Inte vara en värdig ägare.
Ett fenomen jag stött på väldigt många gånger, på de flesta djurplatser på iFokus, är kraven som ställs på alla. Kraven som måste uppfyllas för att man ska vara värdig ett djur.
Miniduna till guldhamster, är du galen?
Vitakraftpellets till marsvin, det är ju skitmat!
Hjul till dvärghamsterungen, fattar du inte att han skadar ryggen?
Torrfoder till katten, skämtar du?
Renrasig ragdoll utan stamtavla, hahaha då ÄR det en huskatt!
Parat två huskatter? Skottpeng på dig!
Så fortsätter det. Det går en röd tråd genom alla djur-ifokus-forum. Kraven måste uppfyllas innan övriga medlemmar anser dig värdig att ta hand om ett djur. Du kan vara vuxen. Du kan vara miljonär. Du kan ha haft andra djur i hela ditt långa liv. Men uppfyller du inte kraven kan du fetglömma acceptans från de redan aktiva medlemmarna..
Det är så kjsfhdkjsh tråkigt, det är så fruktansvärt tråkigt. Personerna måste i princip bli proffs på djurslaget innan de ens funderar på att skaffa djuret över huvud taget. De måste sedan gå in och utförligt beskriva precis vad de nu kan (ofta är alla punkterna de beskriver förenade med vad merparten av forumets medlemmar anser, för att acceptansen ska slå till snabbt, och inte förenade med vad tex JBV anser.)
De beskriver vad de kan. Vad de har lärt sig. Hur de ska ta hand om sitt djur. Vilka förutsättningar de kan ge djuret. Vilka planer de har för djuret i framtiden. Allt förenat med vad forumsmedlemmarna tycker. Man måste alltså förklara sig, lägg ut sig själv i text, innan man kan bli accepterad som en i forumsfamiljen.
Vill man avla. Hujedamig. Då ska det till en rejält utförlig beskrivning innan denna planen blir godkänd. För av någon anledning är det ofta det verkar som att de enda som är kapabla till att sköta en avel, är de redan befintliga uppfödarna. Samtidigt finns det bland de redan befintliga uppfödarna folk som missköter sitt ansvar som uppfödare å det grövsta.
Vad är detta… Varför? Vissa dagar är det deprimerande att hänga på djurforumen. Det känns ibland som att forumet sätter enorm press på en själv. Man vill så gärna ha den där acceptansen. Vara en i gruppen. I sin iver att bli accepterad och respekterad glömmer man nästan bort sig själv. Varför man började med djuren från första början.
Med det inte sagt att jag inte trivs på iFokus, för det gör jag. Men just detta är något jag finner märkligt, då det som sagt går som en röd tråd genom alla djurplatser på iFokus, och det är något som jag själv kan minnas tillbaka till för 2 år sedan då jag var ny, och som jag än idag känner av när jag skriver ett inlägg på någon av de sidorna jag inte vanligtvis hänger på.
Det är svårt att komma in. Det borde inte vara det.
Behandla era djur med kärlek och respekt. Ge dom det de förtjänar och lite till. Så länge allt sker inom ramarna för vad svensk djurskyddslag kräver av er, så gör ni rätt. Sträva inte efter att bli en mix av alla medlemmars åsikter. Tänk själv, var dig själv, sträck på dig och du blir accepterad. Jag ska acceptera. Jag hoppas folk följer, för jag skulle gärna vara medlem på fler ifokusplatser, men idag har jag varken lust eller ork att försöka bli accepterad på någon annan plats.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Kan bara säga att jag håller med dig fullt ut. Finns ett antal gånger jag har tvekat med att ge de tips jag använder mig av, just för att jag inte vill bli påhoppad om att det skulle vara fel.
Jag känner likadant! Jag tänker mig alltid för när jag skriver någonting för jag vet hur folk kan vara. Jag vet vad mina djur tycker om och inte tycker om, det gör inte folk som inte känner dem. Jag håller helt med dig!
Du kommer få mkt medhåll i detta _Charlie! Från mig med så klart. Det är tråkigt när man vill ställa en fråga och får tillbaka tre kontrollfrågor. Medlemmarna på många djursajter är också barn och det är extra tråkigt när de möts av det du beskriver!
