Hundar och marsvin.
Hejsan! Vi har ett litet problem med våra hundar och marsvin.
Vi skaffade våra marsvin för ca 3 månader sedan, och vi har haft våra hundar i ett par år nu.
Vi har marsvinen i en bur på golvet, men om vi har buren öppen eller marsvinen utanför buren så blir våra hundar galna. Vi får stänga ut hundarna om vi ska ta ut och kela med marsvinen, men vi skulle ju jättegärna vilja att alla kom överrens. Har ni några tips på hur man ska vänja hundarna vid marsvinen?
Träning, träning och åter träning 🙂
hur det ska tränas in är svårt att säga, då hundar fungerar olika, viss träning passar en hund bättre än en annan osv.
Vad är det för hundar ni har?
Jag hade tränat på att hundarna ska vara i andra sidan rummet först.
Där ni placerar dem helt enkelt, och kanske klickerträna att berömma när de ignorerar marsvinen? Svårt att beskriva 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har två parson russel terrier så de har ju jaktinstinkt. Tack för tipset :)
#2 Ok ja det går att träna bort men man får vara väldigt envis och verkligen inte tumma på reglerna 🙂 Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Börja med att bara ha ena hunden i rummet. Har du båda samtidigt så triggar de varandra till att fortsätta. Min hund sover i samma rum som marsvinen så han är van vid både doften och att de springer runt osv. När jag håller marsvinet så brukar jag faktiskt sätta mig i hans hundsäng, och där får inte han plats om jag är där och kommer han för att nosa så säg nej eller håll upp handen. En gång låg hunden och sov (han var alltså väldigt lugn) och då satte jag ena marsvinet bredvid hunden. Då får han gärna lukta om han bara håller sig lugn, och du kan klia hunden bakom örat eller nåt, vad hunden nu gillar, för att avleda. Försök att få hunden att se skillnaden mellan godis och marsvin - det är ju faktiskt inte samma sak. Håll t ex marsvinet i en handen och en godis i andra. Hunden kan lukta på marsvinet snabbt men han ska välja godiset till slut. Går han dock direkt till godisen så beröm mycket. Tänk på att sluta när det går som bäst. Lyckas du med att få hunden att ta godisen direkt en gång så gör inte om det direkt, utan vänta en halvtimme eller till nästa dag. Beröm MYCKET när h*n gör rätt. :) Jag har också en jakthund, en welsh springer spaniel och förutom att vara stötande fågelhund är de också gjorda för att jaga småvilt. :) Jag kan lägga in en bild på dom sen :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Testa att lägga in på hund.ifokus? :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Tänk på att russel har en väldigt stor drivkraft i jakt, de är byggda för smådjursjakt (råtta om jag inte missminner mig?) så att de reagerar på marsvin är inget förvånande (är ju så klart individuellt också) Har själv samma problem med våra tre border terriers, som är grythundar, kör med att stänga ut hundarna eftersom jag aldrig kan lita på dem med smådjur. De har gjort utfall en gång tidigare så skulle aldrig våga med dem hoppas du har bättre tur och slipper mitt elände! Hade varit underbart att kunna ha alla tillsammans :) *lämnar samtidigt en tass för att följa tråden*
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Som ni kan se på bilden så funkade min träning med min jakthund utmärkt och de trivs bra ihop :) De går dock (såklart) inte tillsammans lösa själva, utan jag brukar bara hålla marsvinen och klappa dom, men hunden bryr sig inte, han vill bara nosa på dom en gång så att han vet vad jag håller i sen går han iväg. :)
🌺#4 + #7 Vilket tålamod du har!
Tack för att du delar med dig av din metod!
Jag tror att många kan ha glädje av dina tips.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack, så glad jag blir :) Haha, jag har vant katten vid marsvinet också (eller snarare tvärt om) så marsvinet kutar efter katten (perser) för att kunna komma till hennes mjuka päls xD Lite kul när katten skrämt kutar iväg från ett pyttit litet marsvin ^^
#9😂Jag kan se det framför mig.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
HAHAHA xD Jag köper aldrig normala djur, jag lyckas alltid få med mig nåt problem eller så är de hur knäppa som helst x)
Wow, enormt tack för alla tips!
det är väldigt skillnad på hundar som vuxit upp med smådjur sedan de var valpar och hundar där små djuren kommer in i livet när de är vuxna.
Besök min blogg: http://bumpi.se