Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2333 ggr
[Kimmiz]
0

Göra rent buren?

Hur gör ni rent buren?? Jag har inte haft mina marsvin så länge så jag har inte gjort rent så många gånger, men jag är redan jätte trött på det jag rensar nämligen skiten med händerna och lisöser med en typ skål så sjukt jobbigt så hur gör ni?? :) Ps har bara spån i buren inte fleece (stav)

_Charlie
0

Jag städar ur buren var 4-7 dag mer eller mindre. Jag har en sopskyffel och en plastsäck. Öser ner allt med sopskyffeln i säcken, och fyller på med nytt spån. Ibland tar jag bort allt spån, dammsuger upp det sista, och skurar ur buren innan det nya spånet läggs på.

[Kimmiz]
0

Tack

Fridaaaa
0

Jag brukar tömma hela buren ca 1 gång/vecka.
Har stora burar. (120x60, 140x60 och 150x60)
Ibland tidigare, beroende på när det behövs så ca var 5-7 dag.
Tar ner i sopsäck med en skyffel. Sedan tar jag stalosan i botten (motverka flugor, ev lukt osv, helt enkelt förebyggande), och sedan easyströ ovanpå. Rengör hela burarna med vatten och skrubbar, vid behov 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kimmiz]
0

Oki tack

[Kimmiz]
0

Finns det inget sätt man kan göra så man slipper tömma ALLT spån är bara 12år inte så rik hehe :/ och alla zoo affärer som ligger rimligt nära mig kostar en pluttpåse med spån ca 140kr

_Charlie
0

#5 Har du City gross, Maxi, Coop eller liknande i närheten? Där kan du köpa 4 kilo spån för ca 40 kronor, och har du bara en bur borde det ju räcka till 3-4 ombyten. :)

Fridaaaa
1

#5 Svindyrt och inte värt pengarna!
Om ni har möjlighet, köp en stor bale t.ex VIDA stallströ (är kutterspån) kostar 70-90 kr ungefär för en stor bale, räcker riktigt länge för 2 marsvin.
De spån som finns i djuraffärer är riktigt dyra och sällan av bra märke (dammigt och annat) 🙂
Easyströ är med bra.

[Kimmiz]
0

:o 40kr vet inte om det finns nån av dem i närheten men nästa gång jag åker och typ shoppar ska jag kolla ;)

[Kimmiz]
0

Olika tack #7

[Kimmiz]
0

Oj ok inte olika

gickan87
0

#3 Måste få fråga stalosan är det helt giftfritt? Skulle behöva ha nåt liknande till mina kaninburar men ena kaninen är en riktig grävare så har inte vågat köpa. Förlåt TS för ot

MVH Erika :)

M.L
0

#7 hur ser Easyströ ut ? är det dyrt ? bättre än spån .

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Det ska det vara 🙂
http://www.granngarden.se/product/stalosan-f-8-kg-

#12 Jag tycker att det är lite bättre. Flyger inte omkring lika mycket, lättare att få bort från fleecen och är mjukt 🙂
Fått av mamma så vet tyvärr inte vad det kostar, balen är mindre än en stor spånbale men väger en del och räcker länge 🙂
http://jolineengstrom.bloggplatsen.se/2011/08/08/5985810-boxarna-klara/

Jarado
0

Jag använder Granngårdens Lättströ. Var 7-10 dag byter jag ca. 1/3. Jag har ett ca 10 cm tjockt lager. så det är ytterst sällan kisset når ner till botten. Jag byter allt i den del där de brukar kissa mest. Sen tar jag bort det översta (bajset) i den övriga delen. Sen puttar jag bort det till "kissdelen" och fyller på med nytt strö. Använder en sopskyffel med kort skaft och lägger i en sopsäck. Ca. var tredje månad byter jag allt och rengör buren helt. Har en bokhyllebur med 2 pojkar. Jag har ett sovloft med handduk och fleece som jag skakar av bajset från varje dag. Byter ca. 1 ggn/vecka.

Lättströ är det bästa som jag använt. Har provat spån, fleece, Toalätt osv. Dammar minimalt, suger kanonbra och luktar inte.

Kostnad? Ja en bale varar ca 4 byten (om man inte räknar med då man byter helt). Blir väl ca 30kr/vecka tror jag.

EmmaMarsvinen
0

Ja jag städar min bur 1gång i veckan jag har en sopskyffel, storplastpåse, skrubbsak och vinäger och vatten lösning. Ja jag helt enkelt skyfflar ur det gammla spånet och lägger de i påse jag tar på vinäger och vatten lösningen skrubbar alltid i botten. Sen kanske jag behöver lite papper. I med det nya spånet och husen jag släpper in marsvinen och tar ut mat skålar och vatten flaskor och fixar dom med vatten sen ställer jag in det sen är det klart! Hoppas jag var till hjälp:)

http://www.emmasmarsvineragon.n.nu/

_Charlie
0

#11 Jag skulle nog vilja säga att om Stalosan var helt giftfritt vore det verkningslöst. På säkerhetsföreskrifterna kan man läsa följande biverkningar vid kort tids exponering:

Inandning - Kan irritera slemhinnorna i luftvägarna.
Hud - Kan ge lättare irritation.
Ögon - Kan ge rodnad och irritation.
Förtäring - Kan ge illamående, kräkningar och förstoppning.

bohan85
0

Jag städar min bur varje dag. Har fyra marsvin i 150x80 + övervåning på ca 80x50. Jag tar ut allt hö och sedan med händerna tar jag bort allt kiss och bajs. Sedan fyller jag på med nytt spån och nytt hö och ändrar/byter deras hus för lite stimulans. Marsvinen bor med oss i en tvåa i vardagsrummet och gör jag detta varje dag luktar det inte illa.