Bra skrivet! Och visst är det så. Har inte varit här alltför länge, men känner igen mycket av det du skriver. Och tänker på vad jag skriver själv, visst har jag gjort samma sak, hoppat på och ifrågasatt. Har dock börjat med att inte ifrågasätta på samma sätt, utan mer ifrågasätta på ett hjälpande sätt, om det verkar behövas.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Åh vad jag håller med dig! Jag vågar inte skriva allt jag vill skriva varken här på MiF eller på KiF för att jag är rädd för att få skit.
Lägger jag upp en bild på min kanin i buren där hon sitter direkt på burbotten, då skriker folk "Men har du inge underlag i buren??!!!" , de tänker inte på att hon kanske krafsat bort de själv. Skulle jag berätta att min ena kanin bor i en 100*50 bur utan att samtidigt nämna att hon i princip är frigående så skulle folk bli vansinniga. Man måste verkligen se till att förklara sig om ALLT för att folk inte ska tro fel om en.. Lite trökigt.
Sedan kan man ju inte alltid veta allt?! Man blir aldrig fullärd! Det är inte längesedan jag fick veta att gnagarblandning bara är skit. Och då har jag ändå haft djur länge. Jag är väl ingen idiot för att jag har lyssnat på folk i djuraffären som jag trott varit kunniga…
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag känner verkligen igen mig, men nuförtiden bara på sajter där jag anses som "ny". Jag har varit medlem här i fem år nu och jag gillar verkligen Marsvin iFokus, men ibland blir diskussionerna lite väl överhettade. Jag tycker att det är så synd för vi skrämmer bort nya medlemmar som från början tyckte att sajten var lärorik men sen gick över till att tycka att den bara innehöll attackerande medlemmar. Detta är väl tyvärr ett problem som finns över hela internet, men det betyder ju inte att vi inte kan påverka det på våran lilla sajt. Tummen upp för ett inlägg som får alla att tänka till lite extra innan de ska skickar iväg ett inlägg i framtiden!
Tycker detta är ett super bra inlägg! När jag var ny här var jag skräckslagen för att skriva något efter att ha sett hur folk blev ifrågasatte och jag var väldigt känslig den perioden.
Finns vissa djursajter här som jag inte alls vill skriva på eftersom man blir ifrågasatt för allt.
Håller med, vissa saker har jag avstått från att fråga/be om hjälp om till och med, just på grund av att det alltid är någon som smått "idiotförklarar" en.
Bra skrivet _Charlie 👍
Toppen skrivet :)
Mvh Linnea
jätte bra skrivet Charlie + i kanten på de.
Håller med dej fult ut
Super bra skrivet som alltid! Håller med dig till 100%. :)
Ja visst är det som du skriver kloka Charlie. Jag har funderat massor på detta skulle tro att det är en djupt mänsklig instinkt att vilja tillhöra en grupp och att försöka stärka sin ställning i gruppen och främja sig från uppkomlingar som försöker ta sig in i gemenskapen. Jag tror inte detta är unikt för I Fokus utan att det är en tråkig mänsklig egenhet bara. Det bara märks extra tydligt här eftersom alla säger vad man ska säga för att passa in i gemenskapen alla följer mönstret annars får man minsann veta hut. Måste säga att jag tycker detta är rätt intressant.😉
Här på MiF har jag varit aktiv i åratal och här är jag nog en i gänget skulle jag tro. Annat är det när jag skriver något på en kattsajt då möts jag alltid med tystnad även om jag kanske håller med gruppens åsikter. Det kan kännas lite skumt eftersom jag i verkliga livet anses som kattkunnig och är en som folk hör av sig till med kattrelaterade problem. Samma sak med Akvariefisk i Fokus där jag rätt ofta skriver utan att riktigt få vara med i gänget. Jag känner mig inte så ledsen för det men ibland skulle det vara trevligt om de tog in vad jag skriver med tanke på att jag har många fler års erfarenhet av akvaristik än vissa av de som alla lyssnar på där inne.

Mycket bra skrivet Charlie. Tummen upp 😃
Marsvin 4-ever
.
