde i en bur som iaf måste vart 50x100 (lite bättre :)) men den stog inne i samma rum som fåglar och såg skit sjuk ut..

Konstig djuraffär måste jag ju säga..

AmandaF
0

Usch vad hemskt . När djur får lida ..

Annna
0

4 veckor är det i Sverige som de ska vara som minst, när de tas ifrån mamma och/eller säljs.

paronskrutten
0

Jag tog Ahlberg vid tre veckor, han kurrade..hmm..men 14 dar är lite väl lite

Helena

Nicolina
0

Fy så arg jag blir när jag läser detta! Blir så ledsen för djurens skull, de har ju inte valt det hemska livet! Trodde inte att det var så hemsk djurhållning i Danmark…

Annna
0

Jag skulle aldrig ta ungen ifrån sin mamma innan den är 4v.

Bara om det skulle vara en väldigt stor unge (över 300g), och väldigt väl utvecklad.

Att hanar börjar knorra bara vid några veckors är normalt, men det betyder absolut inte att de kan para honorna, eftersom de inte är könsmogna så tidigt.
För att kunna para så tidigt måste de vara otroligt välutvecklade och stora (vilket är extremt ovanligt).

paronskrutten
0

Han hoppade ju på honorna och dom hade slutat dia, så han fick bo med sin pappa

Helena

paronskrutten
0

Hellre att han får bo med sin pappa än att han parar Chili eller sin mamma eller nån av dom gamla

Helena

Annna
0

Att de skulle ha slutat dia vid 3v ålder, låter väldigt märkligt då det är då honan börjar avvänja de.

Hur menar du med hoppa på? Menar du att han verkligen "parade" dem?

Vad vägde han när du flyttade honom. Själv så skulle jag aldrig flytta en hane ifrån sin mamma för tidigt, om han vägde under 300g.

paronskrutten
0

Jag vägde honom inte just då, men han försökte para sig med dom och kurrade och vickade med rumpan flera dar, och jag tror att han parade Groa för att vi väntade för länge

Helena

Annna
0

#7 Så du anser att det är rätt att ta bort ungen för tidigt, bara för att vara på den säkra sidan? Fast att ungen inte är stor?
Trots att det är mot lagen?

Som sagt så är det så otroligt ovanligt att 3v ungar är könsmogna. Dessa ungar som är det, är väldigt stora och välutvecklade. Har bara hört om det 2 gånger under mina 12 år med marsvin.

paronskrutten
0

Men han var väl nästan på dagen 4 veckor, men han var ju stor och könsmogen!! Fatta att jag vill inte göra mina marsvin illa, jag ville inte att Chili skulle dö!

Helena

Annna
0

#9 Väger du inte dina ungar? Det är ju något jag gör fram tills de är i alla fall 4v, så man ser att de ökar bra i vikt.
Specielt när man flyttar dem kollar man ju vad de väger, så man vet att de äter bra.

Mina hanar brukar börja knorra och vicka lite på rumpan, när de är 2v, men inte flyttar man de för det! Specielt inte om de inte väger över 300g.

Tror absolut inte att hon blivit parad, om han inte var väldigt stor. Det ska mycket till för att han ska ha varit könsmogen redan vid 3v, när de normalt blir det några veckor senare.

Annna
0

#11 Ok, men du skrev 3v, hur ska jag veta om det är 1 dag innan han blir 4v?!

Hur stor? Det vet du ju inte ens.

paronskrutten
0

Jag väger dom visst, men jag vägde han inte just då.

Han mår bra, vad är ditt problem, Curry var ju sur på honom och resten av honorna också för att han hoppade på dom.

Groa har blivit lite tjock, osäkert om hon är parad, men hon är väldigt slank annars.

Helena

fulfisk
0

"tänk er 4 vuxna marsvin + 2 marsvinsungar i samma bur. Buren var väl ungefär.. 100x50 som max. Det är ju helt piss lite plats, inga hus, bara 2 vattenflaskor och hö och spån, fanns i buren, (Galler bur.)"

Det låter som djuraffären här. 5-6 halvvuxna marsvin i en bur. De har aldrig annat än vatten och hö. Jo, en matskål också.

