Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 6547 ggr
millan07
2

syrenbuske giftig?

Vi har sågat ner en större syrenbuske här hemma och tänkte om man kam spara en större gren som dom kan hoppa och klättre eller gömma sig bakom mm men är den giftig ifall dom gnager på den? tack för svar. :-)

Linnet
0

Syren är INTE giftig.

millan07
0

okej så då kan jag lägga in "stocken" hos mina grisar?! :-)

Lilje
0

Ja det ska gå utmärkt. Vet flera djurägare som använder syrenkvistar till sina gnagare.

zapx71
0

Perfekt, jag har funderat på det. Då vet jag med.

fridaaocrazy
0

Men vad gillar marsvinen mest? Mina marsvin tuggar inte precis på saker om man säger så, och han fattar inte varför jag lägger in en massa grenar som är ivägen hela tiden xD ^^ Jag har provat med färska äppelkvistar och torkade hallonkvistar, men jag ska nog testa syrenbuske i så fall. :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Mirinda
1

Tänk så olika de är, marsvinen. Här tuggas det på allt. Trähusen, grenar och höbehållaren av trä som står mitt i buren är det minst knasiga de sätter tänderna i.

Vi skojar om att en av våra tuggtokiga marsvinspojkar måste ha varit get i sitt tidigare liv. De sägs ju äta allt. Det marsvinet tycker att myset från Charlie är trevligt att tugga på ibland. Allt av såväl hård som mjuk plast, som kommer i hans väg, tuggar han glatt i sig om vi inte snabbt tar bort det. När han var ute och sprang på golvet i vårt kök då vi hade en Ivar-bokhylla där gav han sig på såväl hyllan som nederkanten av alla de stora böcker som stod på lägsta hyllan. Mina stora kokböcker är sig inte riktigt lika längre.😃

Det värsta som hänt hade kunnat sluta rejält illa. Marsvinet hade gjort sig lång som en iller och nått sladden till vår uppladdningsbara telefon. Jisses, så rädd jag blev när jag upptäckte det. Änglavakt hade han sannerligen då och en plåtmage som tål allt det där vi inte hann ta undan genast när han smakade sig fram som värst.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

millan07
0

tack för alla svar nu känner jag mig säker. :-) min ena tjej är en redig gnagare så fort hon kommer åt nått så gnager hon. golvtid innäbär nya lister mm. och husen går åt som smör här hemma. funderade på om hon var rastlös lr hungrig när hon är på allt men de spelar visst ingen roll har jag märkt nu efter en tid. :-)

[Gladamarsvin]
0

Ska plocka grenar nästa år då när busken hemma är hög igen