Jag har faktiskt nästan aldrig märkt av det för egen del. Jag har ingen aning om varför för jag är långt ifrån perfekt och när jag framhåller att jag gör fel mm. så blir det istället tvärt om, att folk försöker förklara för mig att jag gör rätt, trots att jag gör fel
Fast en ifokussajt slutade jag skriva på för om man inte tyckte exakt som sajtvärden så fick man varning -.-
Ofta är det alltid samma personer som hugger och slår sig för bröstet och många gånger behöver jag inte ens kolla vilket nick som skriver för det går att se på sättet de skriver.
Angående vissa av punkterna du tog upp så är jag faktiskt ofta förvånad över att folk orkar ha så stort tålamod som de har när samma frågor kommer upp om och om och om igen, tex angående huskattsavel. Just avel på hund och katt kan bli extremt infekterat och tyvärr måste jag säga att det ofta är de som avlar huskatter och blandrashundar som blir aggressiva, bara man råkar nämna en pytteliten stavelse om att de ska tänka innan de avlar så är man rasist mm. Oerhört frustrerade att hela tiden få sådant slängt över sig och jag förstår att tex de som brinner för att rädda katter och att höja katters status tröttnar!
Sedan tror jag även att första intrycket och hur man uttrycker sig är viktigt. Det finns tyvärr folk som jag knappt ens läser inlägg ifrån pga sättet de stavar och uttrycker sig, vilket gäller flera forum och många personer. Och tyvärr verkar det ofta smitta av sig. Jag ser väldigt många fel på just iFokus som inte fanns i alls samma grad när jag började vara här och som inte alls är vanliga på ett annat, mycket stort, forum (fora?) jag brukar läsa på.
Att jag sedan är väldigt inaktiv just nu beror inte på något ovan utan på att jag själv mår skit och då låter jag helst bli att skriva för då har jag både sämre koncentrationsförmåga och dåligt tålamod och det är inga bra egenskaper om man ska skriva på forum.
Lite meningslöst blablabla från mig…
Ärligt talat så håller jag inte med dig. Det är extremt svårt att skriva över internet, och det som låter hårt här låter inte hårt irl, kan jag nästan lova dig. Och det där med utfrågningar, och att känna sig som en i gänget- har inte jag kännt av alls. Tror att det är upp till var och än, tar man åt sig så synd. Men man kan välja att inte ta åt sig. Vilket inte jag gjort, vilket i sin följd har lett till att jag inte känt av det där med att komma in i gänget o.s.v. Visst, utfrågningar i all ära. Men man kan välja att säga "jag vill inte svara på det" och då behöver man inte det. Det skadar aldrig att fråga, men personen i fråga är inte tvungen att svara. Det är internet, inte real life.
Sen att det varit väldigt många sådana här liknande inlägg nu stör mig lite, då vi fattat att det kanske är lite för hård stämning här. Iaf har jag gjort det.
Det är min åsikt 🙂
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Juste! iFokus är rena barnleken om man jämför med forum som till exempel flashback. Så det beror på vad man jämför med.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Men det är ju lite skillnad på flashback och iFokus ;)
Det jag har problem med på marsvin.ifokus är att det finns bara en enda sanning. Och de som inte håller med om den är tysta. T.ex alla tycker att en 120 bur är det bästa, de som då använder 100*50 burar skriver inget för att inte få skit, och då förstärks än en gång intrycket av "en enda sanning". För de som inte kan sålla mellan råden blir det jobbigt.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#16 Allvarligt? Stör du dig på mina inlägg? Som handlar i grund och botten om respekt och värme. Wow… Verkligen.
Jag valde att lägga inlägget på marsvin.ifokus eftersom det är mitt enda ifokus-hem. Jag är inte hemma i någon av de andra platserna på iFokus. Men som det står i mitt inlägg så gäller det de flesta djurplatserna på iFokus.