Dessutom hade de skrivit att några marsvin var av rasen "textel" :P

paronskrutten
0

Haha, textel xD

Helena

Annna
0

Ok, men vad vägde han dagen/dagarna innan då?

Ok, det är ju bra att han mår bra. Men jag tycker inte man ska bryta mot de bestämelser som finns, om det inte är nödfall.

Mina honor blir irreterade på sina ungar när de är ca. 3-4v, efetrsom de avvänjer de. Skulle jag bara flytta ut de då tycker du?

När de fått ungar så blir de större, de breddar specielt på sig vid skuldrerna. Sen så får de oftast en slappare/större mage, som brukar dra ihop sig efter 1-3 månader.

Ync
0

WOOOOOT!? ärom från vette?? :O

shintaida
0

Det skär i mitt djurvänliga hjärta!!!!! Gråter

// Shintaida

Wiizy
0

#16 Marsvinen hade inte alls en matskål.. :S
asså vad då textel.. nu hänger jag inte med mera! :S du förvirrar mig :P

#18 Tydligen . :/

#19 Det var jäkligt hemskt att se oxå… :(

paronskrutten
0

Groa har inte fått ungar:O Curry har fått ungar, inte Groa.

Curry vart inte irriterad på Chili, för att hon försökte inte para sig med dom andra!

Jag är rätt pissed på dig för att du inte tror mig när jag säger att han var könsmogen, och ja, han hade slutat dia. Vi tog ju inte bort honom helt från Curry, vi lät dom ju mysa tsm i famnen.

Helena

Wiizy
0

**Men SLUTA bråka nu!

Paronskrutten gjorde vad hon måste okej?! ;/**

#21 Hon är la rätt gammal ;/ ?

Annna
0

#21 Jag sa bara vad jag anser om att bryta mor lagen, och att flytta hanar som väger under 300g.

Eftersom du inte vill skriva ut hur gamnal han var och vad han vägde sist du vägde honom, så tycker jag de tyder på att han inte var specielt stor (över 300g) när han flyttade.

Tycker att om du är så lätt irriterad, varför sitter du då och skriver att du bryter mor lagen, det är skälvklart att man reagerar.

Men men, säger du att han var väldigt stor och vägde jätte mycet, så är det väl så (men det säger du ju inte).

Jag tror att det är så här, att eftersom detta var din första kull så var du rädd att han skulle para dina andra honor(för att du hört talas om att det kan hända),
så när han började knorra och jaga honorna lite, så flyttade du honom (förmodligen så var han inte redo för det), bara för du ville vara på den säkra sidan.

Dessutom att en hane, som precis blivit könsmogen skulle lyckas att para, är också väldigt osannolikt. Då de flesta hanar som sätts med hona för första gången, inte lyckas på de 1-2 första försöken. Sen ska det dessutom vara på en hona som är 3 gånger så stor

Att du redan skulle kunna se former på Groa, är näst intill omöjligt. Det brukar man börja se TIDIGAST vid dräktighets vecka 5-6, om inte senare (beroende på hur många ungar och hur stora de är). Och eftersom du flyttade Ahlberg när han var nästan 4v, så är hon inte mer än 4v gången då.

paronskrutten
0

Men snälla! jag kommer inte ihåg vad han vägde just då.

Lättirriterad? Jag säger bara som det är och du tror mig inte.

Är det bara första gången som dina hanar har svårt att para honorna?

Men beskriv varför Groa har blivit tjock över magen på nåt annat sätt då, jag kommer inte på det.

Helena

Annna
0

Ja, när de aldrig gått med hona och ska para en för första gången. Det brukar inte klara av det 1-2 brunstet.

Hon kanske har blivit fet/tjock. Det är ofta marsvin blir det när de är 1-3 år, tycker jag , de blir ofta (lite) päronformade då.
Sen vid 3-4 år börjar de magra av pga. åldern.

Chippers
0

Hmm.. mina ungar brukar väga 300 gram då de är ca 5 v, menar du då Anna att det är då de ska flytta ifrån mamma? Eller har jag missförstått nu? ;P Kanske inte läste ordentligt.

