lite frågor
Jag har en hamster men ska skaffa tre marsvin Frågor 1.kan man ha tre marsvin 2.kan alla vara hanar 3.kan marsvinen och hamstern träffa varandra utan bråk 4.måste man få marsvinen tama som med hamstrar Tacksam för svar
1. Ja du kan ha tre marsvin men du måste kolla upp så du har en bur som är laglig och tillräckligt stor för tre grisar.
2. Tre hanar brukar vara väldigt svårt, det krävs tålamod, lite is i magen och en STOR bur. Du kommer också behöva många gömställen och kanske ett flertal matskålar. De kommer antagligen bråka och det vanligaste är att man har två hanar. Det finns såklart vissa som lyckats med större flockar av hanar, jag har en vän som hade tre hanar tillsammans men deras utrymme var också enormt.
Även om du har två hanar så kommer det komma en tid när de inte kommer överens och gör upp i rang, då gäller det att ha is i magen och ännu mer om du ska ha tre stycken. Det brukar inte direkt rekommenderas att ha tre hanar.
3. Jag tror inte hamstern ska umgås med marsvinen, den är lite liten och kan antagligen skada sig om marsvinet råkar trampa eller "buffla" undan den.
4. Förstår inte riktigt frågan, det är klart man vill få sina marsvin tama? Jag hade hamster och finner mer lycka i marsvin, jag tycker de är tamare och ger mer tillbaka. Man har såklart så mycket "umgänge" man själv vill med sina marsvin men de är otroligt roliga djur om man spenderar mycket tid med dem.
Tack för svaret
Som svar på din sista fråga: om du köper vuxna redan tama marsvin så är ju jobbet redan gjort. Köper du ungar eller vuxna marsvin som inte är tama så har du ju ett jobb att göra!
Ok tack