När jag började på marsvin.ifokus hade jag precis skaffat mitt första marsvin i vuxen ålder, efter att ha haft marsvin the old fasion way hela min uppväxt men sedan tagit paus på några år. Jag förstod snabbt att sättet jag tog hand om honom på var helt galet fel, och jag skämdes halvt fördärvad över vad jag hade gjort. Köpt ett ensamt zoo-svin och tryckt ner i en splitter ny 70x45 cm dunabur och tänkt att så där skulle han bo. Jag började suga i mig precis allt som skrevs, och jag "hängde efter" alla som för mig verkade erfarna och seriösa. Jag ville vara den där perfekta marsvinsägaren som de pratade om i sina råd. Och jag gjorde allt för att bli den. Detta innefattade att jag blev en mix av allas åsikter här inne.
Till slut hade jag svårt att ta egna beslut rörande mina marsvin, utan att rådfråga andra först. Antingen öppet i forumet, eller mailade jag uppfödare eller medlemmar här och bollade mina idéer.
De gångerna jag frågade flera, och fick flera olika svar var det mycket svårt för mig att välja vilket håll jag skulle gå, vilken väg jag skulle ta, för valde jag alternativ 1 kanske person nr 2 ansåg mig oseriös och vice versa.
Det är detta jag ser. Att man tar det för långt i sin iver att uppfylla alla dessa kraven. Det är oerhört lätt att man hamnar där. Ni som inte känt av detta, grattis, ni kanske inte är sådana, men de flesta är faktiskt sådana att de vill bli accepterade. De vill bli omtyckta och respekterade och känna sig som en del av något. Och då är det lätt att man tappar bort sig själv.
Jag hade det oerhört tufft ett tag, där jag plötsligt kände att nu vill jag inte mer. Nu vill jag inte längre ha marsvin för detta är inte roligt. Men ändå vågade jag inte sälja av några marsvin för då skulle folket säga att jag var oseriös. Så jag behöll mina marsvin. Som hamnade i pyttepyttepyttesmå burar, för att jag skulle orka med.
Där och då insåg jag plötsligt vad jag höll på med. Vad jag hade tillåtit mig själv att bli. En blandning av allas åsikter, och ingenting kom från mig själv i grund och botten. Där sa jag till mig själv att jag och mina marsvin är viktigare för mig än vad acceptans av okända är. Jag sa att nu vet jag vad som krävs av mig enligt JBV, och jag är fri att ta mina egna beslut. Nu struntar jag i allt annat.
Där släppte det för mig. Där insåg jag hur fruktansvärt roligt det är att ha marsvin. Där insåg jag att jag inte MÅSTE tycka och göra som alla andra. Jag hittade en bit av mig själv.
Detta kanske är ett extremt exempel. Jag kanske är en extrem person. Men jag vet att jag är inte ensam. Det är detta jag med mitt inlägg ville få kanske någon, eller några, att slippa erfara. För det är inte roligt.
Den som inte upplevt något av det jag skrivit, behöver ju varken ta åt sig någonting, eller kalla mina inlägg för störande. Uppenbarligen är de uppskattade, och det står er fritt att låta bli att öppna mina trådar om de stör så pass.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag håller med dig _charlie. Riktigt bra saker du skrivit 😊
"Silence the mind, and let your soul speak"
#19 Ännu en gång bra skrivet _Charlie!
Du är en verklig förebild. En sådan som gärna delar med sig av kunskap och erfarenheter, och som dessutom vågar erkänna sina tidigare felsteg och inte dömer andra när de ber om råd angående sådant som är självklart för mer erfarna djurägare. Kudos!
#19 Jag ser inte någonstans att jag skrev att jag störde mig på dina inlägg, jag skrev att det har varit många inlägg om detta nu. (enligt MIG för många). Jag skrev vad jag tyckte, och du får ta det hur du vill men det är vad jag tyckte.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med dig helt och hållet! Jag har inte varit här länge men kunde känna av jargongen på en gång. Det är inte meningen att man ska behöva känna sig påhoppad eller utsatt när man försöker vända sig till andra för råd eller hjälp. Det kan absolut vara så att man kanske misstolkar vissa personer och att dom låter "hårda". Men det finns också människor som faktiskt vill trycka ner. Ibland undrar jag om det där inte lite typiskt svensk mentalitet. Du ska inte visa dig svag eller dålig på något för då är det en "pinsam, dålig eller ful" grej. Det bra att du skriver ut det. Jag själv kan känna en klump i magen ibland inför att skriva en kommentar eller ett inlägg men jag blir stärkt av ditt inlägg!!