Mina hanar säras från mamman då de är max 4 veckor. Ev att de stannar aningen längre om de fortfarande diar och är små…

idipidi
0

Annna - man behöver inte vara såhär skarp i tonen. Tänk på att det är en gemensam hobby vi har. Meningen är inte att vi ska skrämma bort fok från hobbyn utan tvärt om försöka få fler intresserade och få alla att trivas i "gänget".

Som alltid när det handlar om levande ting så finns det flera sanningar. Det är så många faktorer som spelar in att det finns inte bara ett sätt att göra rätt på.

Variationen är dessutom stor mellan olika raser. Faktum är att jag personligen känner till ett antal fall där fyraveckorshanar och vid något tillfälle bara drygt tre veckor gamla hanar, lyckats para sina systrar. Så säg inte att det är omöjligt. Att honan skulle börja avvänja ungarna vid tre veckors ålder? Det är väldigt olika tycker jag, men oftast diar mina ungar väldigt lite vid tre veckor och ibland har de helt slutat dia.

jojo96
0

Men Annna! Är du någon sorts till skyarna upphöjd marsvinsguru här, eller? Sluta klaga och lägga dej i allt! Du är inte bäst, kom ihåg det!

Chippers
0

#27 Bra skrivet!! Håller helt med. :-)

Chippers
0

#28 Instämmer med dig också :-)

Annna
0

#27 Jag kanske har skrivit lite oskysst, men detta beror på att päronskrutten och jag inte är så bra vänner sedan en anna tråd, där hon skre att hon straffade sina marsvin. Vilket jag tycker är helt fel mot de små marsvinen.

Jag har inte sagt att det är omöjligt, lr? Jag har ju själv hört om det 2 gånger.
Jag sa att det var väldigt ovanligt. Det är det ju också, eller det tycker inte du?

#28 Bara för att du tycker det är okej att bryta mot djurskyddslagen.
Har jag skrivit att jag är bäst eller någon guru?!
Du vet inte vad jag har för erfarenhet, men mycker mer än dig kan jag ju säga.

Ursäkta att man försöker rätta personen i fråga, då hon gjort fel!
Lägga i allt? Det är ett forum, får man inte skriva i alla trådar då?

Är du någon polis, som kommer och läggr dig i lr?

Jag tycker i alla fall att man inte ska bryta mot lagen! Om det inte är absolut nödvändigt, vilket det inte verkade vara här, anser jag!

Men men, jag skiter i detta forum nu. Tänker inte bry mig mera, utan får låta er som gör fel göra fel. Då man verkar få massa skit, när man rättar någon!!!!
Trodde at man kunde vara till hjläp med sina många års erfarenheter av marsvin, men ickeLedsen.

Pony
0

Hahaha shit asså…

Yogi
0

jag håller med annna man får skriva i alla forum som kommer upp här det är ju därför det här finns! de ör meningen att man ska lägga sej i alla saker so  kommer upp här!

mee_mee
0

jag håller också med annna!

jag tycker inte heller att man ska ta bort en unge från mamman alldeles för tidigt. Och oftast när marsvinshanar är vid 3-4 veckor gammla så brukar dom "träna" att "betäcka" en hona, men det betyder ju inte att dom är könsmogna.

Chippers
0

#34 Nej, inte för tidigt. Men att ta bort de vid 4 veckor är lagom, då brukar de slutat dia och så. Tycker inte det är värt att chansa, och ha kvar de med mamman tills 5-6 veckor, då finns risken att mamman blir parad och med ungar igen.

Swea
0

#34 Men hallå!
Det har ju Annna skrivit hela tiden, att man inte ska ta de före 4v för att de inte är mogna eller får det enligt lag. Men att man måste det i enstacka fall, som dock är väldigt sällsynta. Och att de avvänjs vid 3v. Så därför är det helt ok vid 4v, eftersom de slutat dia då och får tas ifrån mamman enligt lagen.
Jag kan inte se att hon skrivit att man ska vänta tills 5-6vFundersam.

Chippers
0

#36 Hon skrev att en unge ska man inte flytta förens de väger 300 g, och mina ungar väger de vid 5-6 veckor..

Men jag kanske missuppfattade, vet ej..

Chippers
0

36

Antog att du skrev till mig?