[Cocomo]
0

#16 Jag som funderade på att ha det i min kaninbur men det känns ju inte som att man vågar ha det till varken kanin eller marsvin när man får höra om biverkningarna. 😕

fridaaocrazy
0

Jag tar med mig hela bottnen till soptunnan, tömmer ur allting och sätter sedan in tidningar och spån. :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
0

#16 dock är det ofarligt för människor och djur :) så inget gift för oss eller våra djur :) och man har bara lite grann under, blir ingen kontakt för marsvinen :)

_Charlie
7

#20 Om det är ofarligt för människor och djur, vem är biverkningarna skrivna för?

wingren
0

Jag använder en sån här
http://www.ghcampingshop.se/public/img/user/12064.jpg
att ösa spånet med o lägger det i papperspåsar. Tycker det går snabbt o smidigt. När jag hade vanlig gallerbur bar jag iväg hela underredet (plastbyttan o inte gallret asså) och slängde allt på komposten :)

Fridaaaa
0

#21 Står på hemsidan att det är ofarligt i alla fall. I så fall ljuger dem ju?

[Cocomo]
1

#23 På deras hemsida står det att det är till för att användas i stallar, alltså till typ hästar, grisar och kossor. Kan tänka mig att det funkar bra för dom som inte går med nosen i ströet hela dagarna! Dom har ju näsan lite högre upp än vad marsvin och kaniner har! 😛

Fridaaaa
1

#24 Står ändå att det är ofarligt, i så fall anser jag att de ljuger 😉 Då
Och jag har ett bra lager över = de rör inte stalosanen, plus ett tunt lager under.

Läst flera som har det till sina kaniner utan problem, som haft i många år. Ren tur hos dem i såfall?
Jag använder dock bara sommartid här, alltså juni-augusti, pga flugorna. Remsor för flugor fungerar inte här.

[Cocomo]
0

#25 Jag har ingen aning? Både kaniner och marsvin är ju mycket närmare sitt bottensubstrat än vad t.ex hästar är så kan mycket väl tänka mig att dom skulle kunna få i det i lungorna mycket lättare. Man kan ju inte veta till 100% att dom absolut inte kommer i kontakt med det även om man har ett tjockt lager med spån eller whatever över. Jag har aldrig använt det själv men funderade på att köpa det eftersom vi ska ha innekanin nu men efter att _Charlie skrev upp alla bieffekter som dom kan få + att det står att det är till för stallar och inte gnagarburar så kommer jag inte våga använda det!

Fridaaaa
1

#26  Nej jag bara sa det, att de ljuger ju i så fall, eftersom det står djur 😛Men jaja.
Nej men betydligt mindre risk 🙂 Och de bieffekterna verkar få, eftersom så pass många kaninuppfödare inte haft besvär 😛
Eller har de helt enkelt haft tur..: Vissa har haft det i uteburar, andra i hästboxar 🙂 Nu behöver jag inte använda det mer, är inte mycket flugor nu 😛

godisgrisen
1

För att undvika flugor är det ju bara att mocka var femte dag eller oftare. Även då det är varmt hinner inte flugorna utvecklas och kläckas då. Flugor borde inte vara ett problem då kan man tycka när det är så lätt ordnat.

Jag mockar var tredje dag för att marsvinen bor mitt i lägenheten och eftersom jag har uppfödning är de många så för att undvika lukt är det nödvändigt.

Fridaaaa
1

#28 Här spelar det ingen roll hur ofta burarna städas. Jag har stora burar till mina och städar 1-2 gånger/vecka, lite olika. Men inte längre än 7 dagar emellan. Så nepp hjälper inte här i alla fall.
Tror inte det är lösningen överallt 😉
Vet fler som har samma problem vissa somrar.

Linnet
0

Granngården har spånbalar 25 kg för 79:- räcker hur länge som helst.

Fridaaaa
1

Någon som har andra tips på vad man kan göra för att få så lite flugor som möjligt, förutom att städa ofta och ha klisterremsor?
Flugnät i fönstrena är inte lönt här.

Aristarcos
0

Jag köpte en kattsandsspade, fin variant för att göra rent buren, de med större hål fungerar inte… pluttarna på de fin håliga rinner inte igenom hålen

En sådan här hade vi för bur städningen..städade flera gånger i veckan kisshörn och ovan skiktet, för att rensa ur allt regelbundet vid behov.

http://djurmaxi.se/kattspade-fin-p-3066.html?cPath=2_52_248_245&osCsid=3bc398a0d40ede38ed12205b140f7e81

Hade aldrig några problem med flugor eller annat förutom en gång, larver, men det var i foderpåsen, inte i buren..