Köpa marsvin från utlandet
Hejsan,
Jag planerar att i framtiden köpa marsvin. Just nu har jag inte utrymmet för en så stor bur jag vill att de skall få så det blir först om ca 2 år när jag har flyttat.
Jag hade för några år sedan 4 marsvin, varav 2 var från djuraffär och 2 från uppfödare. Även om uppfödaren till de två marsvinen var registrerad så visade det sig att hon inte var seriös. Efter att marsvinen hade varit hos oss några dagar märkte jag att de kliade sig väldigt mycket och hade kala fläckar på ryggen. Jag tog med dem till många olika veterinärer men de visste inte vad de hade för sjukdom och efter en tid var vi tvungna att avliva dem. Självklart ville jag ju meddela uppfödaren vad som hade hänt men efter att i ett halvt år gav jag upp att försöka få kontakt med henne då hon inte svarade i telefon, på e-mail eller brev. Jag tog kontakt med finska marsvinsföreningen (jag bor i Finland) och berättade vad som hade hänt och de sade att de skulle kolla upp det.
Jag har senaste veckan kollat runt vad de finns för marsvinsuppfödare i min trakt, vilket är väldigt få. Efter det som hände med mina förra marsvin är jag ganska rädd att köpa marsvinen från en uppfödare här i Finland även om uppfödaren är registrerad.
Har någon erfarenhet/vet hur det går till om man köper marsvin från ett annat land? Måste djuren sitta i karantän? Jag har försökt söka på finska tullens hemsidor men hittar ingenting, så jag tänkte att Sverige har säkert ganska lika system som Finland att föra in djur från utlandet. Jag tänkte främst då på att kanske köpa marsvinen från Sverige eller England. Jag har inte bestämt mig att jag tänker köpa dem utomlands ifrån utan vill bara veta mera om hur det går till.
/Sofia
Tassar här, och hoppas att någon vet…
Det är olika, men mellan Sverige-Finland är det helt fritt att ta med sig marsvinn.

Du får föra in 5 st (eller färre) utan tillstånd, om de reser med dig eller ombud. Läs mer här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/andrasallskapsdjur/andrasallskapsdjurinforsel/smagnagare.4.2b43ae8f11f64797377800080.html
Synd att det gått så illa med dina förra marsvin. Jag tycker själv att de flesta uppfödare här i Finland endå är rätt bra och pålitliga, ingen skillnad är de registrerade i SMY eller inte. Har skaffat marsvin från fyra olika uppfödare och har varit nöjd med alla. Har inte heller hört något dåligt av andra uppfödaren. Det är så några marsvinsuppfödare i Finland att jag tycker SMY borde lätt klara av att se till att uppfödarna är seriösa. Hoppas verkligen att uppfödaren du köpt dina marsvin av inte mera är registrerad uppfödare i SMY? Säger inte att du ska leta efter ett marsvin här i landet om du inte vill, har själv också små planer att skaffa marsvin från utlandet om några år, då det inte går att hitta alla raser och färger här i Finland, men måste ju dela med mig av mina erfarenheter av våra inhemska uppfödare :) Har själv inte i alla fall sätt eller hört något liknande förut.
Som #2 säger är det inte något problem att ta med sig marsvin mellan Sverige och Finland. Det går även ganska lätt att skaffa marsvin från andra EU-länder. På Eviras sida står det att man inte behöver några lov eller veterinärkontroll för att importera djur till Finland, men det är nog bra att kolla upp ländernas egna lagar och regler angående import och export.
Lite info ifall man vill skaffa marsvin utanför EU.
Det är ingen lag på att marsvinen ska sitta i karantän, men det är att rekomendera när man skaffar djur från utlandet. Själv skulle jag i alla fall känna mig tryggare ifall de skulle sitta i karantän. Om t.ex. någon slags Ohyra uppkommer så är det lättare att behandla bara de nya i stället för att behandla alla marsvin. Men du har visst inte andra marsvin som kan bli smittade.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Tack för svaren. #4 Hon är inte längre medlem i SMY, jag är så glad för det. Tack för länkarna.