Swea
0

Ja, gjorde jag.
Jag tror att hon menade att om man ska flytta ungarna innan 4v, så ska de vara väldigt stora och väga minst 300g. Det är väl för att de ska vara tillräkligt stora för att klara sig själva.
Jag hade inte flyttat en unge tidigare ifrån sin mamma, om den inte var väldigt stor. eftersom de ska varavara hos sin mamma tils de är minst 4v.

Chippers
0

#39 Aha okej. Då missuppfattade jag :-)

Swea
0

Men om de inte väger 300g när de är 4v, så hade jag flyttat dem endå, för de kan ju inte gå kvar tills de väger 300g, då det skiljer sig får marsvin till marsvin, vad de väger när de är 4v.

Chippers
0

#41 Ja, precis. Samma här. :-)

mee_mee
0

ja, vid fyra veckor är det bra att ta bort dom från mamman. man vill ju inte chansa och så kanske ungen parar mamman eller syskonen (systrarna) lite svårt me brorsornaRäcka ut tungan

Sandra-B
0

Jag känner Anna väldigt väl och är säker på att hon menar att man tidigast ska ta dem från mamman när de är 4 veckor MEN om de väger mer än 300 gram när de är ynkre kanske man får ta och flytta dem tidigare.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Chippers
0

#44 Okej. :-)

Sandra-B
0

#28 "Men Annna! Är du någon sorts till skyarna upphöjd marsvinsguru här, eller? Sluta klaga och lägga dej i allt! Du är inte bäst, kom ihåg det!"

Eh? För att hon sa att man inte ska ta ungarna från mamman när de är 3 veckor (vilket även är ett brott mot djurskyddslagen!)

Jag vet inte om du tycker att det är okej att bryta mot lagar, jag tycker iaf inte att det är okej och det vet jag att Anna inte heller tycker!

Det är ett öppet forum vi skriver i, jag trodde att meningen med forum var att man ska kunna prata, påpeka felaktigheter, byta erfarenheter med varandra etc. inte bara nicka och hålla med eller ignorera när man ser felaktiga saker.

En del av sakerna jag har läst i forum, bla här på .ifokus, gör mig riktigt rädd. Hade folk litat på de "råden" (vilket folk garanterat hade gjort om man inte får lov att lägga sig i och tycka annorlunda) så hade det kunnat leda till fruktansvärd katastrof!

Klart att hon inte är bäst, det är inte du heller, eller jag men både jag & Anna har över 10 års erfarenhet med marsvin och vi pratar ofta med andra uppfödare och byter erfarenheter med varandra, allt för att lära oss mer! När det handlar om såna här saker är jag säker på  att man aldrig kan bli fullärd!

Jag hoppas verkligen att Anna kommer att komma tillbaka hit, forum behöver människor som är kunniga och som inte är rädda för att säga vad de tycker eller är rädda för eventuella påhopp, Anna är en sådan person!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Annna
0

#46 FlörtSkrattande

Chippers
0

Om hon bara kunde vara lite trevligare och dela med sig av sina åsikter vore det ju bättre. När jag läser tycker jag hon skriver som hon är bäst, allt hon skriver skriver är rätt, tycker man annat än vad hon tycker blir man lätt anklagad eller får påhopp.
Så har jag uppfattat det. Och då blir man lätt irreterad.

Säger inte att hon vart otrevlig i denna tråd.. men i många trådar.

Chippers
0

Så jag vågar knappt svara hennes inlägg eller säga mina åsikter (om hon har andra) utan att känna att jag kommer bli påhoppad..

men men.

bejtedejte
0

Inte för att svara på första inlägget, men för att svara på diskussionen som börjat här..

Jag hade en teddyhona som fick en ensam unge i kullen. Han parade sin mamma (!) när han var 3 veckor gammal. Jag hade också flyttat på en hanunge som mognat tidigt för att spara på mamman eller hindra honom från att para sina systrar, även om han varit under 4 veckor. Kollade i min kullpärm precis, och mamman fick med sin son 3 bebisar som alla var dödfödda. Tyvärr hade jag inte skrivit in exakt datum på just den kullen (förstår inte alls varför), så jag kan inte kolla exakt hur gammal han var, men han måste ha varit ganska precis 3 veckor gammal när han parade henne. Det var ganska exakt 5 år sedan, så jag kommer inte ihåg heller. Bra minne man har ;)

Achatina
0

Ngt, pms varning här ^__^ Det är känt att danmark har "lättare" djurregler. Så vitt jag vet så får de till exempel ha gamar och andra rovfåglar som "husdjur", kapybaror, surikater och annat småknytt tror jag också de kan ha. Pherham lr wtf han hette, en dansk karl hade en massa olika djur innan och sålde till folk… Men även trots det så lär de ju ha någon form av övervakning i form av ett djurskydd eller något. I sverige ringer man ju och tipsar till kommunen, i danmark på genomresa är det kanske liiite svårt. Men internet kanske fungerar?