Håller med dig helt och hållet. Har många gånger velat skriva inlägg men vågar inte, delvis för att jag kanske inte har djuren så att det passar alla här inne - vilket ju inte är så lätt när det finns så många olika "rätta sätt".
Dessutom har jag Asperger och har mycket svårt att utrycka mig och behöver skriva om inlägg många gånger innan jag vågar trycka på Publicera kommentar knappen. Jag har svårt ibland att förstå vad folk menar och kan ge konstiga svar och då blir nå'n stött.
Tack för ditt inlägg här, jag kanske inte kommer våga skriva mer för det men det är skönt att veta att det finns så'na som dig och många andra här också.
Vi måste våga prata om det. 👍
Olika människor är olika känsliga. Så vem som har rätt och vem som har fel i en sån här diskussion går absolut inte att säga. Vissa människor har svårare att uttrycka sig i skrift än de flesta. Andra människor tolkar inlägg och kommentarer efter sitt eget huvud och missar ibland skribenters huvudsyfte med att skriva det de gör.
Tack ni modiga som säger hur ni känner!🌺
Grattis ni mer tuffa medlemmar, som inte alls upplever det TS tar upp!😎
Vänliga Hälsningar från mig, som både är den nyaste och den äldsta medarbetaren på sajten. 😉
PS. Och ja; naturligtvis har jag också gjort fel med marsvinen, skrivit klantiga inlägg och haft för bråttom att svara (och försvara) när jag fått kritik. Man lär så länge man lever och jag har levt ett halvt sekel vid det här laget. Mina misstag och de lärdomar jag fått av dem har gett mig mer än det som jag gjorde rätt från början till slut. DS
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Så super bra inlägg du är så smart tjejen !
heja Charli 👍
Håller med till fullo! Det är inte alltid så trevligt på många ställen här inne. "Är du inte uppfödare så kan du inte ett skit och är rent av farlig för ditt djur" kan jag ofta få känslan av är självaste headlinen. Bra skrivet _Charlie!
#25 Det är rätt intressant faktisk, att det finns så många tolkningar på samma inlägg. Något som en person ser som ett trevligt och neutralt inlägg ser någon annan som otrevligt.
Ibland skriker folk för typ ingenting, minsta lilla inlägg som inte är att höja till skyarna eller är totalt dränkt med smileys ses direkt som påhopp och mobbing. Medans andra har betydligt högre i tak och inte reagerar förrän någon verkligen går över gränsen.
Det är en otroligt svår balansgång för den som skriver för man vet aldrig hur inlägget kommer att tolkas.
Håller med dig! Tycker att vissa leker poliser och vet precis allting om allt och ska minsann informera alla andra "rätt ska vara rätt". Att människor ens skriver här och frågar saker är ju för att de bryr sig om sina djur.
#28 Jag tänker på när några i en diskussionstråd missförstått varandra och sårat oavsiktligt. Därför är det så skönt att det här på MiF finns en hel del sansade vanliga medlemmar som kan försöka lugna ner de som tagit åt sig och skrivit väl hårda ord i affekt (upprört tillstånd).
Men till syvende och sist behöver man förstås ha en egen etik och kanske sätta sig ner och fråga sig: Är detta verkligen något jag ska skriva som svar på det som gjorde mig upprörd? Menade den där personen jag inte känner verkligen något illa mot just mig?
Kanske behöver vi alla då och då bestämma oss för att hellre fria än fälla? Och om det inte hjälper då? Om man ändå är ledsen, arg eller känner sig orättvist påhoppad? Då ska man givetvis höra av sig till sajtledningen.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Älskar man dina djur och tar hand om dom, gör så gott man kan så ÄR man värdig annat är bara fjanterier i mina öron. Visst kan man hjälpa varandra och berätta ifall man skulle göra något jättefel med någon hamsterhjul eller va det nu är men då kan man påpeka det på ett fint och snällt sätt. Alla har en åsikt men ibland KAN man faktiskt hålla det för sig själv.