Nova_Nilsson
0

brunstar inte marsvin 12-19 dag? hur kan då en 3v unge para mamman…?

Chippers
0

Nej, ungefär var 14 dag brunstar de.

Nova_Nilsson
0

det stämmer ju endå inte….

ElinM
0

Vad hemskt :/

Sandra-B
0

Tycker också att det låter konstigt att en unge på 3 veckor kan para sin mamma eftersom de brukar brunsta med 14-16 dagars mellanrum………………

**SMF 237 Sweet Dream's 

bejtedejte
0

Det finns ingen möjlighet att det var någon annan som parade henne eftersom hon satt helt avskild från andra hanar i en gallerbur. Så var det. :)

Sandra-B
0

Okej, jag vet att det inte är omöjligt att hanar parar mamma/systrar men att det händer är ju oerhört ovanligt.

Du skrev att det var en ensam unge i kullen, det borde väl innebära att han var väldigt stor?

**SMF 237 Sweet Dream's 

bejtedejte
0

Han var ganska stor, men inte överdrivet stor heller. Han var inte den största ungen som fötts här precis. :) Jag hade ju aldrig kunnat tro att han skulle kunna para sin mamma, därför fick han gå kvar.

Junie
0

jag är ju himla ny här och med marsvin överhuvudtaget… ville bara flika in att mina honor togs från mamman vid 8 veckor. jag vill ju också skriva nåt :)

FeliciaS
0

#60 Desto längre ungarna får vara med sina syskon och mor desto bättre är det. De lär sig flockregler bättre då oxå :)

Sera och Calypsos pojkar tog jag ifrån Sera när de var lite drygt 4 (nästan 5) veckor ungefär… Då fick de stå kant i kant med Seras bur och nedanför stod Calypsos (han skulle kastreras då, så han och Sera kunde inte gå ihop) ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Nu får det vara nog. Jag stänger detta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var nere i djuraffären här idag och köpte hö och spån till mina gullesnuttepluttar. De har väldigt bra hö - grönt, härligt doftande till bra pris och spån - som inte dammar så mycket också till bra pris, pelletsen och blandningarna är väl som på andra djuraffärer även om de har den som har bäst kvalité och rekommenderas av zoologiska riksförbundet (trots det är den inte anpassad till marsvins behov! varför kan de inte ta in oxbow på djuraffärer???). Till saken - i en bur som är max 60*90 cm hade de 5 kaninungar! I en lika stor bur två små marsvinsungar med en stor kanin! Snacka om dåligt…! Att det får säljas djur i affärer! Det finns ju tillräckligt med uppfödare av alla djursorter ;)

När vi var i Danmark sommaren -05 var vi på någon park med djur och "leksaker" typ karuseller osv. Där fanns en falabella (världens minsta hästras) och en shire (världens största hästras) i en box med minst 200 flugor och det var +25 grader minst! Hästarna hade bara äckligt vatten att dricka.. Åsnor och shettisar kunde man köra på en bana runt parken själv (ca 10 min) men de var jättesvettiga och många av de orkade inte ens runt! De kunde gå där med 6 pers i en vagn upp och nerför backar runt parken…. usch alltså… Det fanns även en pytteliten bur med två koalor som inte hade annat än två grenar och massa godispapper, äppelskruttar m.m. i sin lilla bur… Snacka om att jag blev ledsen och led.. En stor kanin hade de även i en pytteliten (max 40*60 bur) som bara låg i buren och var jättefet! Danmark har verkligen dålig djurhållning!! (alltså inga hårda regler..)! Gråter

Bifogar bild på den stackars Falabellan…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer